24.5.2016 Ajoneuvot Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Peugeotin uusi 3008 lupaa C-segmentin katumaastureihin raikasta suunnittelua niin auton ulko- kuin sisäpuolelle. Vuonna 2009 julkistettu Peugeot 3008 on saanut seuraajan. Uuden sukupolven C-segmentin katumaasturi lupaa lisää tilaa, turvaa ja mukavuutta. Samalla mukaan mahtuu innovatiivisia ratkaisuita viihtyvyydestä liikkuvuuteen. Uusi, kulmikkaampi ilme antaa autolle huomattavasti poistuvaa mallia jämäkämmän olemuksen. Lähes vaakasuorassa oleva konepelti on erityisesti osoitus voimakkuuden mielikuvasta. Samalla kylkilinjaa on hilattu ylemmäs ikkunoiden kustannuksella. C-pilarin kohdalla kylkilinjat erkanevat leikkisästi, mutta kulmikas takaluukku tuo linjat jälleen yhteen. Auton takaosa onkin ripauksen futuristinen, kiitos Peugeotin "kolme kynnenjälkeä" -takavalojen. Futuristinen raikkaus jatkuu sisällä, sillä Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonsepti on päivitetty uusimpaan versioonsa. Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö (MirrorLink, Android Auto ja Apple Carplay ovat tuettuna), jonka alla ovat "pianonkosketin"-käyttökytkimet tärkeimpiin toimintoihin. Kuljettajan mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, jonka futuristiset grafiikat ovat täysin muokattavissa. Erityisesti animaatioihin ja siirtymiin on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota selkeyden saavuttamiseksi. Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn "ylittää nautinnon rajat", mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta. EMP2-pohjalevyyn perustuva 3008 on arviolta noin 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos materiaalien huolellisemman käytön. Akseliväli on kasvanut 62 millimetriä ja auton pituus 8 senttimetriä verrattuna poistuvaan malliin. Muutoksilla on tavoiteltu lisää sisätiloja, kuten esimerkiksi 36mm korkeampi takapenkkien pääntila ja 24 millimetriä parempi takapenkkien jalkatila. Samalla tavaratilaa on tullut lisää 90 litraa VDA-standardilla mitattuna, uuden sukupolven saavuttaessa 520 litraa. Mikäli takapenkit malttaa kaataa, kasvaa VDA-kokonaiskapasiteetti 1482 litraan. Peugeot 3008:lle luvataan myös maasturimaisuutta, sillä 20 senttimetrin maavaran lisäksi autosta löytyy erikseen alamäkihidastin, 18-tuuman M+S (Muta+Lumi) -rengastus sekä säätö sille, millaisella maastopinnalla ajetaan (normaali, lumi, muta, hiekka ja ajoavustimet pois). Peugeot 3008:in keulalta voi löytää jonkin seuraavista bensiinimoottoreista: 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 1,6-litrainen THP 165 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla tai seuraavista dieselmoottoreista: 1,6-litrainen BlueHDI 100 hv viisivaihteisella manuaalivaihteistolla 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 150 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 180 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla Kaikki moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä. Mikäli parkkipaikalta tarvitsee jatkaa vielä matkaa, voi 3008:n takakonttiin piilottaa myös Micron valmistaman kokoontaittuvan sähköpotkulaudan tai Peugeotin valmistaman kokoontaittuvan sähköpolkupyörän. Ideana on tietenkin se, että auton telakassa kulkupelin akut latautuvat auton ajaessa. Viihtyisän mukavuuden lisäksi Peugeot 3008 on tietenkin pakattu kattoon asti turvateknologiaa. Kuljettajan vireystilavaroittimen, kaukovaloavustimen, aktiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkitunnistuksen, kaistavaroittimen, kuolleen kulman varoittimen, pysäköintiavustimen ja 360° kamerajärjestelmän lisäksi autosta löytyy tämän hetken paras turvavaruste, eli peräänajoavaroitin aktiivisella jarrutustoiminnolla. Peugeot 3008 ensiesitellään yleisölle Pariisin autonäyttelyssä ja sen myynti alkaa lokakuussa. Lähde ja kuvat: Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista