12.2.2016 Ajoneuvot Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 600-hevosvoimaisten 7-sarjalaisten määrä kohosi muutamassa päivässä nollasta kahteen. Mikäli huomaa myöhästyvänsä johtokunnan kokouksista toistuvasti tai pitävänsä tavallista BMW 7-sarjaa jotenkin karkeana työkaluna päivittäisiin ajomatkoihin, baijerilaisia ratkaisuja on nyt tarjolla peräti kaksinverroin. Absurdeimmassa valintatilanteessa hetkeen BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo kisaavat samoista apajista erilaisin reseptein, aivan kuten BMW:n M-osasto ja Alpina ovat tottuneet tekemään vuosikausien ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa ja dynaamisuutta – BMW M760Li BMW:n omaa M760Li xDriveä pidettiin "varmana huhuna" jo joulukuussa. Moottoritilasta löytyy M Performance -leiman saanut 6,6-litrainen tuplaturbo-V12. 441 kW eli 600 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä takaavat 0–100 km/h kiihtyvyydeksi riittävän ripeät 3,9 sekuntia. Huippunopeutena on elektronisesti rajoitettu 250 km/h, joskin "M Driver's Package" -varustepaketti nostaa rajan 305 kilometriin tunnissa. Yhdistetty kulutus on 12,6 litraa per 100 kilometriä, hiilidioksidejä jääden 294 grammaa per kilometri. 7-sarjan vaihteistona hääräävä ZF:n kahdeksanportainen automaatti on saanut M-käsittelyn ripeämpien vaihtojen saavuttamiseksi. Alustan virityksessä on niin ikään haettu urheilullisempaa tuntumaa. Ulkoisesti malli erottuu suurempien ilmanottoaukkojen ja erityisten 20-tuumaisten vanteiden avulla. Vanteiden lisäksi BMW:n tuttu munuaismaski ja lähes kaikki muutkin ulkoiset yksityiskohdat ovat saaneet mattapintaisen Cerium Grey -viimeistelyn. V12- ja M-logot ympäri autoa muistuttavat itseä ja muita kertyneestä varallisuudesta. Tarjolla on myös V12 Excellence -varustelu, jossa auto naamioituu tavalliseksi 7-sarjalaiseksi huomattavasti paremmin, vaihtaen suuren osan ulkoisesta koristelusta kromiin. Mielenkiintoisesti jopa pakoputkisto vaihtuu tällöin hiljaisempaan. Sisältä M760Li on tyypillinen M Performance -auto. Nahkainen M-ohjauspyörä korvaa tavanomaisen ohjausvälineen, oviaukoissa on valaistut V12-kynnyslistat ja polkimet saavat M-käsittelyn. Myös mittaristo on tälle mallille ominainen. Teho ilman mukavuutta on räyhää – Alpina B7 Biturbo Virityspaja Alpinan jalostama 7-sarja tunnetaan nimellä B7 Biturbo xDrive, joskin mallin saa halutessaan myös takavetona. Strategisesti: 4,4-litrainen V8, 608 hevosvoimaa (447 kW), 800 newtonmetriä, 0–100 km/h 3,7 sekuntia, 310 km/h. Yhdistetty kulutus on 10,4 litraa per 100 kilometriä, joten pakoputkista saapuu 242 grammaa hiilidioksidia per kilometri. Näiden numeroiden valossa B7 Biturbo saa pienemmällä moottorilla hiukan enemmän aikaiseksi kuin M760Li. Mutta Alpinassa on kyse toki paljon muustakin. Merkkiä tuntemattomille kerrottakoon, että Alpina ja BMW ovat olleet parhaita kavereita jo vuosikymmenten ajan. Parikymmentä kilometriä Münchenin ulkopuolella sijaitsevasta Buchloen kaupungista ponnistava perheyritys on tehnyt vuosien varrella useille BMW-malleille perusteellisen käsittelyn ja myynyt niitä omina versioinaan. BMW:n omaan M-osastoon nähden Alpinan lähestymistapa on herrasmiesmäisempi: tehoa haetaan usein ahtamalla pienempi moottori, vaihteisto ja iskunvaimennus käydään läpi lisättyä pehmeyttä varten, ja suuri osa sisustasta viimeistellään uudelleen. Alpinalle teho ilman mukavuutta on pelkkää räyhää. B7 Biturbon virittäminen lähtee toki liikkeelle moottorista, jonka ahtimet on suunniteltu uudelleen, samalla kun hengitysteitä ja jäähdytystä on laajennettu suuremman tehon kestämiseksi. Myös pakoputkisto on suunniteltu uudelleen, mutta Alpina korostaa, että klassisen pyöreät pakoputket istuvat fiksusti osaksi takahelmaa. ZF:n mainio kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on edelleen mukana, mutta Alpina on tehnyt yhteistyötä ZF:n kanssa haluttujen ominaisuuksien korostamiseksi. Alustasuunnittelun pääpainona ovat olleet pitkät maantiematkat, menettämättä kuitenkaan BMW:lle tyypillistä dynaamisuutta urheilullisessa ajossa. 7-sarjan perinteisten säädettävien alustaominaisuuksien lisäksi Alpina on tavoitellut mukavuutta ja ajotarkkuutta ilmajousituksella, joka madaltaa autoa 20 mm urheiluasetuksessa tai yli 230 km/h nopeuksissa. Tarjolla on myös 20 mm korotus huonoja tieoloja varten. Ulkoisesti Alpina ollut hyvin tyypillinen, lisäten autoon keula- ja takaspoilerit, joskin melko maltilliset sellaiset. Yhtiön klassiset 20-puolaiset vanteet saa joko 20- tai 21-tuumaisena. Värivaihtoehtoina ovat muuten kaikki vakio- ja Individual-värit, mutta auton saa halutessaan myös Alpinan sinisenä tai vihreänä, kuten merkillä on ollut tapana. Perinteet jatkuvat myös sisätiloissa, jossa huomiota on kiinnitetty ratin uuteen nahkaverhoiluun, koristelistojen parempaan viimeistelyyn sekä yksilölliseen mittaristoon. Valitseminen voi joskus olla absurdia ja vaikeaa. Lähde ja kuvat: BMW ja Alpina Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan