10.12.2015 Ajoneuvot Volkswagenin sotkujen selvitys etenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtiö ei nosta päitä vadille, mutta tiedotustilaisuus paljasti suuria puutteita yrityskulttuurissa ja toimintamalleissa. Volkswagen käy läpi yhtä aikamme suurimmista yrityskriiseistä. Päästömittauksia kaunistellut huijausohjelmisto aloitti kurimuksen, joka on johtanut yhdeksän johtajan erottamiseen, yhtiön organisaatiomyllerrykseen ja miljoonien autojen korjaamiseen.Tänään pidetyssä lehdistötilaisuudessa Volkswagen avasi taustoja ja kertoi tulevaisuudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäynnissä valtava tutkimusVolkswagen on jo aikaisemmin ilmoittanut toimenpiteistä, joilla yhtiön dieselmoottoreiden päästöt korjataan Euroopassa. Yhdysvaltojen tiukemmat typpioksidipäästöt ovat suurempi haaste, jota yhtiö selvittää yhdessä EPAn eli Yhdysvaltojen ympäristöviranomaisten kanssa.Teknisten korjaustoimenpiteiden lisäksi kriisi vaatii perusteellista organisaatiotutkimusta. Yhtiön sisäiseen ja ulkoiseen tutkimukseen osallistuu peräti 450 ihmistä, jotka selvittävät prosessien, raportoinnin ja valvonnan kaltaisia seikkoja. Löydösten tutkiminen on ulkoistettu lakiyhtiö Jones Daylle.Yhtiöllä riittää työsarkaa, sillä tällä hetkellä tutkittavaksi on toimitettu 102 teratavua tietoa. Volkswagenin laskujen mukaan se riittäisi 50 miljoonan kirjan säilömiseen.Perusteellisten sisäisten tutkimusten perusteella Volkswagen on jo ilmoittanut, että vääristellyistä hiilidioksidipäästöistä epäiltyjen autojen määrä on huomattavasti odotettua pienempi.Kuka keksi huijausohjelmiston?Yhtiö puhui julkisuudessa ensimmäistä kertaa myös typpioksidipäästöjä kaunistelleen huijausohjelmiston taustoista. Päitä ei nostettu vadille, vaan ilmoitus keskittyi taustoittamaan yhtiön toimintamalleja ja yrityskulttuuria.Volkswagenin mukaan huijausohjelmisto päätyi autoihin joidenkin työntekijöiden rikkomusten vuoksi, mutta ongelmana oli myös tiettyjen toimintamallien heikkous. Joissain yhtiön osastoissa vallitsi myös sääntöjen rikkomisen hyväksyvä ilmapiiri.Seurauksena syntynyt EA 189 -dieselmoottorin huijausohjelmisto ei siten ollut yksittäisen virheen, vaan virheketjun tulos. Ketju alkoi päätöksestä valloittaa Yhdysvaltojen automarkkinat dieselvoimin. Yhdysvaltojen tiukkojen päästömääräysten saavuttaminen annetulla budjetilla määrättyyn aikarajaan mennessä osoittautui haasteelliseksi, joka johti sääntöjä kiertävän huijausohjelmiston kehittämiseen.Myöhemmin, kun typpioksidipäästöjä vähentävä teknologia kehittyi, ei Volkswagen hyödyntänyt uusia mahdollisuuksia tehokkaasti.Yhtiö ilmoitti muuttavansa toimintamalleja, jotta rikkomuksia ei enää tapahdu. Lisäksi yhtiö aikoo vastaisuudessa käyttää ulkopuolista ja riippumatonta tahoa päästömittausten tekemiseen. Todenmukaisuus varmistetaan sattumanvaraisesti järjestetyillä todellisen ajotilanteen mittauksilla.– Teemme kaikkemme korjataksemme nykyisen tilanteen, mutta emme anna kriisin halvaannuttaa yhtiötä. Päinvastoin, teemme nyt Volkswagenilla yhtiön kipeästi kaipaamia muutoksia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Matthias Müller kannustaa.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä