23.7.2022 Ajoneuvot Sähköauton lataaminen turvallisesti – näin lataat oikein kotona ja mökillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutusyhtiö If muistuttaa autoilijoita sähköauton turvallisesta lataamisesta koti- ja mökkiolosuhteissa. Samalla kun sähköautot yleistyvät, lataukseen käytettävien latauspisteiden tarve kasvaa. Sähköautoa voidaan ladata omalla kotilatauspisteellä tai julkisilla latauspaikoilla, mutta kesän tullen latausmahdollisuuksia tarvitaan myös kesämökeillä – niin omilla, kuin myös tuttavien mökeillä.Sähköauton lataamiseen liittyvät uudenlaiset käytännöt ovat myös yksi syy sille, miksi moni empii sähköauton hankintaa. Monen sähköautoiluun siirtymistä harkitsevan autoilijan suurin huolenaihe liittyykin usein lataukseen ja kotilatausasemaan.- Huoli on ymmärrettävä, sillä lataukseen liittyvät asiat ovat monelle uusia. Sähköautoiluun jo vaihtaneille asia on arkisempi ja huoletkin sen ympärillä pienempiä, kertoo Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilatausasemat vain ammattilaisen kauttaSähköautoilijan kannattaa investoida omaan kotilatausasemaan, joka helpottaa merkittävästi sähköautoilua. Omalla kotilatausasemalla auto saa virtaa helposti ja omasta kotipihasta.If muistuttaa omassa tiedotteessaan autoilijoita kuitenkin siitä, että kotilatauspisteitä koskee omat säännöksensä ja turvallisuusvaatimuksensa. Näitä säädöksiä ja vaatimuksia tulee myös noudattaa, jotta oman sähköauton voi jättää latautumaan kotilatauspisteelle turvallisin mielin.Varmin tapa hankkia turvallinen kotilatauspiste on hankkia latausasema luotetulta toimittajalta. Lisäksi latausasemaan liittyvät sähkötyöt olisi syytä jättää ammattilaisen käsiin. Väärin asennettu latausasema voi aiheuttaa ylikuumenemisen tai tulipalon riskin. Ammattiasentajan myötä voit olla myös varma, että kotilatausasemasi toimii saumattomasti yksiin kotisi muun sähköverkon kanssa.Lisäksi If muistuttaa autoilijoita siitä, että muut kuin kerros- ja rivitaloyhtiön omistamat sähköauton latausasemat kuuluvat laajan kotivakuutuksen piiriin, jolloin vakuutusyhtiö korvaa sille tapahtuvat vahingot. Tämä ei koske pelkästään omakotitaloasujia, vaan esimerkiksi taloyhtiön pysäköintialueelle tai autotalliin omakustanteisesti rakennetut latausasemat kuuluvat henkilökohtaisen kotivakuutuksen piiriin.Lataa pistorasiasta harkitenSähköautoilijan on myös syytä muistaa, että lämpötolppia tai muita kotitalouspistorasioita ei tulisi lähtökohtaisesti käyttää auton säännöllisen lataukseen, sillä niitä ei ole rakennettu kestämään jatkuvaa suurta virtaa. Tästä syystä kotilatausaseman hankinta on siksi myös paloturvallisuuskysymys.Jos kuitenkin tulee tarve käyttää kodin tai vapaa-ajan asunnon tavallisia kotitalouskäyttöön tarkoitettuja pistorasioita sähköauton tilapäiseen lataukseen, kannattaa tässäkin tapauksessa turvautua sähköalan ammattilaisen apuun. Ammattilainen kykenee tarkistamaan pistokkeiden ja kytkentöjen toimivuuden, sekä sähköjärjestelmien kestävyyden.Kun käytetään tavallista pistorasiaa sähköauton väliaikaiseen lataamiseen esimerkiksi mökkireissun yhteydessä, on suositeltavaa laskea lataustehoa, ettei auton lataaminen vahingossakaan polta sulakkeita.Kotitalouskäyttöön tarkoitettujen pistorasioiden käytössä maltti on valttia. Mikäli et ole varma vanhan pistorasian kyvystä ladata autoasi, kannattaa lataus suorittaa esimerkiksi kauppakäynnin aikana varmasti turvallisella julkisella latauspisteellä.Niin sanottujen voimavirtapistokkeiden kohdalla lataaminen on selvästi nopeampaa, mutta niidenkin yhteydessä kannattaa varmistaa pistokkeiden kunto ja käyttää vain asianmukaisia adaptereita ja latauskaapeleita.Vakuutusyhtiön vinkit sähköauton lataamiseen kotona:Vältä purkkaratkaisuja, ja asennuta kotilatausasema alan ammattilaisen toimesta. Jos käytät kotoa jo löytyvää tavallista pistorasiaa sähköautosi tilapäiseen lataamiseen, pyydä ensin paikalle ammattilainen tarkistamaan, että pistorasia ja muut sähkökytkennät kestävät sähköauton lataamisen aiheuttaman rasituksen turvallisesti. Säilytä latauskaapelia hellästi ja huolella ripustamalla se käytön jälkeen koukkuun tai koriin. Älä anna sen roikkua pistokkeesta, sillä pistoke voi vaurioitua sen jäädessä roikkumaan oman painonsa varaan. Sähköauton latauksen vikaantuessa paloriski ja sähköiskun vaara kasvavat. On siis parasta käyttää ainoastaan auton mukana tulevia ja sen lataukseen sopivia johtoja. Mikäli huomaat sähköauton kotilatauksen aikana jotain epätavallista tai lataus ei toimi, ole yhteydessä ajoneuvon valmistajaan tai muuhun ammattilaiseen, joka voi varmistaa turvallisen lataamisen.Teksti: Rikhard Wacker Lähde: IfMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti