23.6.2021

Toimitusjohtaja: Audi poistaa polttomoottorit vuoteen 2033 mennessä – paitsi Kiinassa

Toimitusjohtaja Markus Duesmann Audi – Audi poistaa polttomoottorit vuoteen 2033 mennessä

Vuodesta 2026 alkaen Ingolstadtista esittellään vain täyssähköisiä malleja. Audi poistaa polttomoottorit lähes kokonaan mallistostaan vuoteen 2033 mennessä.

Audin toimitusjohtaja Markus Duesmann kertoi yhtiön olevan valmis tekemään lopullisen siirtymisen sähköiseen aikaan. Vuodesta 2026 alkaen Ingolstadtin monirengastettu esittelee maailmanlaajuisesti vain täyssähköisiä malleja, kuten Moottori jo aiemmin uutisoi. Uutena tietona saimme tarkan vuoden seuraavalle vaiheelle: Audi poistaa polttomoottorit valikoimastaan vaiheittain vuoteen 2033 mennessä. Suurimmilta osin.

Trendi on toki laaja-alaisempi autoalalla. Esimerkiksi Jaguar on ilmoittanut vuoden 2025 ja Land Rover seuraa hitaasti perässä selvästi myöhemmin. Vastaavasti Volvo valmistaa vuonna 2030 pelkästään täyssähköautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi poistaa polttomoottorit mallistostaan...

Audin viimeisen täysin uudelleen kehitetyn polttomoottorilla varustetun mallin valmistus alkaa noin neljän vuoden kuluttua. Vuodesta 2026 alkaen yhtiön mainostamaa teknistä etumatkaa esitellään (lähes) maailmanlaajuisesti vain ja ainoastaan täyssähköisinä malleina.

Osana strategista uudelleenjärjestelyä Audi nopeuttaa siirtymistä sähköiseen liikkumiseen. Valmistaja poistaa polttomoottorit valikoimastaan vaiheittain vuoteen 2033 mennessä. Audi pyrkii täyteen hiilineutraaliuteen viimeistään vuoteen 2050 mennessä.

– Innovatiivisen vahvuutemme avulla tarjoamme asiakkaillemme kestävää ja hiilineutraalia liikkumista. En usko virallisten ajokieltojen menestykseen. Uskon teknologian ja innovaatioiden menestykseen. Asiakkaat ja lainsäädäntö tietysti päättävät tarkan lopullisen ajan polttomoottorilla varustettujen Audi-mallien valmistuksen lakkauttamisesta. Audi arvioi, että mm. Kiinassa polttomoottorimallien kysyntä jatkuu myös vuoden 2033 jälkeen, minkä vuoksi Kiinan markkinoilla voidaan paikallisesti valmistaa vielä polttomoottorilla varustettuja malleja. Samaan aikaan Audi laajentaa merkittävästi täyssähköisten automallien tarjontaa. Audi lanseeraa tänä vuonna jo enemmän täyssähköisiä malleja kuin perinteisellä polttomoottorilla varustettuja malleja – markkinoille ovat tulleet uudet täyssähköiset e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron -mallit. Vuoteen 2025 mennessä Audi tavoittelee yli 20 täyssähköisen mallin mallistoa. Tällä suunnitelmalla selkeytämme tavoitteitamme ja siirrymme lopullisesti ja vakuuttavasti sähköiseen aikakauteen. Lähetämme signaalin, että Audi on valmis, sanoi Duesmann.

Yleisen latausinfrastuktuurin ja uudistuvien energiamuotojen käytön laajentaminen on saksalaisvalmistajan mukaan kriittisen tärkeää sähköisen liikkumisen lisäämisessä ja yhteiskunnan hyväksymisen saavuttamisessa. Audi on aktiivisesti mukana molemmilla aloilla.

Muutama viikko sitten Audi julkisti oman latauskeskuksen pilottihankkeen, jossa on valmistajan oma latausratkaisu varausjärjestelmineen ja lounge-palveluineen. Tämän lisäksi Audi tekee yhteistyötä energiatoimittajien kanssa laajentaakseen uusiutuvien energiamuotojen käyttöä.

– Audi jatkaa myös edelleen investointeja perinteisten polttomoottoreiden kehitykseen aina lopettamisajankohtaan saakka, samalla yhä parantaen olemassa olevien sukupolven malleja saavuttaakseen yhä enemmän taloudellisuutta, ja josta myös asiakkaat hyötyvät. Yksi asia on kuitenkin varma: Audin viimeinen polttomoottori on paras jonka olemme koskaan valmistaneet, sanoi Duesmann.

...paitsi Kiinassa

Poikkeuksen Audin sähkösuunnitelmiin tekee kuitenkin hiukan yllättäen Kiina. Voimakkaasti sähköön panostanut maailman suurin automarkkina-alue ei ole luopumassa polttomoottoreista Euroopan tahtiin.

– Yhtiö odottaa havaitsevansa jatkuvaa kysyntää Kiinassa 2033 jälkeen, minkä takia siellä saatetaan nähdä paikallisesti tuotettuja polttomoottorimalleja, Audin kansainvälinen tiedote täsmensi.

Audi ei myöskään kertonut, koskeeko sen suunnittelema aikataulu polttomoottoreista luopumisen suhteen myös Pohjois-Amerikan markkina-aluetta.

Kuva ja lähde: Audi