22.1.2016

Ranskan dieseltutkimus: takaisinkutsu Capturille, Ford ja Mercedes tutkittavana

Tutkimusryhmä haluaa lisäselvityksiä Fordilta ja Mercedekseltä, mutta merkkejä tahallisesta huijaamisesta ei ole.

Ranskan energiaministeriön pyynnöstä suoritettava tutkimus dieselautojen päästöihin on saanut jälleen uusia käänteitä. Tällä kertaa tutkijat haluavat jututtaa Fordia ja Mercedes-Benziä, sillä yhtiöiden automallien päästöissä on havaittu päästörajojen ylityksiä. Ranskalaislehti Les Echosin mukaan Mercedes-Benziltä tutkittavana on S 350 Bluetec "epäsäännöllisistä" päästöistä. Fordin osalta suurennuslasi osoittaa C-Maxiin, jonka typen oksidien väitetään ylittävän rajan viisinkertaisesti.

Ranskalainen testiryhmä on testannut dieseleitä virallisen NEDC-testisyklin lisäksi myös koeajoilla ja etsimällä autoista merkkejä päästöhuijaukseen käytettävistä laitteista. Fordin edustajan mukaan vaihtelevissa olosuhteissa tapahtuvat koeajot voivatkin saada aikaan päästönormeista poikkeavat tulokset. Yhtiön mukaan kyse ei kuitenkaan ole järjestelmällisestä huijaamisesta.

Aiemmin ranskalainen tutkimusryhmä kovisteli Renaultia, joka ilmoittikin suunnittelevansa 15 800 Captur-katumaasturin takaisinkutsua, viitaten ilmeisimmin 110 hevosvoiman dCi-dieselmalliin. Mallin päästöjärjestelmän vialliset suodattimet toimivat vasta 17°C ulkolämpötilasta alkaen, haitaten niiden toimintaa realistisissa sääoloissa. Yhtiö arvioi korjausten vievän puoli päivää per auto.

Samalla Renault esitteli alustavat suunnitelmat 700 000 auton vapaaehtoisesta ohjelmistopäivityksestä typen oksidien alentamiseksi. Tarkempaa tietoa korjaustoimenpiteistä yhtiö lupaa maaliskuun aikana.

Lähde: Autonews/Autoblog, kuva: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat