22.4.2021 Ajoneuvot Uusi Honda HR-V e:HEV – Hondan hybridisaatio jatkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda HR-V e:HEV tarjoaa Jazzista tutulla teknologialla 130 hevosvoimaa hybridisaatiota. Vankkaan ulkonäköön halutaan yhdistää ajamisen keveys. Kompakti katumaasturi Honda HR-V e:HEV pyrkii yhdistämään SUV-korin jykevään ulkonäköön Hondalle ominaisen keveyden ja näppäryyden ajettavuuden saralla. Dieselmoottoreiden jälkeen japanilaisvalmistaja unohtaa jo muutenkin perinteiset polttomoottoriratkaisut uutuuden siirtyessä Jazzista tuttuun e:HEV -hybridivoimalinjaan.Honda uskoo nopeaan muutokseen autoilussa. Unionin tiukat päästömääräykset nopeuttavat tätä kehitystä Euroopassa vielä entisestään. Honda haluaa tästä syystä sähköistää Euroopassa tarjoamansa malliston nopealla tahdilla. Honda e edustaa ensimmäistä askelta täyssähköautojen saralla ja Jazz on jo tarjolla hybridinä. Sähköistetyt mallit kattavat Euroopassa 65 prosenttia merkin myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi coupé, vaikka voissa paistaisiUusi HR-V yhdistää valmistajan mukaan coupén muotoilun katumaasturin kokonaisuuteen. Kuvia katsoessa on vaikea käsittää, mitä tämä tarkoittaisi. Ehkä viistetty perä ja korkea vyötärölinja riittää nykyään vihjaamaan kaksiovisten autojen suuntaan. Uutuus on kyllä hieman puikulampi, sillä maavaraa on 10 millimetriä edeltäjää enemmän ja kokonaisuus on silti 20 millimetriä matalampi. Tyylikkäässä muotoilussa on sallittu yksinkertaisuus ja pelkistetyt linjat. Vannnekoko on 18 tuumaa.Yksityiskohdista huomaa led-tekniikalla toteutetuista valoista erityisesti takapään trendikkään valoraidan. Lisäksi c-pilariin integroitu takaovenkahva on kaunis yksityiskohta, joka palaa aina tasaisin väliajoin automaailmaan. Tuo takaovi ulottuu muuten varsin pitkälle takarenkaan yläpuolelle asti.Honda on halunnut painottaa luotettavuutta, elämäntyyliin istuvaa muotoilua sekä mukavuuden ja hyvän ajettavuuden yhdistelmää. Valmistajan perusteisiin kuuluu luoda auto asiakkaan tarpeiden ja toiveiden pohjalta.Avaruus kutsuuSisätilojen puolella HR-V tahtoo tarjota avaruutta ja tämä on otettu huomioon kevyeltä näyttävän kojelaudankin muotoilussa. Tietoviihdejärjestelmä, ”Magic Seats” ja ilmastoinnin suuttimet kuuluvat kehityskohteisiin.Mittaristo on haluttu pitää hyvin yksinkertaistettuna. Tietoviihdejärjestelmää on kehitetty kosketusnäytön käytettävyyden helpottamiseksi esimerkiksi suurin kuvakkein ja tämä onkin ilahduttava suuntaus. Lopputulos ei ehkä ole kaunein, mutta vaikuttaa videoiden perusteella selkeältä – jälkimmäinen on autossa tärkeämpää.Samaan aikaan keskikonsolissa on nimenomaisesti säilytetty perinteisiä painikkeita käytön helppouden varmistamiseksi. Esimerkiksi ilmastoinnin käskytys hoituu perinteisin menetelmin trendikkyyden uhalla. Tästäkin rohkeasta vedosta nostamme hattua Hondalle. Ilmastoinnin suuttimet on suunniteltu uusiksi mahdollistamaan ilman kiertämisen matkustajien ympärillä puhaltamatta kylmää ilmaa suoraan naamalle. Tästä ratkaisusta Honda käyttää nimitystä ”Air Diffusion System”. Toinen termi on ’’Magic Seats’’, jolla tarkoitetaan etuistuimien selkänojaa vasten nostettavia takapenkkien istuinosia. Näin saadaan tehtyä tilaa jopa kahdelle 26-tuumaisin renkain varustetulle maastopyörälle. Tarkempia teknisiä mittoja, kuten tavaratilan litratilavuutta, emme vielä saaneet. Sähköinen takaluukku on avattavissa siihen koskematta, kevyesti jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Honda HR-V e:HEVUusi Honda HR-V e:HEV tarkoittaa hybridivoimalinjaa, jossa polttomoottori toimii pääosan ajasta generaattorina luoden energiaa kahden sähkömoottorin pyörittämiseen ja akkupaketin lataamiseen. Vain kovissa kiihdytyksissä polttomoottori pyörittää pyöriä ja näin saavutetaankin järjestelmän huipputeho.Etuvetoisen auton etupäässä sijaitseva polttomoottori on atkinson-syklillä toimiva 1,5-litrainen nelisylinterinen. Polttoainetankki on sijoitettu mielenkiintoisesti etumatkustajan jalkojen alle. Myös kaksi sähkömoottoria on sijoitettu etuakselille.Järjestelmäteho on nyt 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) eli Jazzin e:HEV -versiota selvästi enemmän. Huippuvääntö on 253 newtonmetriä. Kuljettajalle tarjotaan muodikkaasti ajotilavalinta, jossa on kolme asetusta. Varsin ennakoitavasti, ja ihailtavan loogisesti, nimetyt eco, normal ja sport tuskin tarvitsevat suurempia selittelyjä. Vasta koeajo näyttää kuinka ne toimivat. Uusi Honda HR-V e:HEV saapuu Eurooppaan vielä tämän vuoden loppupuolella. Hinnasto lienee seuraava tulossa oleva paljastus tämän aiheen tiimoilta. Lähde ja kuvat: HondaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”