22.12.2014

RS:n paluu: Ford Focus RS ja Audi RS3

Neljä sekuntia sataseen. Ford Focus RS ja Audi RS3 nostavat perheautojen suorituskyvyn uudelle tasolle.

Neljä sekuntia sataseen. Yhdeksänkymmentäluvun superautoista tutut kiihtyvyyslukemat häviävät kohta Audin ja Fordin uusimmille taskuraketeille. Molemmat kantavat nimikirjaimia RS – Audi tunnetaan RS3:na, Ford Focus RS:nä.

Audi RS3:n moottorina on edellismallista tuttu 2,5-litrainen viisi sylinterinen turbo. B-ryhmän rallipoluilta tuttua äänimaailmaa tukee 367 hevosvoiman huipputeho. Nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta auto saavuttaa sadan kilometrin tuntivauhdin vain 4,3 sekunnissa. Lisävarusteena auton jarrutusta voi tehostaa keraamisilla jarrulevyillä.

Ford on ollut vaitonaisempi Focus RS:n suhteen. Toistaiseksi yhtiö on vasta varmistanut auton olemassaolon. Edeltävän RS-mallin 2,5-litraisen viitosturbon vaihtuminen nelisylinteriseen moottoriin lienee odotettavaa. Moottorin arvellaan olevan muokattu versio Fordin 2,3-litraisesta turbomoottorista, jota käytetään muun muassa nykyisessä Mustangissa.

Focus RS:n arvioidaan tuottavan 325–350 hevosvoimaa. Voima välitetään kuusivaihteisen käsivaihteiston läpi. Aiemmissa RS-malleissa on ollut luistonrajoittimella varustettu etuveto. Myös kolmannen sukupolven on epäilty olevan etuvetoinen, mutta amerikkalaisen Road&Track-lehden tietojen mukaan RS saattaakin saapua nelivetoisena.

Focus RS:n aikataulu on yhä avoin, mutta Audi RS3:sta pääsee nauttimaan syksyllä 2015.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat