10.12.2015

Volkswagenin sotkujen selvitys etenee

Yhtiö ei nosta päitä vadille, mutta tiedotustilaisuus paljasti suuria puutteita yrityskulttuurissa ja toimintamalleissa.

Volkswagen käy läpi yhtä aikamme suurimmista yrityskriiseistä. Päästömittauksia kaunistellut huijausohjelmisto aloitti kurimuksen, joka on johtanut yhdeksän johtajan erottamiseen, yhtiön organisaatiomyllerrykseen ja miljoonien autojen korjaamiseen.

Tänään pidetyssä lehdistötilaisuudessa Volkswagen avasi taustoja ja kertoi tulevaisuudestaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käynnissä valtava tutkimus

Volkswagen on jo aikaisemmin ilmoittanut toimenpiteistä, joilla yhtiön dieselmoottoreiden päästöt korjataan Euroopassa. Yhdysvaltojen tiukemmat typpioksidipäästöt ovat suurempi haaste, jota yhtiö selvittää yhdessä EPAn eli Yhdysvaltojen ympäristöviranomaisten kanssa.

Teknisten korjaustoimenpiteiden lisäksi kriisi vaatii perusteellista organisaatiotutkimusta. Yhtiön sisäiseen ja ulkoiseen tutkimukseen osallistuu peräti 450 ihmistä, jotka selvittävät prosessien, raportoinnin ja valvonnan kaltaisia seikkoja. Löydösten tutkiminen on ulkoistettu lakiyhtiö Jones Daylle.

Yhtiöllä riittää työsarkaa, sillä tällä hetkellä tutkittavaksi on toimitettu 102 teratavua tietoa. Volkswagenin laskujen mukaan se riittäisi 50 miljoonan kirjan säilömiseen.

Perusteellisten sisäisten tutkimusten perusteella Volkswagen on jo ilmoittanut, että vääristellyistä hiilidioksidipäästöistä epäiltyjen autojen määrä on huomattavasti odotettua pienempi.

Kuka keksi huijausohjelmiston?

Yhtiö puhui julkisuudessa ensimmäistä kertaa myös typpioksidipäästöjä kaunistelleen huijausohjelmiston taustoista. Päitä ei nostettu vadille, vaan ilmoitus keskittyi taustoittamaan yhtiön toimintamalleja ja yrityskulttuuria.

Volkswagenin mukaan huijausohjelmisto päätyi autoihin joidenkin työntekijöiden rikkomusten vuoksi, mutta ongelmana oli myös tiettyjen toimintamallien heikkous. Joissain yhtiön osastoissa vallitsi myös sääntöjen rikkomisen hyväksyvä ilmapiiri.

Seurauksena syntynyt EA 189 -dieselmoottorin huijausohjelmisto ei siten ollut yksittäisen virheen, vaan virheketjun tulos. Ketju alkoi päätöksestä valloittaa Yhdysvaltojen automarkkinat dieselvoimin. Yhdysvaltojen tiukkojen päästömääräysten saavuttaminen annetulla budjetilla määrättyyn aikarajaan mennessä osoittautui haasteelliseksi, joka johti sääntöjä kiertävän huijausohjelmiston kehittämiseen.

Myöhemmin, kun typpioksidipäästöjä vähentävä teknologia kehittyi, ei Volkswagen hyödyntänyt uusia mahdollisuuksia tehokkaasti.

Yhtiö ilmoitti muuttavansa toimintamalleja, jotta rikkomuksia ei enää tapahdu. Lisäksi yhtiö aikoo vastaisuudessa käyttää ulkopuolista ja riippumatonta tahoa päästömittausten tekemiseen. Todenmukaisuus varmistetaan sattumanvaraisesti järjestetyillä todellisen ajotilanteen mittauksilla.

– Teemme kaikkemme korjataksemme nykyisen tilanteen, mutta emme anna kriisin halvaannuttaa yhtiötä. Päinvastoin, teemme nyt Volkswagenilla yhtiön kipeästi kaipaamia muutoksia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Matthias Müller kannustaa.

Lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat