12.9.2018 Ajoneuvot Uusi Mercedes-Benz GLE: 48 voltin aktiivijousitus ja enemmän kaikkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Mercedes-Benz GLE tuo suosittuun premium-luokan katumaasturiin lisää tilaa ja teknologiaa. M-sarjasta myöhemmin GLE:ksi kasvanut katumaasturi nähdään Pariisin autonäyttelyssä nyt neljännessä mallipolvessa. Luvassa onkin enemmän kaikkea ja täysin uutena juttuna nähdään 48 voltin järjestelmään perustuva aktiivijousitus. – Vuonna 1997 Mercedes-Benz perusti premium-katumaastureiden segmentin M-sarjan julkistuksella. Sen jälkeen kaksi miljoonaa asiakasta on valinnut maasturin, kommentoi Mercedeksen henkilöautokehityksestä vastaava Ola Källenius. M-sarja nimettiin myöhemmin GLE:ksi osoittamaan, että auto on ikonisen E-sarjan katumaasturiversio. Niinpä uusi GLE näyttää valmiiksi tutulta, sillä jo M-sarjasta tuttu ikkunoiden muoto jatkuu uudessa autossa. Kovien muotojen jälkeen tapahtunut pyöristyminen tosin tuo hiukan mieleen, että onko uusi GLE yrittänyt mahtua edeltäjänsä rippipukuun. Akseliväli on kasvanut 80 millimetriä, ollen 2 995 mm. Ainakin uusi muoto on aiempaa aerodynaamisempi (Cd 0,29 aiemman 0,32 sijaan), sillä Mercedes on kiinnittänyt huomiota keulasta aina taka-akselin ja pohjan sulavuuteen. Vanteet ja renkaat (18–22 tuumaa) ovat nekin saaneet aerodynaamisuuskuurin ja jopa takavalot on varustettu pienillä spoilereilla. Samalla Mercedes on kiinnittänyt huomiota myös itsevarmoihin maastohenkisiin yksityiskohtiin. Jopa astinlaudat voi varustaa valaistuksella. Multibeam led-ajovalojen kerrotaan yltävän ultra range -toiminnolla yli yhden luxin valotehoon 650 metrin päähän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa ja älyä Venytetty akseliväli tuntuu luonnollisesti sisätiloissa. Uusi pystympi A-pilari helpottaa kulkua etuistuimille. Takaistuinten jalkatila on kasvanut 69 millimetrillä ja pääntilaa on löydetty 33 millimetriä, ainakin vakiovarusteisella takaistuimella. Lisävarusteena on saatavilla kuusisuuntaisesti sähkösäädettävä takaistuinrivi parempaa matkustusmukavuutta kaipaaville. Tavaratilaa uudessa GLE:ssä on 825 litraa ja sähköisesti kaadettavien takaistuinten ansiosta tarpeellista tavaraa mahtuu peräti 2 055 litran edestä. Kuormaaminen on helpompaa 72 mm leveämmän lastausaukon ansiosta ja Airmatic-ilmajousitus voi laskea auton korkeutta 40 millimetrillä. Tarjolla on myös kolmas istuinrivi, joka nostaa GLE:n seitsemänpaikkaiseksi. Kojelaudalle on annettu uutta ilmettä uusilla ilmaventtiileillä ja MBUX-tietoviihdejärjestelmällä. A-sarjassa esitelty MBUX on saanut GLE:ssä jopa lisää toimintoja. Mittariston ja viihdejärjestelmän näytöt ovat aina 12,3-tuumaiset. Lisävarustelistalta löytyy MBUX:n sisätila-avustin, joka kytkee lukuvalot päälle vaikkapa taustapeiliä kohti kurottelemalla. Järjestelmä myös tulkitsee kameran avulla kummalta etupenkiltä järjestelmää säädetään ja ohjailee esimerkiksi hierontatoiminnon suoraan kyseisen henkilön penkille. Energizing-hierontatoiminto voidaan nyt yhdistää musiikin ja sisävalaistuksen kanssa erilaisten tunnelmien saavuttamiseksi ja järjestelmä voi keskustella Garminin kuntoilukellon kanssa siitä, millainen hierontaohjelma henkilölle sopisi. Mercedes mainitsee, että MBUX on samalla saanut jatkokehittelyä esimerkiksi säätövalikoiden ryhmittelyn suhteen. GLE esittelee noin 40 uutta MBUX-toimintoa, joista monet liittyvät maastoajamiseen ja parempaan palveluintegraatioon. Kuljettajan työtehtäviä autetaan myös 720x240 pikselin tuulilasinäytöllä, kuvan leijaillessa visuaalisesti noin kolmen metrin päässä 45x15 senttimetrin kokoisena. Mercedeksen mukaan näyttö on nyt tuplasti suurempi ja viidenneksen kirkkaampi. Luonnollisesti kuljettaja voi valita näytettävät tiedot laajasta valikoimasta. Neliveto ja kutoskone Kookkaan katumaasturin rooliin sopivasti voimalinjassa on aina Mercedeksen 9G-Tronic-automaattivaihteisto ja neliveto. 4Matic-neliveto on toteutettu nelisylinterisissä malleissa kiinteällä 50/50-voimanjaolla. Muissa malleissa käytössä on sähköisesti ohjattu monilevykytkimellä varustettu jakolaatikko, joka kykenee säätelemään akseleiden voimanjakoa 0–100% välillä. Lisävarusteena on tarjolla erikseen maastoajoon suunniteltu jakolaatikko, joka on varustettu alennusvaihteilla ja lukkotoiminnolla. Mercedes-Benz esitteli uuden GLE:n yhdellä kuusisylinterisellä bensiinimoottorilla. GLE 450 4Matic on varustettu 48 voltin EQ Boost -kevythybriditoiminnolla, joka piristää kulkua 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla. Varsinainen moottori tuottaa 367 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Myöhemmin luvassa ovat niin erilaiset dieselit kuin lataushybridimallikin. Helpompaa kulkua Uusi Mercedes-Benz GLE rakentaa edeltäjänsä kyvyille myös ajoavustimien saralla. Esimerkkinä on aktiivisen vakionopeudensäätimen uusi reitti- ja liikennetietopohjainen nopeussäätely, joka hidastaa moottoritiellä 100 km/h:n jos edessä on vaikea ruuhka. Hidastaminen antaa puolestaan automaattiselle hätäjarrutustoiminnolle mahdollisuuden pysähtyä ennen ruuhkaa. Varsinaisessa ruuhkassa järjestelmä seurailee ruuhkan etenemistä omalla kaistalla aina 60 km/h:n asti ja pysähdys voi olla enimmillään minuutin mittainen. Ruuhkan hälvetessä järjestelmä kiihdyttää takaisin tieosuuden nopeusrajoitukseen. Ruuhkien arviointiin auto käyttää stereokameran ja tutkan lisäksi naapurikaistoja tarkkailevia tutkia, joiden avulla järjestelmä pystyy tunnistamaan eteen siirtyvät autot. Suomessa vähemmän nähty mutta kansainvälisesti tuttuun tilanteeseen soveltuu uuden aktiivisen ohjausavustimen toiminto, jossa ruuhkassa kaista-avustin siirtyy seuraamaan reunaviivaa, jotta kaistojen väliin jää tilaa hälytysajoneuvolle. Pienemmästä A-sarjasta on lainattu aktiivinen kuolleiden kulmien avustaja poistumisvaroituksella, joka tarkkailee pysäköinnin jälkeen vielä esimerkiksi lähestyviä pyöräilijöitä ja moottoripyöräilijöitä. Katumaasturille sopivaan tapaan GLE voidaan varustaa nyt Mercedekselle uudella perävaunuavustimella, joka helpottaa kärryn kanssa peruuttamista. Järjestelmän tarkempi ohjaaminen tapahduu MBUX-järjestelmän kautta, josta voidaan valita esimerkiksi haluttu kääntökulma ja peruuttamisen etenemistä voidaan tarkkailla kameranäkymästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy E-Active Body Control GLE:n alustavaihtoehdoista löytyy perinteisen teräsjousituksen lisäksi Airmatic-ilmajousitus, jota on piristetty ADS+ mukautuvalla iskunvaimennusjärjestelmällä. Uuden sukupolven Mercedes-Benz GLE:n todellinen uutuus on E-Active Body Controliksi nimetty alustajärjestelmä, jonka saa malleihin joissa on sylintereitä ”kuusi tai enemmän”. Sähköisesti ohjattu hydropneumaattinen aktiivijousitus täydentää Airmatic-ilmajousituksen toimintaa. Mercedeksen mukaan 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva E-ABC on markkinoiden ainut järjestelmä, jossa jousi- ja iskunvaimennusvoimia voidaan säätää vapaasti pyöräkohtaisesti. Järjestelmä on jatkokehitelmä S-sarjassa nähdystä toiminnosta. Huonolla tienpinnalla alustajärjestelmä pystyy jopa keräämään sähköä talteen, kuluttaen vain puolet edeltäneen version energiasta. Aktiivinen jousitus ei hoida vain kallistuksenvakaajien roolia vaan se hallitsee myös niiaamista. Alustajärjestelmän avulla auto voi kallistella mutkiin hiukan moottoripyörän hengessä. Mikäli eteenpäin katsova stereokamera kuuluu varusteisiin, aktivoituu myös tienpintaa skannaava toiminto. Katumaasturissa järjestelmä mahdollistaa myös uusia toimintoja erityisesti maastoajossa. Jumiutunut GLE voi keinuttaa itsensä vapaaksi maavaraa säätelemällä ja MBUX-ruudun kautta yksittäisten pyörien kulmaa voi säätää auton ollessa omituisissa asennoissa. Alkuvuodesta Eurooppaan Pariisin kansainväisessä autonäyttelyssä live-esiteltävä uusi Mercedes-Benz GLE saapuu Eurooppaan alkuvuodesta 2019. Mercedes mainitsee, että auto valmistetaan Yhdysvaltojen Tuscaloosassa, joten uutta premium-luokan katumaasturia himoitsevan kannattaa toivoa rauhallista kauppasotaa. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?