25.4.2019 Liikenne Sähköistä työajoa yhteiskäyttöautoilla – yllättävän jouhevaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Aviapolis-kokeilussa Vantaan Energian työntekijät ajoivat sähkö-Smarteilla ja hybridi-mersuilla. Tulevaisuuden liikkuminen on todennäköisesti nykyistä fiksumpaa, hiljaisempaa, turvallisempaa ja vähäpäästöisempää, ainakin jos Aviapolis Liikennelabra-hankkeen tavoitteet toteutuvat. Liikennelabra on Traficomin ylläpitämä kokonaisuus. Vantaan Aviapoliksen tiivistyvän kaupunkialueen alueella ovelta ovelle -liikkumispalvelut voisivat monipuolistaa alueen liikkumisvaihtoehtoja. Vantaan kaupunki kehittää Aviapolis Liikennelabrassa yli kolmenkymmenen kumppanin kanssa monenlaisia tulevaisuuden liikenneratkaisuja, jotka edesauttavat vähentämään yksityisautojen tarvetta. Esimerkkeinä ratkaisuista ovat erilaiset kyytien jakamispalvelut. Haastavana visiona on peräti se, että Aviapoliksen liikenne siirtyy omista henkilöautoista ja aikatauluihin sidotuista julkisista kulkuyhteyksistä kohti uudenlaista älykästä liikkumista, jossa yhdistyvät julkisen liikenteen vähäpäästöisyys ja yksityisen liikkumisen mukavuus ja joustavuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työajot sähkö-Smarteilla Yksi tuore osa hanketta on huhtikuussa lopussa päättyvä kokeilu, jossa Vantaan Energian työntekijät ovat voineet ajaa päivittäiset työajot sähkö- tai hybridi-autoilla. Käytössä on ollut Veholta saadut kaksi Mercedes-Benz C-sarjan ladattavaa hybridiä sekä kaksi sähkö-Smartia. Autot on varattu Virta Oy:n applikaatiolla. – Taustalla on tavoite, jossa liikkuminen olisi kiinteä osa ihmisten asumispalveluja ja myös vähäpäästöisempää työajoa. Yksi ratkaisu vähentää liikkumisen päästöjä ovat sähköiset yhteiskäyttöautot, joita nyt kokeiltiin Vantaan Energian kanssa, Vehon uusien liiketoimintojen kehityspäällikkö Nicholas Zaeske taustoittaa. – Saadut kokemukset ovat rohkaisevia myös kodin ja työpaikan välisen liikkumisen näkökulmasta. Vantaan Energian työntekijä ovat kokeilussa voineet ajaa kokeiluautoilla myös ajaa sähkö-Smarteilla vapaa-ajallaan. Kokeilu on ollut talon sisällä niin suosittu, etteivät ihan kaikki halukkaat ole vielä ehtineet ajaa kokeiluautoilla. Kolme sähköajoa päivässä Vantaan Energialla on Peltolantien toimiston pihalla viisi sähköautojen latauspaikkaa. Niiden luo tulee kaksi kokeilijaa. – Molempia autoja on tullut kokeiltua. Niillä hoituvat vaivattomasti tyypilliset noin 40–50 kilometrin päivän aikana eteen tulevat työajot Vantaan rajojen sisällä, asiakkuuspäällikkö Janne Hartikainen kertaa ajokokemuksia. – Pidemmillä matkoilla tulisi ennakolta mietittyä tarkasti, minne asti täyteen ladatuilla akuilla pääsee ja uskaltaa ajaa, Smartilla sähköajon toimintamatka on maksimissaan 150 kilometriä. Smartin kohdalla tuo 150 kilometriä tarkoittaa, että päivän aikana kolme ei työntekijää on voinut ajaa Smartilla yhden noin 40–50 kilometrin asiakaskäynnin tai muun työajon ilman tarvetta välilataukselle. Riittävän rivakka – ja ketterä Liittymäpalveluasiantuntija Markku Räsänen kiittelee pikkuruista kahden hengen kaupunkiautoa näppäräksi kulkupeliksi. – Sähköajon luvattu toimintamatka pitää hyvin kutinsa, ja auto on erittäin näppärä pysäköitävä kaupunkialoissa. Sähköautoiluun tutustunut mies kehuu myös kaupunkiauton voimalinjaa. – Voima on käytössä heti ja viiveittä, eikä vaihtamisesta tarvitse huolehtia. Auto lähtee mukavan rivakasti liikkeelle, Smartilla on vaivatonta pysytellä muun liikennevirran tahdissa, Räsänen pohtii. Kuvassa Markku Räsänen (vas.) ja Janne Hartikainen (oik.) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latauspaikkojen määrä pullonkaula Molemmat kokeilijat havaitsivat, että julkisia latauspaikkoja saisi olla tiuhemmassa, vaikka yksistään oman työnantajan rakentamia paikkoja on Vantaan alueella kaikkiaan 36 kappaletta. – Ja sekin tuli havaittua, ettei julkinen lataus aina onnistunut ongelmitta, Räsänen kertoo. Latauspaikkoja tulee hiljalleen lisää myös Vantaan alueelle. Asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén kertoo, että Vantaan Energian rakentaa vuosittain kaupungin alueelle viitisen uutta julkista latauspaikkaa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan