6.8.2019

Ympäristöjärjestö: luvassa reilusti sähköistettyjä automalleja vuosina 2020–2025

luvassa reilusti sähköistettyjä automalleja

Euroopan unionissa vaikuttava Transport & Environment -ympäristö on ynnännyt autovalmistajien aikomukset lataushybrideistä ja täyssähköautoista. 2020 nähdään tulva lataushybridejä, täyssähköisten saapuessa markkinoille tasaisemmin.

Euroopan unionissa vaikuttava Transport & Environment -ympäristöjärjestö on ynnännyt autovalmistajien ilmoittamat lukumäärät tulevista lataushybridi- ja täyssähköautoista. Järjestö toteutti tutkimuksensa analysoimalla IHS Markit -analytiikkayhtiön tietoja.

Järjestön mukaan vuonna 2021 nähdään yhteensä 214 sähköistettyä automallia, lataushybridien kaapatessa täyssähköautoja suuremman osan kakusta (118 vs. 94).

Erityisen mielenkiintoisena piikkinä tilastoissa näkyy ensi vuosi, sillä kiristyvät hiilidioksidipäästörajat pakottavat autovalmistajat vyöryttämään lataushybridimalleja markkinoille urakalla. Ensi vuonna nähdään lähes 50 lataushybridimallia, kun vuosina 2021–2025 pidetään noin 25 uuden mallin vuositahtia. 2020 valittavana pitäisi olla kaikkiaan noin 100 lataushybridiautomallia ja 2025 esitteitä täytyy kerätä yli 140 automallista, jos haluaa tarkistaa koko markkinatarjonnan.

Täyssähköautojen kohdalla tahti on vaihtelevampaa ja maltillisempaa. Ensi vuonna markkinoille tuodaan valmistajien mukaan 33 täyssähköistä automallia, 2021 vain 22 automallia, 2022 ja 2023 jälleen noin 30 mallia per vuosi ja 2024 vain noin 18 automallia. 2025 luvassa olisi jälleen yli 30 uuden automallin vuosi, jolloin markkinoilla olisi yhteensä 172 erilaista täyssähköistä automallia.

Tilastoissa erottuu selkeästi Volkswagen-ryhmän konserninlaajuinen panostus sähköistämiseen, sillä 2025 markkinoiden täyssähköisistä automalleista lähes kolmannes tulisi VW-ryhmän merkeiltä. Lataushybrideissä VW:n osuus olisi noin viidennes markkinatarjonnasta.

luvassa reilusti sähköistettyjä automalleja

T&E:n mukaan 2025 automarkkinoista 22% luottaa ulkopuolelta ladattavaan sähköön, antaen autovalmistajille riittävät eväät samana vuonna kiristyvien hiilidioksidipäästöjen selvittämiseksi. Osuudesta 13 prosenttiyksikköä muodostuisi täyssähköautoista ja 9 prosenttiyksikköä lataushybrideistä. Vertailun vuoksi ennuste arvioi, että dieselmoottoreilla varustettuja autoja myydään noin 25% markkinoista ja bensiinimalleja yli 51%. Ennusteessa kevythybridit ja hybridit ilman ulkopuolista latausmahdollisuutta on laskettu bensiiniautoiksi.

Kokonaisuutena T&E arvioi, että Euroopan autovalmistuksessa sähköautojen osuus kasvaa nopeammin kuin polttomoottorimallien valmistus vähenee. Tämä tarkoittaa Euroopan autotuotannon kasvavan 900 000 autolla vuoteen 2025 mennessä, merkiten 5 prosentin kasvua vuoden 2019 tasoon verrattuna. Järjestö arvioi, että 2024 täyssähköautot saavuttavat hintavastaavuuden polttomoottorimallien kanssa.

T&E:n toiveissa on, että Euroopan komission tavoitteena olisi luopua uusien polttomoottoriautojen myynnistä viimeistään 2035.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muut vaihtoehtoenergiat

Transport & Environmentin mukaan vuonna 2025 vetypolttokennoa hyödyntävien sähköautojen mallivalikoima on 14 eri automallia. Vuosituotannon arvioidaan olevan kuitenkin vain 9 000 kappaleen luokkaa. Näiden autojen kohdalla erityisen merkittävänä pidetään vuotta 2023, jolloin markkinoille pitäisi tulla Volkswagen-ryhmän polttokennomalleja Daimlerin ja Toyotan mallien lisäksi.

Mielenkiintoisesti ympäristöjärjestö arvioi CNG-kaasuautojen (maakaasu & biokaasu) ja LPG-nestekaasuautojen osuuden ainoastaan laskevan lähitulevaisuudessa.

Transport & Environmentin ennusteista ensimmäisenä raportoi Kauppalehti.

Lähde: T&E Kuvituskuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat