15.4.2019

Zetalla äksää vastaan: Volkswagen ID. ROOMZZ -konseptiauto vihjaa Tesla-haastajasta

Volkswagen ID. ROOMZZ

Personoitavat takavalot ja omenapohjainen istuinverhoilu ovat näyttelyauton kohokohtia.

Volkswagen on paljastanut Shanghain autonäyttelyssä ID. ROOMZZ -konseptiauton, joka enteilee yhtiön tulevaa seitsenpaikkaista täyssähköistä katumaasturia. Näppärästi ID. ROOOMZZ:ksi nimetyn auton voikin nähdä Volkswagenin vastineena Tesla Model X:lle.

Volkswagen ID. ROOMZZ

ROOMZZin kerrotaan saapuvan Kiinan markkinoille vuonna 2021, mutta mallin enteillään tulevan myytiin myös Yhdysvalloissa ja Euroopassa. ID. ROOMZZ on 4,9 metrisenä jopa nykyistä Touareg-lippulaivaa 42 millimetriä pidempi. Konseptiauton nelipaikkainen matkustamo tullaan tuotantoversiossa korvaamaan seitsenpaikkaisella sisätilalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muokattavat takavalot

Konseptivaiheessa auton etenemisestä vastaa 82 kilowattituntinen akku, joka riittää WLTP:llä noin 450 kilometrin toimintamatkaan. Nelivetoisen auton etenemisestä vastaavat yhteensä 225 kilowattiset sähkömoottorit. Auto perustuu yhtiön MEB-sähköperusrakenteeseen Volkswagen Groupin muiden tulevien perussähköautojen tapaan.

Yksi konseptiauton teknisistä kohokohdista liittyy takavaloihin: valoilme on käyttäjän muokattavissa. Volkswagen on jo aiemmin esitellyt personoitavia takavaloja, mutta kyse oli käytännössä muutamasta rajatusta teemasta valitsemisesta – ymmärrettävää, kun kyse on lopulta turvavarusteesta.

Omenasta istuimia

Konseptiauton kerrotaan myös yltävän autonomiassa tasolle 4, mikä tarkoittaa normaalitilanteissa täysautonomiaa, kuljettajan täytyy vain kyetä ottamaan auto hallintaansa poikkeustilanteissa.

Sähköautoon sopivaa ympäristöystävällisyyttä on mietitty myös materiaaleissa. Volswagen kertoo istuinverhoilun olevan AppleSkiniä, joka on omenamehutuotannon jätteisiin perustuvaa keinokangasta.

Volkswagen ID. ROOMZZ
Herbert Diess

Volkswagen panostaa vahvasti sähköautoihin myös kiinassa. Yhtiön pääjohtaja Herbert Diessin mukaan tavoitteena on valmistaa 22 miljoonaa sähköautoa seuraavan vuosikymmenen aikana. Yhtiön panostus Kiinaan on myös huima: puolet Volkswagenin insinööreistä työskentelee Kiinan markkinoille tähdättyjen autojen parissa.

Volkswagen ID. ROOMZZ

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Volkswagen ja Automotive News, kuvat: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat