2.7.2023

Porsche 911 Carrera GTS laittoi juhlapuvun päälle – juhlan aiheena Le Mans 100 vuotta

Porsche 911 Carrera GTS Le Mans Centenaire Edition on ranskalaisten yksinoikeus, jolla muistutetaan stuttgartilaisvalmistajan laaja-alaisesta Le Mans -menestyksestä vuosikymmenien varrelta.

Le Mansin 24 tunnin ajot täyttivät 100 vuotta, ja sitä on Priuksensa kera ehtinyt juhlia jo muun muassa Toyota, vaikka japanilaisvalmistaja hävisikin juhlakisan täpärästi voiton kantaan 58 vuoden tauon kuivan kauden jälkeen palanneelle Ferrarille.

Porsche lähti kehittämään omaa juhlamalliaan tapahtumien keskipisteestä eli Ranskasta käsin. Näin on mitä suuremmassa määrin, sillä Porsche aikoo myydä Centenaire Editionia ainoastaan Ranskassa, eikä kerro edes kuinka monta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syytäkin juhlia

Porsche on osallistunut Le Mans -ajoihin olemassaolonsa alkuajoista lähtien, siis yli 70 vuoden ajan. Eikä siinä vielä mitään, Porsche on myös kaikkien aikojen menestynein valmistaja Le Mansissa. Stuttgartilaisilla on vyöllään kaikkiaan peräti 19 mestaruutta 24 tunnin ajoissa. 19:stä voittaja-autosta Centenaire Editioniin on otettu inspiraatiota kahdesta hyvin eri aikakautta edustavasta.

Vuoden 1951 voittaja on tuulahdus aivan Porschen Le Mans -taipaleen alkuajoista. S 1.1 -kategoriassa ajanut 356 SL lainaa Centenaireen ulkovärinsä, joka on vähemmän yllättävästi nimeltään Le Mans Silver Metallic.

Niin ikään sisätilojen sinertävä nahkaverhoilu, Graphite Blue, löydettävissä istuinten lisäksi muun muassa ohjauspyörästä, on vuoden 1951 tyyliä. Samaisen vuosikerran voittaja-autosta periytyy myös kyljen numero 46. Tarroja ja lätkiä löytyy laajasti, ja esimerkiksi keskikyynärnojan nahkaan on kirjailtu nimenomaisen Circuit de la Sarthen kartta.

Toinen puoli tarinaa on puolestaan 911 GT1 vuodelta 1998. 25 vuoden takainen kokonaiskilpailun voittaja on Centenairessa näkyvimmillään Aurum-kultaisissa vanteissa. Takasivuikkunoissa on myös tarrat, jotka muistuttavat esikuvan sivuturvaverkkoja. Myös punaiset turvavyöt juontuvat GT1:stä.

Porsche ei kerro kuinka paljon se aikoo Centenaire Editionista ranskalaisasiakkaistaan veloittaa, mutta todennäköisesti tuntuvasti enemmän kuin tavallisesta takavetoisesta 911 Carrera GTS:stä, joka maksaa esimerkiksi Suomessa autoverottomana pyöreästi 166 000 euroa.

Voimalinjaan Porsche ei ole Centenairessa koskenut, vaan speksit tulevat tältä osin peruskatalogista. Tämä tarkoittaa 3,0-litraista kaksoisahdettua bokserikuutosta 480 hevosvoiman tehoisena ja joko 8-vaihteisella PDK:lla tai 7-pykäläisellä käsivaihteistolla.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat