24.5.2016 Ajoneuvot Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi 3008 lupaa C-segmentin katumaastureihin raikasta suunnittelua niin auton ulko- kuin sisäpuolelle. Vuonna 2009 julkistettu Peugeot 3008 on saanut seuraajan. Uuden sukupolven C-segmentin katumaasturi lupaa lisää tilaa, turvaa ja mukavuutta. Samalla mukaan mahtuu innovatiivisia ratkaisuita viihtyvyydestä liikkuvuuteen.Uusi, kulmikkaampi ilme antaa autolle huomattavasti poistuvaa mallia jämäkämmän olemuksen. Lähes vaakasuorassa oleva konepelti on erityisesti osoitus voimakkuuden mielikuvasta. Samalla kylkilinjaa on hilattu ylemmäs ikkunoiden kustannuksella. C-pilarin kohdalla kylkilinjat erkanevat leikkisästi, mutta kulmikas takaluukku tuo linjat jälleen yhteen. Auton takaosa onkin ripauksen futuristinen, kiitos Peugeotin "kolme kynnenjälkeä" -takavalojen.Futuristinen raikkaus jatkuu sisällä, sillä Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonsepti on päivitetty uusimpaan versioonsa. Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö (MirrorLink, Android Auto ja Apple Carplay ovat tuettuna), jonka alla ovat "pianonkosketin"-käyttökytkimet tärkeimpiin toimintoihin. Kuljettajan mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, jonka futuristiset grafiikat ovat täysin muokattavissa. Erityisesti animaatioihin ja siirtymiin on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota selkeyden saavuttamiseksi.Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn "ylittää nautinnon rajat", mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta.EMP2-pohjalevyyn perustuva 3008 on arviolta noin 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos materiaalien huolellisemman käytön. Akseliväli on kasvanut 62 millimetriä ja auton pituus 8 senttimetriä verrattuna poistuvaan malliin. Muutoksilla on tavoiteltu lisää sisätiloja, kuten esimerkiksi 36mm korkeampi takapenkkien pääntila ja 24 millimetriä parempi takapenkkien jalkatila. Samalla tavaratilaa on tullut lisää 90 litraa VDA-standardilla mitattuna, uuden sukupolven saavuttaessa 520 litraa. Mikäli takapenkit malttaa kaataa, kasvaa VDA-kokonaiskapasiteetti 1482 litraan.Peugeot 3008:lle luvataan myös maasturimaisuutta, sillä 20 senttimetrin maavaran lisäksi autosta löytyy erikseen alamäkihidastin, 18-tuuman M+S (Muta+Lumi) -rengastus sekä säätö sille, millaisella maastopinnalla ajetaan (normaali, lumi, muta, hiekka ja ajoavustimet pois).Peugeot 3008:in keulalta voi löytää jonkin seuraavista bensiinimoottoreista:1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 1,6-litrainen THP 165 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistollatai seuraavista dieselmoottoreista:1,6-litrainen BlueHDI 100 hv viisivaihteisella manuaalivaihteistolla 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 150 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 180 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistollaKaikki moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä.Mikäli parkkipaikalta tarvitsee jatkaa vielä matkaa, voi 3008:n takakonttiin piilottaa myös Micron valmistaman kokoontaittuvan sähköpotkulaudan tai Peugeotin valmistaman kokoontaittuvan sähköpolkupyörän. Ideana on tietenkin se, että auton telakassa kulkupelin akut latautuvat auton ajaessa.Viihtyisän mukavuuden lisäksi Peugeot 3008 on tietenkin pakattu kattoon asti turvateknologiaa. Kuljettajan vireystilavaroittimen, kaukovaloavustimen, aktiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkitunnistuksen, kaistavaroittimen, kuolleen kulman varoittimen, pysäköintiavustimen ja 360° kamerajärjestelmän lisäksi autosta löytyy tämän hetken paras turvavaruste, eli peräänajoavaroitin aktiivisella jarrutustoiminnolla.Peugeot 3008 ensiesitellään yleisölle Pariisin autonäyttelyssä ja sen myynti alkaa lokakuussa.Lähde ja kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa