25.7.2023

Tesla Cybertruck eteni viimeinkin tuotantoon, mutta massatoimitukset alkavat vasta 2024 – uusilla asiakkailla vähintään viiden vuoden odotusaika

Turvallisuussyistä Euroopan ainakin toistaiseksi väliin jättävä Cybertruck on saanut nyt yhteensä 1,9 miljoonaa ennakkovarausta. Teoriassa, jos kaikki varaukset muuttuisivat tilauksiksi, jonon hännillä olevat saisivat autonsa noin vuonna 2029.

Teslan viime kevättalvella järjestämässä Investor Day -strategiatapahtumassa kuultiin paljon etenkin valmistusprosesseihin liittyvistä tuotantonäkymistä, mutta saatiin johtoportaalta myös vahvistus siihen, että eräs maailman kohutuimmista automalleista, Cybertruck, etenisi vielä tämän vuoden aikana tuotantoon.

Tilaisuus pidettiin Teslan Texasin Gigafactoryssä, josta ensimmäiset Cybertruckit ovat nyt toden totta rullanneet ulos. Tämä puolestaan vahvistettiin viime viikolla Teslan Q2:n eli vuoden toisen neljänneksen tuloksen julkistustilaisuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa nyt, saat autosi vuonna 2029

Tesla käyttää tuotantoprosesseissaan mahdollisimman vähän alihankkijoita, ja siksi sillä olikin puolijohdepulan pahimpina aikoina melko hyvä fitness moniin muihin autonvalmistajiin nähden. Teslojen saatavuus on varmasti myös osasyy siihen, miksi löysimme sen yhtäkkiä kärkipaikoilta koko maailman myydyimpien autojen listalta.

Cybertruckin tuotannon aloitus sen sijaan vaikuttaa kankealta, mutta sekin on hyvin suhteellista. Nimittäin kunhan massatuotanto voi esisarjan jälkeen alkaa ensi vuonna, kestää maksimaaliseen tuotantovauhtiin pääseminen tietysti jonkin aikaa. Maksimivauhti tulee arvioista riippuen olemaan 250 000 - 500 000 autoa vuodessa, todennäköisimmin jotain 350 000 - 400 000 väliltä. 1,9 miljoonan auton valmistamiseen kuluisi siis viisi vuotta eli tuoreimmat ja tulevat asiakkaat saavat varautua saamaan autonsa noin vuonna 2029.

Kuinka moni 1,9 miljoonasta ennakkovaraajasta sitten jaksaa odottaa tai edes haluaa muuttaa varauspaikkansa tilaukseksi, on eri asia, ennakkovarausmaksuhan oli ainoastaan 100 dollaria. Luvussa on myös mukana sellaisissa maissa asuvia asiakkaita, joiden liikenneviranomaiset eivät taatusti ole kelpuuttamassa Cybertruckia ainakaan henkilöautoksi.

Toisaalta myös toinen tehdas saattaa nopeuttaa tilausten toteutumista. Mainitussa Investor Day -tapahtumassahan saatiin vahvistus sille, että Teslan seuraava Gigafactory tullaan pystyttämään Meksikoon. Toiveissa on siis, että Texas ja Meksiko saisivat yhdessä pienennettyä odotusaikaa järkevämpään suuntaan.

On toki vielä huomautettava, että nämä kaksi miljoonaa ennakkoon kiinnostuksensa ilmoittanutta asiakasta eivät ole tienneet autosta juuri enempää kuin me muutkaan. Muun muassa hinta ei ole tiedossa, monet tekniset tiedot puuttuvat ja lisäksi Cybetruckilla on selvittämättömiä asioita viranomaisen, nimittäin liikenneturvallisuusviranomaisen kanssa.

Kaikella on aina epäilijänsä

Tesla Cybertruckista on tiedetty jo monta vuotta ennen tuotannon alkua, ja sen ympärillä on ollut koko ajan tietynlaista mystiikkaa. Emme ole tienneet autosta kovinkaan paljoa varmasti, ja onhan auton toteutustapa futuristisuudessaan, sci-fiydessään ja karskiudessaan aika lailla täysin ennennäkemätön.

Tesla mainostaa Cybertruckin olevan sikäläisten markkinoiden ainoa alle 19 jalan ( m) pickup, jonka lava on yli 6 jalan pituinen. Toisaalta auton keula ja samalla "frunk" on merkittävästi pienempi kuin esimerkiksi Ford F-150 Lightningissa.

On kuitenkin kuultu huomautuksia siitä, että jos Cybertruckeja valmistetaan se kaksi miljoonaa kappaletta, ja autosta tulee suhteellisen yleinen näky arjen katukuvassa, supermarkettien pihoissa, lasten koulukyydeissä tai McDonald'sin autokaistalla, menettääkö Cybertruck karaktääristään jotain aivan oleellista. Olisiko Cybertruckin jättimäinen persoona pitänyt sittenkin käyttää johonkin suurelle yleisölle saavuttamattomaan, viittä vaille ufoon?

Myös Semillä (ilmeisesti) omat haasteensa

Moottori uutisoi viime vuoden joulukuun alussa, kuinka Teslan kaukoliikennerekkaveturi Semi eteni juhlallisesti tuotantoon Nevadan Gigafactoryssä erinäisten viivästysten jälkeen.

Semin - joka on aika haka kulkemaan rekkaveturiksi - ensimmäinen asiakas oli PepsiCo, joka ryhtyi vetämään sillä Pepsin virvoitusjuomavaunuja ja Frito-Lay'n perunalastukärryjä. Tähän Semi on mitä suuremmissa määrin jäänytkin, sillä kaikesta päätellen tuotantomäärät ovat olleet joulukuusta lähtien erittäin matalia.

Elon Musk vahvistikin kesäkuussa, että akkujen toimitusongelmien takia Semin massatuotannon (tavoitteena 50 000 autoa vuodessa) aloitus siirtyy ensi vuoteen. Tänä vuonna sen sijaan tiukassa on ollut edes 50 auton valmistaminen vuodessa. Kuten Motor1 -lehti laski jo kesäkuussa Semin kahden takaisinkutsukampanjan jälkeen, Tesla ei ole todennäköisesti valmistanut joulu - maaliskuussa kuin 36 Semiä.

Mitään todisteita ei ole siitä, että maalis - kesäkuussa olisi valmistunut yhtä ainoaa Semiä. Kesäkuussa tulleeseen ovien lukitukseen liittyneeseen toiseen takaisinkutsukampanjaan luettiin kuuluneeksi vain yksi Semi enemmän kuin maaliskuun seisontajarruun liittyneeseen kampanjaan. On siis mahdollista, että ensimmäisten puolen vuoden aikana Nevadasta rullasi ulos vaivaiset 36 Tesla Semiä. Tesla itse on ollut tavoilleen uskollisesti harvinaisen vaitonainen mistään todellisista tuotantoluvuista.

Lähteet: Tesla, Motor1, Inside EVs Kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat