7.9.2021 Ajoneuvot Volkswagen ID.Life on selvä merkki tulevasta täyssähköautosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Life ei voi olla muuta kuin ensimaku tulevasta alle 20 000 euron hintaluokkaan tähtäävästä täyssähköautosta. Uutisoimme jo joulukuussa 2020 saksalaisjätin suunnitelmissa siintävän pienemmän ja edullisemman sähköauton. Tuolloin arvelimme, että Volkswagen ID.2 lienee nimi tulevalle Polo-kokoluokan sähköautolle. Nyt Volkswagen ID.Life näyttäisi osuvan juuri sopivaan lokeroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinen uutuus ehkä ID.2Uutuus tulee rakentumaan MEB-perusrakenteen pienemmälle pohjalle, joka tullee tarkoittamaan malleja myös Cupran ja Seatin brändien alla. Toistaiseksi nimellä ID.Life kulkevassa konseptissa on 2650 millimetrin akseliväli, joka asettelisi sen sopivasti ID.3-mallin alapuolelle.Eräs mielenkiintoisimmista piirteistä, ulkonäön lisäksi, on etuvetoisuus. Tuoreiden Volkswagenin täyssähköautojen (ID.3, ID.4 ja ID.5) takavetoisuuden sijaan yksi sähkömoottori on siirretty etuakselille. Sen tehoksi on ilmoitettu varsin reippaat 172 kilowattia, jonka avulla se singahtaa sataseen alta seitsemän sekunnin.Akuston kooksi on kerrottu 57 kilowattituntia, joka on yli tuplasti Volkswagenin aiemmin arvioimaa tarvetta suurempi. Aika näyttää tuleeko näin suuri akku myös tuotantoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi lopputuotteen hintaan.Tuolla akustolla valmistaja uskoisi auton kykenevän noin 400 kilometrin toimintamatkaan WLTP-mittauksessa. Nopealla takaisinlaskennalla tätä vastaava kulutus olisi noin 14,25 kWh/100km.Volkswagen ID.LifeMuotoilu on hyvin erilainen kuin mihin olemme tällä hetkellä tottuneet ID.3 ja ID.4 -mallien myötä. Selvästi kulmikkaampi perusmuoto omaa myös hyvin pystyn perän ja keulan. Konseptin irroitettava katto olisi näyttävä, joskin epätodennäköinen, ratkaisu tuotantomalliin.Ulkonäössä on vahvaa suuntausta pienten kaupunkiautojen ja maastoautojen suuntaan. Tämä ei toki ole yllättävää auton kokoluokan huomioiden.Sisätilojen puolella on minimalistinen meininki. Suurin osa kaikesta on sijoitettu näytöllä varustettuun ohjauspyörään, mutta sen tukena on kylläkin heijastusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmää olisi tarkoitus käyttää suoraan älypuhelimen kautta ja saksalaisvalmistaja lupaileekin täysin uudelle tasolle vietyä liitettävyyttä – puhelin kiinnittyy kojelautaan magneettisesti, johon Applen iPhone toki jo pystyy.Kestävä kehitys ja kiertotalous on huomioitu sisätilojen materiaaleissa, joissa kerrotaan käytetyn runsaasti kierrätysmateriaaleja. Näistä esimerkkinä toimii istuimien kierrätetty kangas.Sisätilojen puolella konseptissa on mielenkiintoisesti täysin taittuvat etuistuimet, joka voisi olla monien autonomisten autokonseptien kääntyviä etuistuimia lähempänä tuotantoa. Konseptin takana on Volkswagenin oma tätä varten perustettu työryhmä, jonka tehtävänä oli kehittää yksittäisen näyttelyauton sijaan kaupunkiliikenteen tulevaisuus.Nimensä mukaisesti ID.Life tahtoo olla, jos ei elämää suurempi, niin ainakin elämän kokoinen. Volkswagen ymmärtää ihmisten liikkuvan juuri autolla ja siksi sen tulee olla omistajalleen eräänlainen elämänkumppani. Tulevaisuudessa autosta saattaisi tulla vielä vahvemmin myös elintilaa.Tämä konsepti jää odottamaan tuotantoa – näillä näkymin aina vuoteen 2025 asti. Hintaluokka 20 000 euroa koskee toki Saksaa, mutta nykyisen autoverotuksemme suosiessa voimakkaasti juuri paikallispäästöttömiä malleja tätä odotetaan takuulla Suomessakin innolla ja mielenkiinnolla.Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla