8.2.2016

Super Bowlin mainokset osa 2 – eläinten sijaan tarinoita

Mini Clubman Tony Hawk

Super Bowl -automainosten toisessa satsissa laulavat eläimet vaihtuivat erilaisuuteen.

Amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelun, Super Bowlin, yhteydessä näytettäviä automainoksia riittää jopa toiseen uutiseen saakka. Tällä kertaa kuitenkin laulavien eläinten trendi on vaihtunut tarinoihin ihmisistä ja erilaisuudesta.

Buick

Ensimmäistä kertaa Super Bowlissa mainostanut Buick jatkoi mainoksissaan ollutta "ohoh, se on Buick" -tyyliä. 30 sekunnin mainospätkä ei ehkä kertonut Buickin avokattoisesta Cascadasta kovinkaan paljoa, mutta kertoi kyllä amerikkalaisessa jalkapallossa ja häissä tarvittavien taitojen risteämispisteestä.

https://youtube.com/watch?v=cYyWq_Vads8

Hyundai

Super Bowlin pääasiallisena autosponsorina toiminut Hyundai panosti amerikkalaisen jalkapallon riemujuhlaan peräti neljän mainoksen voimin. "Better"-nimellä kulkeva mainos leikittelee Iron Man -supersankarin ja V8-moottorin yhdistelmällä, mutta toteutus jättää kyllä melkoisen kylmäksi.

https://youtube.com/watch?v=I-A_A5sUoqA

Sen sijaan Kevin Hartin tähdittämä "First Date" osuu naulan kantaan. Ajoneuvojen uudet älyominaisuudet yhdistettynä jälkikasvuun ovat olleet valmistajien mainossuosikkeja jo pitkään, mutta kieltämättä Hyundai Genesiksen älykellolla tapahtuva seurantaominaisuus herättää varmasti mielikuvan hyvästä ja huonosta holhoamisesta.

https://youtube.com/watch?v=-R_483zeVF8

Mainostoimistona Hyundailla toimi INNOCEAN Worldwide.

Jeep

75-vuotista taivaltaan juhlistava Jeep oli mainoskisojen musta lammas, sillä FCA-konsernin aikomuksista ei ollut varsinaista tietoa ennen suuren urheilujuhlan alkua. Kahden mainoksen turvin esittäytynyt maasturimerkki kuitenkin nosti esille ihmiset, jotka ovat tehneet Jeepistä Jeepin. Ensimmäisessä, hiukan Sony PlayStationin klassisen "Double life" ja Applen "Think different" mainosten välimaastossa liikkuvassa mainoksessa Jeep kuvataan tunnettujen oikeiden ja fiktiivisten henkilöiden kautta.

https://youtube.com/watch?v=wKn5K5V7tRo

Valmistajan toisessa mainoksessa jammaillaan basisti Morgan Dorrin 4x4:n ihmeestä kertovan biisin tahtiin ja ihastellaan tyypillistä Jeep-elämäntyyliä erilaisine seikkailuineen.

https://youtube.com/watch?v=pOiiPxb-Gbw

Mini

Hassuttelevien mainosten joukossa Mini totisesti erottuu joukosta. Automerkki on tottunut tekemään asioita hiukan vastavirtaan, joten on melko luontevaa antaa puheenvuoro staroille, jotka ovat niin ikään kokeneet syrjintää erilaisuudestaan johtuen. Mainostoimistona Minillä oli Butler, Shine, Stern & Partners. Mini USA:n YouTube-kanavalta löytyvät myös henkilöiden omat tarinat ennakkoluulojen kohtaamisesta.

https://youtube.com/watch?v=Y9XqYAzbmTI

Lähde: Automotive News, kuva: Mini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat