20.12.2017 Ajoneuvot Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault ja Daimler tuovat markkinoille uuden 1,3-litraisen bensiinimoottorin. Scenicissä aloittava voimanlähde saattaa pian löytyä esimerkiksi tulevan A-sarjan keulalta. Renault tuo Sceniciin ja Grand Sceniciin uuden 1,3-litraisen nelisylinterisen suorasuihkutteisen bensiiniturbon tammikuusta alkaen. Moottorin takaa löytyy yhteistyökumppanina myös Daimler, joten uusi voimanlähde saattaa hyvinkin päätyä myös uuden A-sarjan keulalle. Renaultin malliston uusi moottorivaihtoehto valloittaa tila-auto Scenicistä alkaen, edeten hiljalleen muualle mallistoon. Voimanlähteen käyttötarkoituksena on korvata aiempi 1,2-litrainen moottorivaihtoehto, johon nähden maltillisesti suurempi moottori säästää kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Samalla moottorissa on myös laajempi vääntöäalue. Renault itse arvioi, että moottorin 130-hevosvoimainen Energy TCe 140 -versio on vanhaa Energy TCe 130 -moottoria 35 Nm vääntävämpi laajemmalla 1 500 – 3 500 1/min kierrosalueella. Esimerkiksi Grand Scenicissä uusi 130-hevosvoimainen moottori olisi noin 8% edeltäjää taloudellisempi. Myyntiin 1,3-litrainen uutuusmoottori tulee kolmena versiona: 115 hevosvoimaa ja 220 newtonmetriä vääntöä, 130 hv/240 Nm sekä 160 hv/260 Nm (270 Nm EDC-vaihteiston kanssa). Moottorin taloudellisuutta on parannettu nostamalla suihkutuspainetta 250 barilla. Sylinterien reunat ovat saaneet Nissan GT-R:stä tutun pinnoitteen, joka alentaa kitkaa ja tasaa lämmönsiirtoa. Myös palokammion ja pakosarjan rakennetta on optimoitu pakokaasujen lämpötilan osalta. Moottorivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 122–125 grammaa per kilometri mallista ja moottoriversiosta riippuen, jolloin yhdistetty kulutus on noin 5,4–5,6 litraa per 100 km versiosta riippuen. 115 hevosvoiman moottoriversio on Scenicissä ja Grand Scenicissä aina manuaalivaihteinen, tehokkaampien ollessa tarjolla myös EDC-automaatilla. – Haluamme vastata markkinoiden kasvaviin bensamoottoriodotuksiin Euroopassa, Renaultin edustaja kommentoi. Yhtiön oma Drive the Future -strategia ajaa peräti 50 prosentin vähennystä dieseltarjonnassa vuoteen 2022 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seuraavaksi Mercedes-Benzin A-sarja? Daimlerin kanssa kehitetty 1,3-litrainen bensiiniturbo saattaa löytää seuraavaksi tiensä myös Mercedeksen etuvetomalleihin. Analyytikkojen mukaan eräs selvimmistä käyttökohteista on Mercedes-Benzin uudistuva A-sarja, mutta myös GLA, GLC ja B-sarja ovat melko varmoja käyttökohteita. Renault-Nissanin ja Daimlerin vuonna 2010 alkanut yhteistyö on aiemmin tuonut Renaultin 1,5-litraisen dieselin A-, B-, CLA- ja GLA-sarjojen keulalle sekä 1,6-litraisen dieselmoottorin C-sarjaan. Yhteistyötä on tehty myös näppärän Renault Twingon ja neliovisen Smartin kanssa. Myös Mercedes-Benz Citanin sukupuusta löytyy ranskalaisverta. Uutta moottoria valmistettaneen jatkossa Renaultin tehtaalla Espanjan Valladolidissa, Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa sekä Daimlerin Kölledan tehtaalla Saksassa. Päivitetty: 21.12.2017 klo 18.51: 1,6-litrainen yhteistyömoottori on diesel- eikä bensiinikäyttöinen. Lähteet: Automotive News, Renault Kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe