11.9.2021

680 hevosvoimaa vetyvisiota: Hyundai Vision FK

Hyundai Motor Group Presents Its Vision to Popularize Hydrogen by 2040 at Hydrogen Wave Forum

Suorituskykyinen Hyundai Vision FK johdattelee seksikkäällä tavalla korealaismerkin vetyvisioon. Viivat on nyt vedetty vuoteen 2040 asti.

Korealaismerkki julkisti juuri valtavan panostuksen sekä sähköön että vetyyn. Konseptiauto Hyundai Vision FK on mediaseksikkyyttä hakeva yhdistelmä molempia.

Ensin Hyundai lupasi päivittää koko tarjontansa täyssähköiseksi vuoteen 2035 mennessä Euroopassa ja 2040 mennessä maailmanlaajuisesti. Nyt seurasi sitoutuminen vedyllä toimivien polttokennoautojen sarjatuotantoon. Ehkä vieläkin mielenkiintoisempana yksityiskohtana Hyundai arvioi, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto.

Vetyauton veturina toimii erityisesti raskas liikenne, jonka vaatimuksiin sähkö soveltuu toistaiseksi vielä heikosti. Henkilöautoliikenne voisi mahdollistua siinä sivussa ja Moottori onkin kokeillut sekä Hyundain että Toyotan henkilöautovaihtoehdot. Jo maaliskuussa huhuiltiin vetytankkausasemasta Suomeen ja nuo suunnitelmat ovat sittemmin edenneet jälleen hieman pidemmälle.

Hyundai Vision FK

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Vision FK

Henkilöautojen puolelle korealaisvalmistajan vastaus vetyvoimaisesta lippulaivasta on uudenlainen sähkön ja vedyn yhdistävä Hyundai Vision FK. Kyseessä on luonnollisesti vasta konsepti, mutta erittäin mielenkiintoinen ja suorituskykyinen sellainen yhtä kaikki.

Hybridivoimalinja koostuukin tällä kertaa Hyundain polttokennoista ja Rimacin kehittelemästä akkukäyttöisen sähköauton voimalinjasta, jonka tuottama 500 kilowatin (680 hv) voima ohjataan takapyörille. Kyseessä olisi tiettävästi ensimmäinen tämänkaltainen sarjatuotantoauto, mikäli tämä tulisi tuotantoon. Tämä on toki tässä kohti aika reipasta "jossittelua".

Hyundai on aiemmin vihjannut, että sen N osasto saattaisi ottaa käyttöönsä polttokennoteknologiaa, joten tämä Vision FK on hyvin vahva merkki siihen suuntaan. Käytössä olisi sekä akku- että polttokennoteknologia.

Kyseessä on aiemmin esitellyn RM20e -konseptiauton tavoin ennen kaikkea kokeilualusta uudelle tekniikalle. Hyundai omistaa Rimacista merkittävän osan. Hyundain oma E-GMP-perusrakenne ei tämänkaltaiseen vetyautoon taipunut, jonka takia Rimacilta pyydettiin apua.

Ulkonäöllisesti FK Vision on varsin suurikokoinen ja hieman porrasperää muistuttava Coupé. Mieleen tulee hyvin hienoisesti sisarmerkin neliovinen Kia Stinger, jonka hyödyntäminen olisi vain loogista.

Näillä tehoilla konseptin pitäisi ehtiä alle neljän sekunnin paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Kuvista näkee punaiset jarrusatulat, jotka löytyvät merkin N-sarjan edustajista.

Voimalinja on toteutettu lataushybridinä, mutta akkujen kokoa ei ole paljastettu. Sen sijaan akkuihin ladatun sähkön ja säiliöön tankatun vedyn yhdistelmällä pitäisi päästä yli 600 kilometriä kerralla.

Minkäänlaista päivämäärää tämän konseptin tulemiselle ei ole lyöty. Tässä vaiheessa Hyundai ei ole vielä kertonut mitään tämän tekniikan tuotantoon siirtymisestä, joten toistaiseksi on vain odotettava

Hyundai Nexo

Seuraavan sukupolven polttokennojärjestelmät

Tämä konsepti on kuitenkin vain kärpänen suuressa huoneessa. Hyundain vahva panostus vetykäyttöön on selvästi suurempi uutinen.

Valmistaja on esitellyt sarjan uusia polttokennojärjestelmiä Hydrogen Wave -tapahtumassa. Näihin lukeutuu myös Nexossa käytössä olevan polttokennoston seuraavan kehitysasteen, eli merkin kolmannen sukupolven polttokennoston.

Se tulee korvaamaan Nexon nykyisen kennoston, ja siitä tulee 100 kilowatin ja 200 kilowatin versiot. Näistä pienempitehoisen 100 kilowatin kennoston fyysinen koko on pienentynyt 70 prosentilla nykyiseen verrattuna, jotta se on helpompi mahduttaa moniin ajoneuvoihin. Tehokkaampi 200 kilowatin kennosto on sen sijaan samankokoinen kuin Nexon nykyinen, mutta tehoa tulee tuplasti.

Kolmannen sukupolven polttokennoston kehitystyön tavoitteena on saavuttaa 500 000 kilometrin käyttömatka henkilöautoille. Pitkäikäisyys ja luotettavuus on merkittävä osa uuden järjestelmän kehitystä.

Hyundai esitteli myös matalarakenteisen polttokennojärjestelmän, jonka kennostokorkeus on vain 25 cm. Sitä voidaan käyttää laajasti esimerkiksi monikäyttö- ja erikoisajoneuvoissa, linja-autoissa ja raitiovaunuissa. Korealaisvalmistaja lupasikin tuoda markkinoille kaikista hyötyajoneuvoistaan vetykäyttöisen version vuoteen 2028 mennessä.

Vuoteen 2040 mennessä Hyundai ennustaa vetykäytön kasvavan paitsi ajoneuvoissa, mutta myös voimanlähteenä useilla aloilla. Autopuolella vety ei tule kilpailemaan sähköautojen kanssa, vaan tarjoamaan toisenlaisen vaihtoehdon. Näin ne voivat oikeastaan tukea toisiaan, mikäli perinteisistä polttoaineista tahdotaan eroon.

Teksti: Henri Posa Lähde: Hyundai Kuvat: Hyundai ja Henri Posa

Luetuimmat