10.12.2015 Ajoneuvot Volkswagenin sotkujen selvitys etenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtiö ei nosta päitä vadille, mutta tiedotustilaisuus paljasti suuria puutteita yrityskulttuurissa ja toimintamalleissa. Volkswagen käy läpi yhtä aikamme suurimmista yrityskriiseistä. Päästömittauksia kaunistellut huijausohjelmisto aloitti kurimuksen, joka on johtanut yhdeksän johtajan erottamiseen, yhtiön organisaatiomyllerrykseen ja miljoonien autojen korjaamiseen.Tänään pidetyssä lehdistötilaisuudessa Volkswagen avasi taustoja ja kertoi tulevaisuudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäynnissä valtava tutkimusVolkswagen on jo aikaisemmin ilmoittanut toimenpiteistä, joilla yhtiön dieselmoottoreiden päästöt korjataan Euroopassa. Yhdysvaltojen tiukemmat typpioksidipäästöt ovat suurempi haaste, jota yhtiö selvittää yhdessä EPAn eli Yhdysvaltojen ympäristöviranomaisten kanssa.Teknisten korjaustoimenpiteiden lisäksi kriisi vaatii perusteellista organisaatiotutkimusta. Yhtiön sisäiseen ja ulkoiseen tutkimukseen osallistuu peräti 450 ihmistä, jotka selvittävät prosessien, raportoinnin ja valvonnan kaltaisia seikkoja. Löydösten tutkiminen on ulkoistettu lakiyhtiö Jones Daylle.Yhtiöllä riittää työsarkaa, sillä tällä hetkellä tutkittavaksi on toimitettu 102 teratavua tietoa. Volkswagenin laskujen mukaan se riittäisi 50 miljoonan kirjan säilömiseen.Perusteellisten sisäisten tutkimusten perusteella Volkswagen on jo ilmoittanut, että vääristellyistä hiilidioksidipäästöistä epäiltyjen autojen määrä on huomattavasti odotettua pienempi.Kuka keksi huijausohjelmiston?Yhtiö puhui julkisuudessa ensimmäistä kertaa myös typpioksidipäästöjä kaunistelleen huijausohjelmiston taustoista. Päitä ei nostettu vadille, vaan ilmoitus keskittyi taustoittamaan yhtiön toimintamalleja ja yrityskulttuuria.Volkswagenin mukaan huijausohjelmisto päätyi autoihin joidenkin työntekijöiden rikkomusten vuoksi, mutta ongelmana oli myös tiettyjen toimintamallien heikkous. Joissain yhtiön osastoissa vallitsi myös sääntöjen rikkomisen hyväksyvä ilmapiiri.Seurauksena syntynyt EA 189 -dieselmoottorin huijausohjelmisto ei siten ollut yksittäisen virheen, vaan virheketjun tulos. Ketju alkoi päätöksestä valloittaa Yhdysvaltojen automarkkinat dieselvoimin. Yhdysvaltojen tiukkojen päästömääräysten saavuttaminen annetulla budjetilla määrättyyn aikarajaan mennessä osoittautui haasteelliseksi, joka johti sääntöjä kiertävän huijausohjelmiston kehittämiseen.Myöhemmin, kun typpioksidipäästöjä vähentävä teknologia kehittyi, ei Volkswagen hyödyntänyt uusia mahdollisuuksia tehokkaasti.Yhtiö ilmoitti muuttavansa toimintamalleja, jotta rikkomuksia ei enää tapahdu. Lisäksi yhtiö aikoo vastaisuudessa käyttää ulkopuolista ja riippumatonta tahoa päästömittausten tekemiseen. Todenmukaisuus varmistetaan sattumanvaraisesti järjestetyillä todellisen ajotilanteen mittauksilla.– Teemme kaikkemme korjataksemme nykyisen tilanteen, mutta emme anna kriisin halvaannuttaa yhtiötä. Päinvastoin, teemme nyt Volkswagenilla yhtiön kipeästi kaipaamia muutoksia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Matthias Müller kannustaa.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen