16.6.2021

Puolijohdepula pahenee autoteollisuudessa – Daimler ja Volkswagen leikkaavat työtunteja

puolijohdepula Volkswagen Mercedes-Benz Daimler

Useita teollisuudenaloja vaivaava puolijohdepula vaikuttaa vielä eri autovalmistajien tuotantoon, vaikka tarkkojen vaikutusten arviointi ei olekaan vielä mahdollista.

Maailmanlaajuinen puolijohdepula jatkuu ja osin pahenee.

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler on kertonut, että se vähentää tällä viikolla työtunteja Bremenin ja Rastattin tehtaillaan. Edustajan mukaan puolijohteiden herkkä ja arvaamaton tilanne tekee mahdottomaksi ennustaa puolijohdepulan vaikutuksen tuotantomääriin pidemmällä tähtäimellä.

Volkswagen puolestaan vähentää työtunteja Wolfsburgin tehtaallaan ensi viikolla. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtajan Herbert Diessin mukaan yhtiö on "kriisitilassa" puolijohdepulan takia. Hänen mukaansa tilanteen pahimmat vaikutukset näkyvät vuoden toisella neljänneksellä, joka päättyy kahden viikon päästä. Diess odottaa pulan helpottuvan syksyä kohti.

Aiemmin eri autovalmistajat ovat kertoneet reagoineensa mikropiirien ja puolijohteiden toimitusvaikeuksiin eri tavoin. Esimerkiksi Peugeot vaihtoi väistyvän 308:n digimittaristoja perinteisiin viisarimalleihin, RAM toimitti avolavojaan vain yhdellä avaimella ja Ford kertoi puolijohdepriorisoinnin nostaneen täyssähköisen Mustang Mach-E:n ohi perinteisen Mustangin valmistusmäärien.

Lähde: Automotive News Kuva: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat