10.12.2015 Ajoneuvot Volkswagenin sotkujen selvitys etenee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhtiö ei nosta päitä vadille, mutta tiedotustilaisuus paljasti suuria puutteita yrityskulttuurissa ja toimintamalleissa. Volkswagen käy läpi yhtä aikamme suurimmista yrityskriiseistä. Päästömittauksia kaunistellut huijausohjelmisto aloitti kurimuksen, joka on johtanut yhdeksän johtajan erottamiseen, yhtiön organisaatiomyllerrykseen ja miljoonien autojen korjaamiseen. Tänään pidetyssä lehdistötilaisuudessa Volkswagen avasi taustoja ja kertoi tulevaisuudestaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käynnissä valtava tutkimus Volkswagen on jo aikaisemmin ilmoittanut toimenpiteistä, joilla yhtiön dieselmoottoreiden päästöt korjataan Euroopassa. Yhdysvaltojen tiukemmat typpioksidipäästöt ovat suurempi haaste, jota yhtiö selvittää yhdessä EPAn eli Yhdysvaltojen ympäristöviranomaisten kanssa. Teknisten korjaustoimenpiteiden lisäksi kriisi vaatii perusteellista organisaatiotutkimusta. Yhtiön sisäiseen ja ulkoiseen tutkimukseen osallistuu peräti 450 ihmistä, jotka selvittävät prosessien, raportoinnin ja valvonnan kaltaisia seikkoja. Löydösten tutkiminen on ulkoistettu lakiyhtiö Jones Daylle. Yhtiöllä riittää työsarkaa, sillä tällä hetkellä tutkittavaksi on toimitettu 102 teratavua tietoa. Volkswagenin laskujen mukaan se riittäisi 50 miljoonan kirjan säilömiseen. Perusteellisten sisäisten tutkimusten perusteella Volkswagen on jo ilmoittanut, että vääristellyistä hiilidioksidipäästöistä epäiltyjen autojen määrä on huomattavasti odotettua pienempi. Kuka keksi huijausohjelmiston? Yhtiö puhui julkisuudessa ensimmäistä kertaa myös typpioksidipäästöjä kaunistelleen huijausohjelmiston taustoista. Päitä ei nostettu vadille, vaan ilmoitus keskittyi taustoittamaan yhtiön toimintamalleja ja yrityskulttuuria. Volkswagenin mukaan huijausohjelmisto päätyi autoihin joidenkin työntekijöiden rikkomusten vuoksi, mutta ongelmana oli myös tiettyjen toimintamallien heikkous. Joissain yhtiön osastoissa vallitsi myös sääntöjen rikkomisen hyväksyvä ilmapiiri. Seurauksena syntynyt EA 189 -dieselmoottorin huijausohjelmisto ei siten ollut yksittäisen virheen, vaan virheketjun tulos. Ketju alkoi päätöksestä valloittaa Yhdysvaltojen automarkkinat dieselvoimin. Yhdysvaltojen tiukkojen päästömääräysten saavuttaminen annetulla budjetilla määrättyyn aikarajaan mennessä osoittautui haasteelliseksi, joka johti sääntöjä kiertävän huijausohjelmiston kehittämiseen. Myöhemmin, kun typpioksidipäästöjä vähentävä teknologia kehittyi, ei Volkswagen hyödyntänyt uusia mahdollisuuksia tehokkaasti. Yhtiö ilmoitti muuttavansa toimintamalleja, jotta rikkomuksia ei enää tapahdu. Lisäksi yhtiö aikoo vastaisuudessa käyttää ulkopuolista ja riippumatonta tahoa päästömittausten tekemiseen. Todenmukaisuus varmistetaan sattumanvaraisesti järjestetyillä todellisen ajotilanteen mittauksilla. – Teemme kaikkemme korjataksemme nykyisen tilanteen, mutta emme anna kriisin halvaannuttaa yhtiötä. Päinvastoin, teemme nyt Volkswagenilla yhtiön kipeästi kaipaamia muutoksia, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Matthias Müller kannustaa. Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe