8.9.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: ladattavalla hybridillä voisi olla valoisa tulevaisuus, mutta yhteiskunta tuskin haluaa sitä Yhtään dinosaurusta ei vahingoitettu tätä juttua tehdessä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuukauden tauko Mercedes-Benz A 250 e:stä saa ajatukset karkaamaan: jääkö ladattava hybridi välivaiheeksi vai ei? Onko ladattavissa hybrideissä mitään järkeä, kun markkinoilla on paljon sähköautoja? Tätä kysymystä ehdin pohtia parin vuoden ajan, ja sitä on käsitelty myös Moottorin sivuilla. Sähköautoissa viehättää yksinkertaisuus ja helppous: riittää kun opettelee lataamaan. Alkukankeuden jälkeen siitä tulee tankkauksen kaltainen rutiini, jonka useimmiten voi tehdä kotipihalla tai -ruudussa. Ladattavat hybridit taas kantavat polttomoottori- ja sähköauton molemmat puolet. Niiden yhdistämiseksi tarjotaan lukuisia ajotiloja: täyssähköajoa, hybriditilaa, akkuvarauksen säilytystä ynnä muuta. Tankkaamisen lisäksi pitää ladata ja opetella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautosta ladattavaan hybridiin Teoria ja käytäntö ovat kuitenkin saman kierosti liikehtivän asian eri puolia. Reilun kuukauden mittaisen tauon jälkeen palasin Mercedes-Benz A 250 e:n rattiin. Auto tuntuii heti tutulta, ja koin oloni huojentuneeksi. Mersun hyvyyksien lisäksi taustasyynä oli edellispäivinä ajamani Honda E -täyssähköauto. Mersun 70 kilometrin sähköinen toimintamatka riittää arkirutiineihini mainiosti, joten käytännössä koen ajavani kuin sähköautolla. Toimintamatkan loppumisesta tuleva pieni stressi vain puuttuu – etu sikäli, että A-sarjalla voi huoletta saapua laturille toimintamatkaennusteen näyttäessä vain muutamia kilometrejä. Polttomoottori on turvaverkko. Ladattavalla voi ottaa riskejä A 250 e:n huoleton 70 kilometriä on tilanteesta riippuen kolmannes tai vajaa puolet siitä, mihin Honda näyttää kykenevän. Koska täyssähköauton akun ajaminen täysin tyhjäksi on hieman riskialtista, voi sanoa A 250 e:n liikkuvan huoletta puolet siitä matkasta, johon Honda stressittä kykenee. On lopulta hämmentävää, että ladattava hybridi, jonka sähkötekniikka on kuitenkin polttomoottorin jatke, etenee akulla noin puolet siitä, mitä kaupunkikäyttöön tehty sähköauto liikkuu. Tässä kohtaa on toki syytä todeta, ettei Honda edusta sähköautoalan viimeistä kehitystä. Valtaosa kilpailijoista taittaa huoletta 300 kilometriä, eli ensimmäistä 70 kilometriä ei juuri edes huomaa varausmittarissa. Sähköautoilla on siis ehdottomasti paikkansa nyt, ja vielä enemmän tulevaisuudessa. Hybridistä apua akkupulaan? Tämä toimikoon pitkänä johdantona pohdintaan ladattavista hybrideistä. Akkujen riittävyydestä ja kierrätettävyydestä puhutaan valtavasti. Tulevaisuus näyttää, miten hyvin akkutuotannon kapasiteetit riittävät autoalan tarpeisiin, mutta niukkuuden yllättäessä ladattavat hybridit tarjoaisivat erinomaisen vaihtoehdon, mikäli autot olisivat vähän järkevämmin tehtyjä kuin nykyisin. Valtaosa ladattavista hybrideistä kun on suuria, osa vielä katumaastureita. Nämä vaativat valtavia akkuja ja usein kookkaita moottoreitakin. Esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 350de:n 31,2 kilowattitunnin akku on lähes Honda E:n akun kokoinen, mutta suurta autoa se liikuttaa kuitenkin vain satakunta kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Prioriteettina sähkö Mahdolliseen akkupulaan mainio ratkaisu olisi energiatehokas ladattava hybridi, jossa sähkö- ja polttoainekäytön prioriteetit olisivat käännetty ympäri: sähköajo olisi perusta ja polttomoottori vain matkanjatkaja. Näinhän General Motors ajatteli taannoin Chevrolet Voltissa ja Opel Amperassa. Tuote vain taisi tulla kymmenen vuotta liian ajoissa markkinoille. Jos A 250 e:n seuraaja saisi mainitun GLE 350de -katumaasturin akut, liikkuisi se latauksella noin 150 kilometriä. Sellainen matka riittäisi usein melkein kaikkeen, paitsi mielenrauhaan – tästä Honda on hyvä esimerkki. Näiden akkujen perään riittäisi pienempi polttomoottori matkanjatkajaksi, aivan kuten BMW toimi i3:n suhteen. Tällainen reilun 30 kilowattitunnin akku olisi puolet pienempi, mitä esimerkiksi Kia ja Hyundai laittavat erinomaisiin sähköautoihinsa. Yhden sähköauton akkuresursseilla syntyisi kaksi ladattavaa hybridiä. Ilmasto ei tästä kärsisi, kunhan latausverkosto ja -asenteet varmistaisivat, että polttomoottorilla liikutaan oikeasti vasta, kun matka venyy yli 150 kilometriin. Valitettavasti tällaisia autoja tuskin tullaan näkemään: autoalan trendejä ohjaa Euroopassa vahvasti Euroopan unionin päästöpolitiikka. Nollapäästöinen sähköauto on parempi kuin resursseiltaan kevyempi ladattava hybridi, jonka todelliset ajonaikaiset päästöt olisivat vertailukelpoiset. Toki myös toivomme akkutuotannon riittävän ja teknologian kehittyvän entisestään. Täyssähköauto olisi kuitenkin helpoin vaihtoehto. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe