20.11.2020

Panigalen ja Superleggeran risteytys – Ducati Panigale V4 SP

Ducati Panigale V4 SP

Ducati esitteli Panigale V4 S:n ja Superleggera V4:n väliin sijoittuvan SP-mallin, johon on napsittu herkkuja huippukalliista Superleggerasta.

Ducati teki odotetusti Panigale V4 -mallistonsa Euro5-päivityksen yhteydessä myös muita parannuksia tekniikkaan. Aikaisemmin käytössä ollut luistonestojärjestelmä (jota Ducati kutsui nimellä Ducati Traction Control (DTC) EVO 2) parannettiin kolmannen sukupolven vieläkin hienostuneempaan järjestelmään. Race-ajoasetus jaettiin kahteen osaan, jolloin kuljettaja voi räätälöidä sopivat moottori- ja avustinasetukset esimerkiksi kahdelle eri radalle sopivaksi. Euro5-päivitetyn Desmosedici Stradale V4-moottorin suorituskyky on pysynyt ennallaan, sillä tehoksi ilmoitetaan sama 214 hevosvoimaa kuin aikaisemminkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistuksilla painonsäästöä

Perusmalli ja S-versio saavat yläpuolelleen Panigale V4 SP:n, jossa perustekniikka on sama edullisempien malliversioiden kanssa, mutta kirsikoiksi kakkuun on poimittu Superleggera V4 -mallissa aiemmin nähtyjä hienouksia. Niitä ovat mm. hiilikuituvanteet, Brembon Stylema -jarrusatulat yhdessä paremman pääsylinterin kanssa, kuivakytkin sekä pienemmän vierintävastuksen 520-ketju, joka samalla säästää 400 grammaa painoa.

Hiilikuituvanteilla saavutetaan 1,4 kilogramman painonsäästö takoalumiinivanteisiin verrattuna. Koska tämä samalla vähentää hyrrävoimia, on hiilikuituvanteilla merkittävä vaikutus pyörän ohjattavuuteen, joka siis nopeutuu ja muuttuu kevyemmäksi.

Ducati Panigale V4 SP

Muista Panigale V4 -versioista poiketen SP on saanut kuivakytkimen, jolla saavutetaan parempi tuntuma äärirajoilla radalla ajettaessa. Rizoman anodisoidut alumiinijalkatapit ovat täysin säädettävät mahdollistaen ajoasennon viimeistelyn kuljettajan koon ja mieltymysten mukaan. Racing Kit -varustelun ansiosta pyörästä on helppo poistaa rata-ajon ajaksi mm. peilit ja kilpiteline.

Väritys lainattu kilpatiimeiltä

Värityksen teema on lainattu Ducati Corse -kilpailuosastolta. Tummanpuhuva väritys noudattaa läheisesti Ducatin Superbike- ja MotoGP-tiimien talvitesteissä käyttämää väritystä. Painonsäästöä tavoitellaan hiilikuituvanteiden lisäksi myös alumiinisella polttoainetankilla. SP:n kuivapainoksi ilmoitetaan 173 kiloa, mikä on kaksi kiloa vähemmän kuin Panigale V4 S:n kuivapaino.

Uudistuneet Panigale V4 ja V4 S ovat saatavina jälleenmyyjillä jo joulukuussa. SP:n toimitukset alkavat maaliskuussa 2021.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat