15.12.2019

Saksa syrjäytti Norjan Euroopan sähköautomyynnin kuninkuusmaana

Bosch sähköauto

Suurella sähköautomyynnillään huomiota saanut Norja joutui taipumaan teknologiamaana tunnetulle Saksalle täyssähköautojen myyntimäärässä. Norjassa on kuitenkin edelleen huomattavasti enemmän sähköautoja per asukas.

Saksa on ohittanut marraskuussa Norjan sähköautojen vuosittaisessa myyntimäärässä. Norjassa uusia sähköautoja oli rekisteröity 56 893 kappaletta ja Saksassa 57 533. Norja on pitänyt sähköautojen myyntimäärän kärkipaikkaa Euroopassa vuoden 2010 Nissan Leafin markkinoille saapumisesta lähtien, uutisoi Automotive News Europe.

Numeroiden mukaan täyssähköautot ovat tosissaan yleistymässä Euroopan automarkkinoiden keskiössä. Tätä tukee myös saksalaisten autojättien Volkswagen-ryhmän, BMW:n ja Daimlerin panostus sähköautojen markkinoille tuomiseen.

Volkswagen ID.3
Volkswagenin ensimmäinen ainoastaan sähköistä voimalinjaa varten suunniteltu auto ID.3 on suuri askel sähköautomarkkinoilla.

Norja nousi varhain sähköautojen suurmarkkina-alueeksi valtion anteliaiden kannustimien vuoksi, mutta kasvu on kuitenkin rajattua verrattuna Saksaan, sillä väestöä on vain reilu kahdeskymmenesosa Saksasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistajien panostus näkyy Saksassa

Saksan autovalmistajat tulevat triplaamaan sähköautotarjontansa 150 malliin vuoteen 2023 mennessä ja investoimaan tähän 50 miljardia euroa vuoteen 2024 mennessä, saksalaisten autotehtaiden yhteenliittymä VDA:n johtaja Bernhard Mattesin on arvioinut.

Norja ja Saksa keikkuivat sähköautojen myyntitilastojen kärjessä rinta rinnan Norjan johdolla, mutta loppuvuodesta Saksa on ottanut pienoisen niskalenkin. Norjalaisen autoalan järjestö OFV:n mukaan Norjan täyssähköautojen myynti laski marraskuussa 27 prosenttia, kun taas saksalaisten tilastojen mukaan Saksassa on ollut kasvua 9,1 prosenttia.

Täyssähköautojen myyntimäärät Saksassa ovat kuitenkin varsin pieniä suhteutettuna maassa myytävien autojen kokonaismäärään.

Euroopan autovalmistajien liiton mukaan lähipäästöttömien autojen rekisteröinti Euroopan laajuisesti on kasvanut ainoastaan 3,1 prosenttia vuoden kolmannen kvartaalin aikana.

Sähköjohtaja

Ennen viimeisimpiä tilastoja Saksa oli jo kärkimaa yhteenlasketussa lataushybridien ja sähköautojen myynnissä. Kuluttajien uskotaan kiinnostuvan yhä laajemmin sähköautoista, kun saksalaiset valmistajat alkavat tuomaan markkinoille Tesla 3:n tapaisia edullisia täyssähköautoja. Suomessa muun muassa Seat Mii:n sähköversio on herättänyt laajaa omistamishalukkuutta.

Tesla Model 3
Tesla 3 on vakuuttanut Euroopassa hinnallaan.

Volkswagen ID3:n hintojen kerrotaan alkavan Saksassa hieman alle 30 000 eurosta, kun halvin Tesla 3 on noin 14 000 euroa hinnakkaampi.

Saksassa sähköautojen hankkimista on tuettu hallituksen toimesta osana laajamittaista ilmastopakettia. Kannustimet koskevat jopa alle 40 000 euron hintaisia autoja, jonka uskotaan lisäävän kysyntää edullisempia malleja kohtaan.

Esimerkkinä sähköistymisen kannustimien tärkeydestä käy Kiina, jossa sähköautojen myynti on laskenut jo neljänä kuukautena peräkkäin tukien supistamisen myötä. Kiinan osuus maailman sähköistettyjen autojen myynnistä on noin puolet, toisella sijalla tulee Yhdysvallat ja tähän asti Norja on pitänyt kolmossijaa.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat