11.9.2021 Ajoneuvot 680 hevosvoimaa vetyvisiota: Hyundai Vision FK Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyinen Hyundai Vision FK johdattelee seksikkäällä tavalla korealaismerkin vetyvisioon. Viivat on nyt vedetty vuoteen 2040 asti. Korealaismerkki julkisti juuri valtavan panostuksen sekä sähköön että vetyyn. Konseptiauto Hyundai Vision FK on mediaseksikkyyttä hakeva yhdistelmä molempia.Ensin Hyundai lupasi päivittää koko tarjontansa täyssähköiseksi vuoteen 2035 mennessä Euroopassa ja 2040 mennessä maailmanlaajuisesti. Nyt seurasi sitoutuminen vedyllä toimivien polttokennoautojen sarjatuotantoon. Ehkä vieläkin mielenkiintoisempana yksityiskohtana Hyundai arvioi, että vetyauto maksaisi vuonna 2030 saman verran kuin vastaava sähköauto.Vetyauton veturina toimii erityisesti raskas liikenne, jonka vaatimuksiin sähkö soveltuu toistaiseksi vielä heikosti. Henkilöautoliikenne voisi mahdollistua siinä sivussa ja Moottori onkin kokeillut sekä Hyundain että Toyotan henkilöautovaihtoehdot. Jo maaliskuussa huhuiltiin vetytankkausasemasta Suomeen ja nuo suunnitelmat ovat sittemmin edenneet jälleen hieman pidemmälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai Vision FKHenkilöautojen puolelle korealaisvalmistajan vastaus vetyvoimaisesta lippulaivasta on uudenlainen sähkön ja vedyn yhdistävä Hyundai Vision FK. Kyseessä on luonnollisesti vasta konsepti, mutta erittäin mielenkiintoinen ja suorituskykyinen sellainen yhtä kaikki.Hybridivoimalinja koostuukin tällä kertaa Hyundain polttokennoista ja Rimacin kehittelemästä akkukäyttöisen sähköauton voimalinjasta, jonka tuottama 500 kilowatin (680 hv) voima ohjataan takapyörille. Kyseessä olisi tiettävästi ensimmäinen tämänkaltainen sarjatuotantoauto, mikäli tämä tulisi tuotantoon. Tämä on toki tässä kohti aika reipasta "jossittelua".Hyundai on aiemmin vihjannut, että sen N osasto saattaisi ottaa käyttöönsä polttokennoteknologiaa, joten tämä Vision FK on hyvin vahva merkki siihen suuntaan. Käytössä olisi sekä akku- että polttokennoteknologia.Kyseessä on aiemmin esitellyn RM20e -konseptiauton tavoin ennen kaikkea kokeilualusta uudelle tekniikalle. Hyundai omistaa Rimacista merkittävän osan. Hyundain oma E-GMP-perusrakenne ei tämänkaltaiseen vetyautoon taipunut, jonka takia Rimacilta pyydettiin apua.Ulkonäöllisesti FK Vision on varsin suurikokoinen ja hieman porrasperää muistuttava Coupé. Mieleen tulee hyvin hienoisesti sisarmerkin neliovinen Kia Stinger, jonka hyödyntäminen olisi vain loogista.Näillä tehoilla konseptin pitäisi ehtiä alle neljän sekunnin paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen. Kuvista näkee punaiset jarrusatulat, jotka löytyvät merkin N-sarjan edustajista.Voimalinja on toteutettu lataushybridinä, mutta akkujen kokoa ei ole paljastettu. Sen sijaan akkuihin ladatun sähkön ja säiliöön tankatun vedyn yhdistelmällä pitäisi päästä yli 600 kilometriä kerralla.Minkäänlaista päivämäärää tämän konseptin tulemiselle ei ole lyöty. Tässä vaiheessa Hyundai ei ole vielä kertonut mitään tämän tekniikan tuotantoon siirtymisestä, joten toistaiseksi on vain odotettavaSeuraavan sukupolven polttokennojärjestelmätTämä konsepti on kuitenkin vain kärpänen suuressa huoneessa. Hyundain vahva panostus vetykäyttöön on selvästi suurempi uutinen.Valmistaja on esitellyt sarjan uusia polttokennojärjestelmiä Hydrogen Wave -tapahtumassa. Näihin lukeutuu myös Nexossa käytössä olevan polttokennoston seuraavan kehitysasteen, eli merkin kolmannen sukupolven polttokennoston.Se tulee korvaamaan Nexon nykyisen kennoston, ja siitä tulee 100 kilowatin ja 200 kilowatin versiot. Näistä pienempitehoisen 100 kilowatin kennoston fyysinen koko on pienentynyt 70 prosentilla nykyiseen verrattuna, jotta se on helpompi mahduttaa moniin ajoneuvoihin. Tehokkaampi 200 kilowatin kennosto on sen sijaan samankokoinen kuin Nexon nykyinen, mutta tehoa tulee tuplasti.Kolmannen sukupolven polttokennoston kehitystyön tavoitteena on saavuttaa 500 000 kilometrin käyttömatka henkilöautoille. Pitkäikäisyys ja luotettavuus on merkittävä osa uuden järjestelmän kehitystä.Hyundai esitteli myös matalarakenteisen polttokennojärjestelmän, jonka kennostokorkeus on vain 25 cm. Sitä voidaan käyttää laajasti esimerkiksi monikäyttö- ja erikoisajoneuvoissa, linja-autoissa ja raitiovaunuissa. Korealaisvalmistaja lupasikin tuoda markkinoille kaikista hyötyajoneuvoistaan vetykäyttöisen version vuoteen 2028 mennessä.Vuoteen 2040 mennessä Hyundai ennustaa vetykäytön kasvavan paitsi ajoneuvoissa, mutta myös voimanlähteenä useilla aloilla. Autopuolella vety ei tule kilpailemaan sähköautojen kanssa, vaan tarjoamaan toisenlaisen vaihtoehdon. Näin ne voivat oikeastaan tukea toisiaan, mikäli perinteisistä polttoaineista tahdotaan eroon.Teksti: Henri Posa Lähde: Hyundai Kuvat: Hyundai ja Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin