25.10.2020

Parivertailu: Audi A3 ja BMW 1-sarja taistoon parhaan premium-pienokaisen tittelistä

Parivertailu: Audi A3 ja BMW 1-sarja

Moottorin tuoreimmassa parivertailussa vastakkain asettuvat perusteellisesti päivitetty Audi A3 ja täysin uusi, etuvetoiseksi kääntynyt BMW 1-sarjalainen.

Tämänkertaisen parivertailun aattona piti palata henkisesti reilun parin vuoden päähän, jolloin viimeksi vertailimme kompakteja valioluokan autoja. Tuolloin viivalla olivat silloinen Audi A3 sekä Mercedes-Benzin uunituore A-sarjalainen.

Tulos oli tulokkaalle karu: mersu ei päässyt millään osa-alueella niskan päälle, ja tuolloin jo kuusivuotias A3 petrasi vieläpä tässä autoluokassa tärkeän laatuvaikutelmankin kanssa niin, että A-sarja vaikutti paikoin jopa rahvaanomaiselta perheautomerkin tuotteelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW etuvetohaastajana

Nyt on BMW:n vuoro kokeilla kepillä jäätä: olisiko A3 vihdoin voitettavissa? Paukkuja ei bemarilla ole säästelty, sillä massamarkkinoita on lähdetty kosiskelemaan kokonaan uudella konseptilla.

Parivertailu: Audi A3 ja BMW 1-sarja

Siinä missä 1-sarjan ensimmäiset kaksi sukupolvea ovat nojanneet perinteiseen takavetorakenteeseen, nyt veto on siirretty etupyörille – ja samalla kone tietysti kiepautettu keulalle poikittain.
Audi puolestaan ei – korkeasta malli-iästä huolimatta – katsonut tarpeelliseksi luoda täysin uutta A3-sukupolvea, vaan tyytyi muokkaamaan olemassa olevaa autoa sieltä täältä.

Toisaalta: jos auto on ollut lähtöön luokkansa paras, miksi suuria linjoja muuttamaankaan? Sitä paitsi kun koripellit ja kojelauta ovat kokeneet täydellisen muodonmuutoksen, useimmat A3:een tottuneet pitänevät autoa aivan riittävän tuoreena versiona vanhasta.

Parivertailu: Audi A3 ja BMW 1-sarja

Tasaväkiset lähtökohdat

Paperilla vertailuautot eli Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic ja BMW 118i A ovat lähellä toisiaan paitsi perusrakenteen, myös muiden yksityiskohtien osalta. Autot ovat melko samankokoisia, kummankin ahdettu bensiinimoottori on puolitoistalitrainen (BMW:ssä tosin kolmi- ja Audissa nelisylinterinen), molemmissa käytetään seitsennopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa, renkaat ovat samankokoiset, alla normaalialustat ja sisällä urheiluistuimet. Kun vielä ulkoväritkin hohtavat yhtä valkoisina, harvoin mittelölle tarjotaan näin tasaväkiset lähtökohdat.

Vertailujuttu julkaistaan Moottorin uusimmassa numerossa 11/2020, joka ilmestyy 28.10. Ilmestymisen jälkeen voit ostaa lehden myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat