20.12.2017 Ajoneuvot Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault ja Daimler tuovat markkinoille uuden 1,3-litraisen bensiinimoottorin. Scenicissä aloittava voimanlähde saattaa pian löytyä esimerkiksi tulevan A-sarjan keulalta. Renault tuo Sceniciin ja Grand Sceniciin uuden 1,3-litraisen nelisylinterisen suorasuihkutteisen bensiiniturbon tammikuusta alkaen. Moottorin takaa löytyy yhteistyökumppanina myös Daimler, joten uusi voimanlähde saattaa hyvinkin päätyä myös uuden A-sarjan keulalle.Renaultin malliston uusi moottorivaihtoehto valloittaa tila-auto Scenicistä alkaen, edeten hiljalleen muualle mallistoon. Voimanlähteen käyttötarkoituksena on korvata aiempi 1,2-litrainen moottorivaihtoehto, johon nähden maltillisesti suurempi moottori säästää kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Samalla moottorissa on myös laajempi vääntöäalue.Renault itse arvioi, että moottorin 130-hevosvoimainen Energy TCe 140 -versio on vanhaa Energy TCe 130 -moottoria 35 Nm vääntävämpi laajemmalla 1 500 – 3 500 1/min kierrosalueella. Esimerkiksi Grand Scenicissä uusi 130-hevosvoimainen moottori olisi noin 8% edeltäjää taloudellisempi.Myyntiin 1,3-litrainen uutuusmoottori tulee kolmena versiona: 115 hevosvoimaa ja 220 newtonmetriä vääntöä, 130 hv/240 Nm sekä 160 hv/260 Nm (270 Nm EDC-vaihteiston kanssa). Moottorin taloudellisuutta on parannettu nostamalla suihkutuspainetta 250 barilla. Sylinterien reunat ovat saaneet Nissan GT-R:stä tutun pinnoitteen, joka alentaa kitkaa ja tasaa lämmönsiirtoa. Myös palokammion ja pakosarjan rakennetta on optimoitu pakokaasujen lämpötilan osalta.Moottorivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 122–125 grammaa per kilometri mallista ja moottoriversiosta riippuen, jolloin yhdistetty kulutus on noin 5,4–5,6 litraa per 100 km versiosta riippuen. 115 hevosvoiman moottoriversio on Scenicissä ja Grand Scenicissä aina manuaalivaihteinen, tehokkaampien ollessa tarjolla myös EDC-automaatilla.– Haluamme vastata markkinoiden kasvaviin bensamoottoriodotuksiin Euroopassa, Renaultin edustaja kommentoi. Yhtiön oma Drive the Future -strategia ajaa peräti 50 prosentin vähennystä dieseltarjonnassa vuoteen 2022 mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeuraavaksi Mercedes-Benzin A-sarja?Daimlerin kanssa kehitetty 1,3-litrainen bensiiniturbo saattaa löytää seuraavaksi tiensä myös Mercedeksen etuvetomalleihin. Analyytikkojen mukaan eräs selvimmistä käyttökohteista on Mercedes-Benzin uudistuva A-sarja, mutta myös GLA, GLC ja B-sarja ovat melko varmoja käyttökohteita.Renault-Nissanin ja Daimlerin vuonna 2010 alkanut yhteistyö on aiemmin tuonut Renaultin 1,5-litraisen dieselin A-, B-, CLA- ja GLA-sarjojen keulalle sekä 1,6-litraisen dieselmoottorin C-sarjaan. Yhteistyötä on tehty myös näppärän Renault Twingon ja neliovisen Smartin kanssa. Myös Mercedes-Benz Citanin sukupuusta löytyy ranskalaisverta.Uutta moottoria valmistettaneen jatkossa Renaultin tehtaalla Espanjan Valladolidissa, Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa sekä Daimlerin Kölledan tehtaalla Saksassa.Päivitetty: 21.12.2017 klo 18.51: 1,6-litrainen yhteistyömoottori on diesel- eikä bensiinikäyttöinen.Lähteet: Automotive News, Renault Kuvat: Renault Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa