7.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.Life on selvä merkki tulevasta täyssähköautosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Life ei voi olla muuta kuin ensimaku tulevasta alle 20 000 euron hintaluokkaan tähtäävästä täyssähköautosta. Uutisoimme jo joulukuussa 2020 saksalaisjätin suunnitelmissa siintävän pienemmän ja edullisemman sähköauton. Tuolloin arvelimme, että Volkswagen ID.2 lienee nimi tulevalle Polo-kokoluokan sähköautolle. Nyt Volkswagen ID.Life näyttäisi osuvan juuri sopivaan lokeroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etuvetoinen uutuus ehkä ID.2 Uutuus tulee rakentumaan MEB-perusrakenteen pienemmälle pohjalle, joka tullee tarkoittamaan malleja myös Cupran ja Seatin brändien alla. Toistaiseksi nimellä ID.Life kulkevassa konseptissa on 2650 millimetrin akseliväli, joka asettelisi sen sopivasti ID.3-mallin alapuolelle. Eräs mielenkiintoisimmista piirteistä, ulkonäön lisäksi, on etuvetoisuus. Tuoreiden Volkswagenin täyssähköautojen (ID.3, ID.4 ja ID.5) takavetoisuuden sijaan yksi sähkömoottori on siirretty etuakselille. Sen tehoksi on ilmoitettu varsin reippaat 172 kilowattia, jonka avulla se singahtaa sataseen alta seitsemän sekunnin. Akuston kooksi on kerrottu 57 kilowattituntia, joka on yli tuplasti Volkswagenin aiemmin arvioimaa tarvetta suurempi. Aika näyttää tuleeko näin suuri akku myös tuotantoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi lopputuotteen hintaan. Tuolla akustolla valmistaja uskoisi auton kykenevän noin 400 kilometrin toimintamatkaan WLTP-mittauksessa. Nopealla takaisinlaskennalla tätä vastaava kulutus olisi noin 14,25 kWh/100km. Volkswagen ID.Life Muotoilu on hyvin erilainen kuin mihin olemme tällä hetkellä tottuneet ID.3 ja ID.4 -mallien myötä. Selvästi kulmikkaampi perusmuoto omaa myös hyvin pystyn perän ja keulan. Konseptin irroitettava katto olisi näyttävä, joskin epätodennäköinen, ratkaisu tuotantomalliin. Ulkonäössä on vahvaa suuntausta pienten kaupunkiautojen ja maastoautojen suuntaan. Tämä ei toki ole yllättävää auton kokoluokan huomioiden. Sisätilojen puolella on minimalistinen meininki. Suurin osa kaikesta on sijoitettu näytöllä varustettuun ohjauspyörään, mutta sen tukena on kylläkin heijastusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmää olisi tarkoitus käyttää suoraan älypuhelimen kautta ja saksalaisvalmistaja lupaileekin täysin uudelle tasolle vietyä liitettävyyttä – puhelin kiinnittyy kojelautaan magneettisesti, johon Applen iPhone toki jo pystyy. Kestävä kehitys ja kiertotalous on huomioitu sisätilojen materiaaleissa, joissa kerrotaan käytetyn runsaasti kierrätysmateriaaleja. Näistä esimerkkinä toimii istuimien kierrätetty kangas. Sisätilojen puolella konseptissa on mielenkiintoisesti täysin taittuvat etuistuimet, joka voisi olla monien autonomisten autokonseptien kääntyviä etuistuimia lähempänä tuotantoa. Konseptin takana on Volkswagenin oma tätä varten perustettu työryhmä, jonka tehtävänä oli kehittää yksittäisen näyttelyauton sijaan kaupunkiliikenteen tulevaisuus. Nimensä mukaisesti ID.Life tahtoo olla, jos ei elämää suurempi, niin ainakin elämän kokoinen. Volkswagen ymmärtää ihmisten liikkuvan juuri autolla ja siksi sen tulee olla omistajalleen eräänlainen elämänkumppani. Tulevaisuudessa autosta saattaisi tulla vielä vahvemmin myös elintilaa. Tämä konsepti jää odottamaan tuotantoa – näillä näkymin aina vuoteen 2025 asti. Hintaluokka 20 000 euroa koskee toki Saksaa, mutta nykyisen autoverotuksemme suosiessa voimakkaasti juuri paikallispäästöttömiä malleja tätä odotetaan takuulla Suomessakin innolla ja mielenkiinnolla. Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe