11.9.2021 Ajoneuvot 680 hevosvoimaa vetyvisiota: Hyundai Vision FK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen Hyundai Vision FK johdattelee seksikkäällä tavalla korealaismerkin vetyvisioon. Viivat on nyt vedetty vuoteen 2040 asti. Korealaismerkki julkisti juuri valtavan panostuksen sekä sähköön että vetyyn. Konseptiauto Hyundai Vision FK on mediaseksikkyyttä hakeva yhdistelmä molempia.Ensin Hyundai lupasi päivittää koko tarjontansa täyssähköiseksi vuoteen 2035 mennessä Euroopassa ja 2040 mennessä maailmanlaajuisesti. Nyt seurasi sitoutuminen vedyllä toimivien polttokennoautojen sarjatuotantoon. Ehkä vieläkin mielenkiintoisempana yksityiskohtana Hyundai arvioi, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto.Vetyauton veturina toimii erityisesti raskas liikenne, jonka vaatimuksiin sähkö soveltuu toistaiseksi vielä heikosti. Henkilöautoliikenne voisi mahdollistua siinä sivussa ja Moottori onkin kokeillut sekä Hyundain että Toyotan henkilöautovaihtoehdot. Jo maaliskuussa huhuiltiin vetytankkausasemasta Suomeen ja nuo suunnitelmat ovat sittemmin edenneet jälleen hieman pidemmälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai Vision FKHenkilöautojen puolelle korealaisvalmistajan vastaus vetyvoimaisesta lippulaivasta on uudenlainen sähkön ja vedyn yhdistävä Hyundai Vision FK. Kyseessä on luonnollisesti vasta konsepti, mutta erittäin mielenkiintoinen ja suorituskykyinen sellainen yhtä kaikki.Hybridivoimalinja koostuukin tällä kertaa Hyundain polttokennoista ja Rimacin kehittelemästä akkukäyttöisen sähköauton voimalinjasta, jonka tuottama 500 kilowatin (680 hv) voima ohjataan takapyörille. Kyseessä olisi tiettävästi ensimmäinen tämänkaltainen sarjatuotantoauto, mikäli tämä tulisi tuotantoon. Tämä on toki tässä kohti aika reipasta "jossittelua".Hyundai on aiemmin vihjannut, että sen N osasto saattaisi ottaa käyttöönsä polttokennoteknologiaa, joten tämä Vision FK on hyvin vahva merkki siihen suuntaan. Käytössä olisi sekä akku- että polttokennoteknologia.Kyseessä on aiemmin esitellyn RM20e -konseptiauton tavoin ennen kaikkea kokeilualusta uudelle tekniikalle. Hyundai omistaa Rimacista merkittävän osan. Hyundain oma E-GMP-perusrakenne ei tämänkaltaiseen vetyautoon taipunut, jonka takia Rimacilta pyydettiin apua.Ulkonäöllisesti FK Vision on varsin suurikokoinen ja hieman porrasperää muistuttava Coupé. Mieleen tulee hyvin hienoisesti sisarmerkin neliovinen Kia Stinger, jonka hyödyntäminen olisi vain loogista.Näillä tehoilla konseptin pitäisi ehtiä alle neljän sekunnin paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Kuvista näkee punaiset jarrusatulat, jotka löytyvät merkin N-sarjan edustajista.Voimalinja on toteutettu lataushybridinä, mutta akkujen kokoa ei ole paljastettu. Sen sijaan akkuihin ladatun sähkön ja säiliöön tankatun vedyn yhdistelmällä pitäisi päästä yli 600 kilometriä kerralla.Minkäänlaista päivämäärää tämän konseptin tulemiselle ei ole lyöty. Tässä vaiheessa Hyundai ei ole vielä kertonut mitään tämän tekniikan tuotantoon siirtymisestä, joten toistaiseksi on vain odotettavaSeuraavan sukupolven polttokennojärjestelmätTämä konsepti on kuitenkin vain kärpänen suuressa huoneessa. Hyundain vahva panostus vetykäyttöön on selvästi suurempi uutinen.Valmistaja on esitellyt sarjan uusia polttokennojärjestelmiä Hydrogen Wave -tapahtumassa. Näihin lukeutuu myös Nexossa käytössä olevan polttokennoston seuraavan kehitysasteen, eli merkin kolmannen sukupolven polttokennoston.Se tulee korvaamaan Nexon nykyisen kennoston, ja siitä tulee 100 kilowatin ja 200 kilowatin versiot. Näistä pienempitehoisen 100 kilowatin kennoston fyysinen koko on pienentynyt 70 prosentilla nykyiseen verrattuna, jotta se on helpompi mahduttaa moniin ajoneuvoihin. Tehokkaampi 200 kilowatin kennosto on sen sijaan samankokoinen kuin Nexon nykyinen, mutta tehoa tulee tuplasti.Kolmannen sukupolven polttokennoston kehitystyön tavoitteena on saavuttaa 500 000 kilometrin käyttömatka henkilöautoille. Pitkäikäisyys ja luotettavuus on merkittävä osa uuden järjestelmän kehitystä.Hyundai esitteli myös matalarakenteisen polttokennojärjestelmän, jonka kennostokorkeus on vain 25 cm. Sitä voidaan käyttää laajasti esimerkiksi monikäyttö- ja erikoisajoneuvoissa, linja-autoissa ja raitiovaunuissa. Korealaisvalmistaja lupasikin tuoda markkinoille kaikista hyötyajoneuvoistaan vetykäyttöisen version vuoteen 2028 mennessä.Vuoteen 2040 mennessä Hyundai ennustaa vetykäytön kasvavan paitsi ajoneuvoissa, mutta myös voimanlähteenä useilla aloilla. Autopuolella vety ei tule kilpailemaan sähköautojen kanssa, vaan tarjoamaan toisenlaisen vaihtoehdon. Näin ne voivat oikeastaan tukea toisiaan, mikäli perinteisistä polttoaineista tahdotaan eroon.Teksti: Henri Posa Lähde: Hyundai Kuvat: Hyundai ja Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen