24.5.2016 Ajoneuvot Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi 3008 lupaa C-segmentin katumaastureihin raikasta suunnittelua niin auton ulko- kuin sisäpuolelle. Vuonna 2009 julkistettu Peugeot 3008 on saanut seuraajan. Uuden sukupolven C-segmentin katumaasturi lupaa lisää tilaa, turvaa ja mukavuutta. Samalla mukaan mahtuu innovatiivisia ratkaisuita viihtyvyydestä liikkuvuuteen.Uusi, kulmikkaampi ilme antaa autolle huomattavasti poistuvaa mallia jämäkämmän olemuksen. Lähes vaakasuorassa oleva konepelti on erityisesti osoitus voimakkuuden mielikuvasta. Samalla kylkilinjaa on hilattu ylemmäs ikkunoiden kustannuksella. C-pilarin kohdalla kylkilinjat erkanevat leikkisästi, mutta kulmikas takaluukku tuo linjat jälleen yhteen. Auton takaosa onkin ripauksen futuristinen, kiitos Peugeotin "kolme kynnenjälkeä" -takavalojen.Futuristinen raikkaus jatkuu sisällä, sillä Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonsepti on päivitetty uusimpaan versioonsa. Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö (MirrorLink, Android Auto ja Apple Carplay ovat tuettuna), jonka alla ovat "pianonkosketin"-käyttökytkimet tärkeimpiin toimintoihin. Kuljettajan mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, jonka futuristiset grafiikat ovat täysin muokattavissa. Erityisesti animaatioihin ja siirtymiin on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota selkeyden saavuttamiseksi.Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn "ylittää nautinnon rajat", mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta.EMP2-pohjalevyyn perustuva 3008 on arviolta noin 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos materiaalien huolellisemman käytön. Akseliväli on kasvanut 62 millimetriä ja auton pituus 8 senttimetriä verrattuna poistuvaan malliin. Muutoksilla on tavoiteltu lisää sisätiloja, kuten esimerkiksi 36mm korkeampi takapenkkien pääntila ja 24 millimetriä parempi takapenkkien jalkatila. Samalla tavaratilaa on tullut lisää 90 litraa VDA-standardilla mitattuna, uuden sukupolven saavuttaessa 520 litraa. Mikäli takapenkit malttaa kaataa, kasvaa VDA-kokonaiskapasiteetti 1482 litraan.Peugeot 3008:lle luvataan myös maasturimaisuutta, sillä 20 senttimetrin maavaran lisäksi autosta löytyy erikseen alamäkihidastin, 18-tuuman M+S (Muta+Lumi) -rengastus sekä säätö sille, millaisella maastopinnalla ajetaan (normaali, lumi, muta, hiekka ja ajoavustimet pois).Peugeot 3008:in keulalta voi löytää jonkin seuraavista bensiinimoottoreista:1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 1,6-litrainen THP 165 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistollatai seuraavista dieselmoottoreista:1,6-litrainen BlueHDI 100 hv viisivaihteisella manuaalivaihteistolla 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 150 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 180 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistollaKaikki moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä.Mikäli parkkipaikalta tarvitsee jatkaa vielä matkaa, voi 3008:n takakonttiin piilottaa myös Micron valmistaman kokoontaittuvan sähköpotkulaudan tai Peugeotin valmistaman kokoontaittuvan sähköpolkupyörän. Ideana on tietenkin se, että auton telakassa kulkupelin akut latautuvat auton ajaessa.Viihtyisän mukavuuden lisäksi Peugeot 3008 on tietenkin pakattu kattoon asti turvateknologiaa. Kuljettajan vireystilavaroittimen, kaukovaloavustimen, aktiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkitunnistuksen, kaistavaroittimen, kuolleen kulman varoittimen, pysäköintiavustimen ja 360° kamerajärjestelmän lisäksi autosta löytyy tämän hetken paras turvavaruste, eli peräänajoavaroitin aktiivisella jarrutustoiminnolla.Peugeot 3008 ensiesitellään yleisölle Pariisin autonäyttelyssä ja sen myynti alkaa lokakuussa.Lähde ja kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?