8.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: ladattavalla hybridillä voisi olla valoisa tulevaisuus, mutta yhteiskunta tuskin haluaa sitä Yhtään dinosaurusta ei vahingoitettu tätä juttua tehdessä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukauden tauko Mercedes-Benz A 250 e:stä saa ajatukset karkaamaan: jääkö ladattava hybridi välivaiheeksi vai ei? Onko ladattavissa hybrideissä mitään järkeä, kun markkinoilla on paljon sähköautoja? Tätä kysymystä ehdin pohtia parin vuoden ajan, ja sitä on käsitelty myös Moottorin sivuilla.Sähköautoissa viehättää yksinkertaisuus ja helppous: riittää kun opettelee lataamaan. Alkukankeuden jälkeen siitä tulee tankkauksen kaltainen rutiini, jonka useimmiten voi tehdä kotipihalla tai -ruudussa.Ladattavat hybridit taas kantavat polttomoottori- ja sähköauton molemmat puolet. Niiden yhdistämiseksi tarjotaan lukuisia ajotiloja: täyssähköajoa, hybriditilaa, akkuvarauksen säilytystä ynnä muuta. Tankkaamisen lisäksi pitää ladata ja opetella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautosta ladattavaan hybridiinTeoria ja käytäntö ovat kuitenkin saman kierosti liikehtivän asian eri puolia. Reilun kuukauden mittaisen tauon jälkeen palasin Mercedes-Benz A 250 e:n rattiin. Auto tuntuii heti tutulta, ja koin oloni huojentuneeksi. Mersun hyvyyksien lisäksi taustasyynä oli edellispäivinä ajamani Honda E -täyssähköauto.Mersun 70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää arkirutiineihini mainiosti, joten käytännössä koen ajavani kuin sähköautolla. Toimintamatkan loppumisesta tuleva pieni stressi vain puuttuu – etu sikäli, että A-sarjalla voi huoletta saapua laturille toimintamatkaennusteen näyttäessä vain muutamia kilometrejä. Polttomoottori on turvaverkko.Ladattavalla voi ottaa riskejäA 250 e:n huoleton 70 kilometriä on tilanteesta riippuen kolmannes tai vajaa puolet siitä, mihin Honda näyttää kykenevän. Koska täyssähköauton akun ajaminen täysin tyhjäksi on hieman riskialtista, voi sanoa A 250 e:n liikkuvan huoletta puolet siitä matkasta, johon Honda stressittä kykenee.On lopulta hämmentävää, että ladattava hybridi, jonka sähkötekniikka on kuitenkin polttomoottorin jatke, etenee akulla noin puolet siitä, mitä kaupunkikäyttöön tehty sähköauto liikkuu.Tässä kohtaa on toki syytä todeta, ettei Honda edusta sähköautoalan viimeistä kehitystä. Valtaosa kilpailijoista taittaa huoletta 300 kilometriä, eli ensimmäistä 70 kilometriä ei juuri edes huomaa varausmittarissa. Sähköautoilla on siis ehdottomasti paikkansa nyt, ja vielä enemmän tulevaisuudessa.Hybridistä apua akkupulaan?Tämä toimikoon pitkänä johdantona pohdintaan ladattavista hybrideistä. Akkujen riittävyydestä ja kierrätettävyydestä puhutaan valtavasti. Tulevaisuus näyttää, miten hyvin akkutuotannon kapasiteetit riittävät autoalan tarpeisiin, mutta niukkuuden yllättäessä ladattavat hybridit tarjoaisivat erinomaisen vaihtoehdon, mikäli autot olisivat vähän järkevämmin tehtyjä kuin nykyisin.Valtaosa ladattavista hybrideistä kun on suuria, osa vielä katumaastureita. Nämä vaativat valtavia akkuja ja usein kookkaita moottoreitakin. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 350de:n 31,2 kilowattitunnin akku on lähes Honda E:n akun kokoinen, mutta suurta autoa se liikuttaa kuitenkin vain satakunta kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPrioriteettina sähköMahdolliseen akkupulaan mainio ratkaisu olisi energiatehokas ladattava hybridi, jossa sähkö- ja polttoainekäytön prioriteetit olisivat käännetty ympäri: sähköajo olisi perusta ja polttomoottori vain matkanjatkaja. Näinhän General Motors ajatteli taannoin Chevrolet Voltissa ja Opel Amperassa. Tuote vain taisi tulla kymmenen vuotta liian ajoissa markkinoille.Jos A 250 e:n seuraaja saisi mainitun GLE 350de -katumaasturin akut, liikkuisi se latauksella noin 150 kilometriä. Sellainen matka riittäisi usein melkein kaikkeen, paitsi mielenrauhaan – tästä Honda on hyvä esimerkki. Näiden akkujen perään riittäisi pienempi polttomoottori matkanjatkajaksi, aivan kuten BMW toimi i3:n suhteen.Tällainen reilun 30 kilowattitunnin akku olisi puolet pienempi, mitä esimerkiksi Kia ja Hyundai laittavat erinomaisiin sähköautoihinsa. Yhden sähköauton akkuresursseilla syntyisi kaksi ladattavaa hybridiä. Ilmasto ei tästä kärsisi, kunhan latausverkosto ja -asenteet varmistaisivat, että polttomoottorilla liikutaan oikeasti vasta, kun matka venyy yli 150 kilometriin.Valitettavasti tällaisia autoja tuskin tullaan näkemään: autoalan trendejä ohjaa Euroopassa vahvasti Euroopan unionin päästöpolitiikka. Nollapäästöinen sähköauto on parempi kuin resursseiltaan kevyempi ladattava hybridi, jonka todelliset ajonaikaiset päästöt olisivat vertailukelpoiset. Toki myös toivomme akkutuotannon riittävän ja teknologian kehittyvän entisestään. Täyssähköauto olisi kuitenkin helpoin vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti