12.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kuinka kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkastelemme Hyundai Ioniq Electricin kulutusta talven taittuessa kohti kesää. Hyundai Ioniq Electricissä on Vuosi sähköllä -tyyppisen pitkän koeajon kannalta heikkous: autossa on vain yksi keskikulutusmittari. Arkiajossa se ei ole mikään rasite, mutta testissä se vaikeuttaa kulutusmittauksia erilaisissa käytännön ajotilanteissa.Onneksi Hyundain ajotietokone listaa matkakohtaisia kulutuksia. Nyt talven jäädessä taakse on mielenkiintoista tarkastella kulutuslukemien muutoksia kelin lämmetessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyiden matkojen rasiteHelmikuun puoliväli oli Vantaalla varsin leutoa aikaa, keskilämpötila lähestyi jopa nollaa. Tällöin Hyundain kulutus seilasi 15,8–20,7 kilowattitunnin per sataa kilometriä välissä. Matkan pituus vaikuttaa kulutukseen merkittävästi, sillä lyhyillä reissuilla lämmitykseen kuluva energian osuus kokonaiskulutuksesta on suuri. Esimerkiksi 15.2. ajetun 43 kilometrin matkan kulutus oli 17,5 kWh/100 km, kun edellisenä päivänä ajetulla 108 kilometrillä se laski jo 15,8 kWh/100 km. Tarkkaa vertailua ei tietysti voi tehdä, sillä ajomatkojen nopeudet vaihtelevat, samoin eri kuljettajien ajotyylit. Suuntaa antaa kuitenkin keskiarvokulutus, joka kuun puolivälissä oli 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden.Talvi saapui VantaalleSitten Hyundai pääsi hetkeksi kunnon talveen. Helmikuun lopussa lämpötila kiristyi oikein kunnolla, ja etelässäkin päästiin kaksinumeroisille pakkasasteille. 22.–28. Raportoimmekin tällöin Ioniqin toimivuudesta pakkaskelissä.Kuun viimeisen viikon keskikulutus kiipesikin 20,5 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, eli 17 prosenttia korkeammaksi kuin kuun puolivälissä. Hajonta oli suurta matkan pituudesta, nopeudesta ja sisälämpötilasta riippuen: 18–28 kWh/100 km.Maaliskuussa sää lämpeni. Trendi oli kohti nollakeliä, vaikka keskikuusta kevät ottikin takapakkia. Koko kuukauden keskikulutukseksi saimme 17,3 kWh/100 km.Saa nähdä kuinka paljon kulutus vielä laskee sään lämmetessä.Paljon ajaminen sitten maksaa?Kuinka paljon nämä kilowattitunnit sitten maksavat? Toisin kuin polttomoottoriautossa, on sähköauton käyttökuluista vaikea antaa selkeää kuvaa. Auton kotilatauksen hinta riippuu suoraan omasta sähkösopimuksesta. Helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin Hyundai Ioniq Electric on kuluttanut keskimäärin 17,9 kWh/100km, eli sadan kilometrin ajomatkan hinnan voi laskea katsomalla sähkön ja siirtomaksun hinnan omista sähkösopimuksista.Sähkön hinta voi myös vaihdella vuorokaudenajan mukaan, eli säästäväinen lataa autonsa yösähköllä.Kokonaiskulujen laskussa täytyy kuitenkin huomioida myös julkinen lataus. Pikalataus maksaa lähes kaikkialla, ja latauksessa maksetaan ajasta, ei siirtyneestä sähköstä. Tämä suosii nopeasti latautuvia sähköautoja, jollaiseksi Ioniq on osoittautunut käytännön tilanteessa. Hitaampi lataaminen julkisissa pisteissä on edullisempaa, mutta eipä puolen tunnin kauppamatkalla ihan hurjasti kerry sähköäkään.Sähköauton ajokustannusten laskeminen on siten huomattavasti polttomoottoriautoa monimutkaisempaa ja vahvasti omasta ajoprofiilista riippuvaa. Lohduttavaa on, että lopputuloksena on edullisia kilometrejä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa