12.2.2016 Ajoneuvot Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 600-hevosvoimaisten 7-sarjalaisten määrä kohosi muutamassa päivässä nollasta kahteen. Mikäli huomaa myöhästyvänsä johtokunnan kokouksista toistuvasti tai pitävänsä tavallista BMW 7-sarjaa jotenkin karkeana työkaluna päivittäisiin ajomatkoihin, baijerilaisia ratkaisuja on nyt tarjolla peräti kaksinverroin. Absurdeimmassa valintatilanteessa hetkeen BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo kisaavat samoista apajista erilaisin reseptein, aivan kuten BMW:n M-osasto ja Alpina ovat tottuneet tekemään vuosikausien ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa ja dynaamisuutta – BMW M760Li BMW:n omaa M760Li xDriveä pidettiin "varmana huhuna" jo joulukuussa. Moottoritilasta löytyy M Performance -leiman saanut 6,6-litrainen tuplaturbo-V12. 441 kW eli 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä takaavat 0–100 km/h kiihtyvyydeksi riittävän ripeät 3,9 sekuntia. Huippunopeutena on elektronisesti rajoitettu 250 km/h, joskin "M Driver's Package" -varustepaketti nostaa rajan 305 kilometriin tunnissa. Yhdistetty kulutus on 12,6 litraa per 100 kilometriä, hiilidioksidejä jääden 294 grammaa per kilometri. 7-sarjan vaihteistona hääräävä ZF:n kahdeksanportainen automaatti on saanut M-käsittelyn ripeämpien vaihtojen saavuttamiseksi. Alustan virityksessä on niin ikään haettu urheilullisempaa tuntumaa. Ulkoisesti malli erottuu suurempien ilmanottoaukkojen ja erityisten 20-tuumaisten vanteiden avulla. Vanteiden lisäksi BMW:n tuttu munuaismaski ja lähes kaikki muutkin ulkoiset yksityiskohdat ovat saaneet mattapintaisen Cerium Grey -viimeistelyn. V12- ja M-logot ympäri autoa muistuttavat itseä ja muita kertyneestä varallisuudesta. Tarjolla on myös V12 Excellence -varustelu, jossa auto naamioituu tavalliseksi 7-sarjalaiseksi huomattavasti paremmin, vaihtaen suuren osan ulkoisesta koristelusta kromiin. Mielenkiintoisesti jopa pakoputkisto vaihtuu tällöin hiljaisempaan. Sisältä M760Li on tyypillinen M Performance -auto. Nahkainen M-ohjauspyörä korvaa tavanomaisen ohjausvälineen, oviaukoissa on valaistut V12-kynnyslistat ja polkimet saavat M-käsittelyn. Myös mittaristo on tälle mallille ominainen. Teho ilman mukavuutta on räyhää – Alpina B7 Biturbo Virityspaja Alpinan jalostama 7-sarja tunnetaan nimellä B7 Biturbo xDrive, joskin mallin saa halutessaan myös takavetona. Strategisesti: 4,4-litrainen V8, 608 hevosvoimaa (447 kW), 800 newtonmetriä, 0–100 km/h 3,7 sekuntia, 310 km/h. Yhdistetty kulutus on 10,4 litraa per 100 kilometriä, joten pakoputkista saapuu 242 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Näiden numeroiden valossa B7 Biturbo saa pienemmällä moottorilla hiukan enemmän aikaiseksi kuin M760Li. Mutta Alpinassa on kyse toki paljon muustakin. Merkkiä tuntemattomille kerrottakoon, että Alpina ja BMW ovat olleet parhaita kavereita jo vuosikymmenten ajan. Parikymmentä kilometriä Münchenin ulkopuolella sijaitsevasta Buchloen kaupungista ponnistava perheyritys on tehnyt vuosien varrella useille BMW-malleille perusteellisen käsittelyn ja myynyt niitä omina versioinaan. BMW:n omaan M-osastoon nähden Alpinan lähestymistapa on herrasmiesmäisempi: tehoa haetaan usein ahtamalla pienempi moottori, vaihteisto ja iskunvaimennus käydään läpi lisättyä pehmeyttä varten, ja suuri osa sisustasta viimeistellään uudelleen. Alpinalle teho ilman mukavuutta on pelkkää räyhää. B7 Biturbon virittäminen lähtee toki liikkeelle moottorista, jonka ahtimet on suunniteltu uudelleen, samalla kun hengitysteitä ja jäähdytystä on laajennettu suuremman tehon kestämiseksi. Myös pakoputkisto on suunniteltu uudelleen, mutta Alpina korostaa, että klassisen pyöreät pakoputket istuvat fiksusti osaksi takahelmaa. ZF:n mainio kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on edelleen mukana, mutta Alpina on tehnyt yhteistyötä ZF:n kanssa haluttujen ominaisuuksien korostamiseksi. Alustasuunnittelun pääpainona ovat olleet pitkät maantiematkat, menettämättä kuitenkaan BMW:lle tyypillistä dynaamisuutta urheilullisessa ajossa. 7-sarjan perinteisten säädettävien alustaominaisuuksien lisäksi Alpina on tavoitellut mukavuutta ja ajotarkkuutta ilmajousituksella, joka madaltaa autoa 20 mm urheiluasetuksessa tai yli 230 km/h nopeuksissa. Tarjolla on myös 20 mm korotus huonoja tieoloja varten. Ulkoisesti Alpina ollut hyvin tyypillinen, lisäten autoon keula- ja takaspoilerit, joskin melko maltilliset sellaiset. Yhtiön klassiset 20-puolaiset vanteet saa joko 20- tai 21-tuumaisena. Värivaihtoehtoina ovat muuten kaikki vakio- ja Individual-värit, mutta auton saa halutessaan myös Alpinan sinisenä tai vihreänä, kuten merkillä on ollut tapana. Perinteet jatkuvat myös sisätiloissa, jossa huomiota on kiinnitetty ratin uuteen nahkaverhoiluun, koristelistojen parempaan viimeistelyyn sekä yksilölliseen mittaristoon. Valitseminen voi joskus olla absurdia ja vaikeaa. Lähde ja kuvat: BMW ja Alpina Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?