11.9.2021 Ajoneuvot 680 hevosvoimaa vetyvisiota: Hyundai Vision FK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen Hyundai Vision FK johdattelee seksikkäällä tavalla korealaismerkin vetyvisioon. Viivat on nyt vedetty vuoteen 2040 asti. Korealaismerkki julkisti juuri valtavan panostuksen sekä sähköön että vetyyn. Konseptiauto Hyundai Vision FK on mediaseksikkyyttä hakeva yhdistelmä molempia. Ensin Hyundai lupasi päivittää koko tarjontansa täyssähköiseksi vuoteen 2035 mennessä Euroopassa ja 2040 mennessä maailmanlaajuisesti. Nyt seurasi sitoutuminen vedyllä toimivien polttokennoautojen sarjatuotantoon. Ehkä vieläkin mielenkiintoisempana yksityiskohtana Hyundai arvioi, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto. Vetyauton veturina toimii erityisesti raskas liikenne, jonka vaatimuksiin sähkö soveltuu toistaiseksi vielä heikosti. Henkilöautoliikenne voisi mahdollistua siinä sivussa ja Moottori onkin kokeillut sekä Hyundain että Toyotan henkilöautovaihtoehdot. Jo maaliskuussa huhuiltiin vetytankkausasemasta Suomeen ja nuo suunnitelmat ovat sittemmin edenneet jälleen hieman pidemmälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyundai Vision FK Henkilöautojen puolelle korealaisvalmistajan vastaus vetyvoimaisesta lippulaivasta on uudenlainen sähkön ja vedyn yhdistävä Hyundai Vision FK. Kyseessä on luonnollisesti vasta konsepti, mutta erittäin mielenkiintoinen ja suorituskykyinen sellainen yhtä kaikki. Hybridivoimalinja koostuukin tällä kertaa Hyundain polttokennoista ja Rimacin kehittelemästä akkukäyttöisen sähköauton voimalinjasta, jonka tuottama 500 kilowatin (680 hv) voima ohjataan takapyörille. Kyseessä olisi tiettävästi ensimmäinen tämänkaltainen sarjatuotantoauto, mikäli tämä tulisi tuotantoon. Tämä on toki tässä kohti aika reipasta "jossittelua". Hyundai on aiemmin vihjannut, että sen N osasto saattaisi ottaa käyttöönsä polttokennoteknologiaa, joten tämä Vision FK on hyvin vahva merkki siihen suuntaan. Käytössä olisi sekä akku- että polttokennoteknologia. Kyseessä on aiemmin esitellyn RM20e -konseptiauton tavoin ennen kaikkea kokeilualusta uudelle tekniikalle. Hyundai omistaa Rimacista merkittävän osan. Hyundain oma E-GMP-perusrakenne ei tämänkaltaiseen vetyautoon taipunut, jonka takia Rimacilta pyydettiin apua. Ulkonäöllisesti FK Vision on varsin suurikokoinen ja hieman porrasperää muistuttava Coupé. Mieleen tulee hyvin hienoisesti sisarmerkin neliovinen Kia Stinger, jonka hyödyntäminen olisi vain loogista. Näillä tehoilla konseptin pitäisi ehtiä alle neljän sekunnin paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Kuvista näkee punaiset jarrusatulat, jotka löytyvät merkin N-sarjan edustajista. Voimalinja on toteutettu lataushybridinä, mutta akkujen kokoa ei ole paljastettu. Sen sijaan akkuihin ladatun sähkön ja säiliöön tankatun vedyn yhdistelmällä pitäisi päästä yli 600 kilometriä kerralla. Minkäänlaista päivämäärää tämän konseptin tulemiselle ei ole lyöty. Tässä vaiheessa Hyundai ei ole vielä kertonut mitään tämän tekniikan tuotantoon siirtymisestä, joten toistaiseksi on vain odotettava Seuraavan sukupolven polttokennojärjestelmät Tämä konsepti on kuitenkin vain kärpänen suuressa huoneessa. Hyundain vahva panostus vetykäyttöön on selvästi suurempi uutinen. Valmistaja on esitellyt sarjan uusia polttokennojärjestelmiä Hydrogen Wave -tapahtumassa. Näihin lukeutuu myös Nexossa käytössä olevan polttokennoston seuraavan kehitysasteen, eli merkin kolmannen sukupolven polttokennoston. Se tulee korvaamaan Nexon nykyisen kennoston, ja siitä tulee 100 kilowatin ja 200 kilowatin versiot. Näistä pienempitehoisen 100 kilowatin kennoston fyysinen koko on pienentynyt 70 prosentilla nykyiseen verrattuna, jotta se on helpompi mahduttaa moniin ajoneuvoihin. Tehokkaampi 200 kilowatin kennosto on sen sijaan samankokoinen kuin Nexon nykyinen, mutta tehoa tulee tuplasti. Kolmannen sukupolven polttokennoston kehitystyön tavoitteena on saavuttaa 500 000 kilometrin käyttömatka henkilöautoille. Pitkäikäisyys ja luotettavuus on merkittävä osa uuden järjestelmän kehitystä. Hyundai esitteli myös matalarakenteisen polttokennojärjestelmän, jonka kennostokorkeus on vain 25 cm. Sitä voidaan käyttää laajasti esimerkiksi monikäyttö- ja erikoisajoneuvoissa, linja-autoissa ja raitiovaunuissa. Korealaisvalmistaja lupasikin tuoda markkinoille kaikista hyötyajoneuvoistaan vetykäyttöisen version vuoteen 2028 mennessä. Vuoteen 2040 mennessä Hyundai ennustaa vetykäytön kasvavan paitsi ajoneuvoissa, mutta myös voimanlähteenä useilla aloilla. Autopuolella vety ei tule kilpailemaan sähköautojen kanssa, vaan tarjoamaan toisenlaisen vaihtoehdon. Näin ne voivat oikeastaan tukea toisiaan, mikäli perinteisistä polttoaineista tahdotaan eroon. Teksti: Henri Posa Lähde: Hyundai Kuvat: Hyundai ja Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?