17.5.2022 Ajoneuvot Citroën C5 X liikkuu kuin ”lentävä matto” – ja on nyt myynnissä Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maahantuoja odottaa ennakkomyynnin perusteella uudelle Citroën C5 X -mallilleen hyvää myyntiä tulevaisuudessakin. Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, Mazda 6 ja Volkswagen Passat – perinteiset ja kiivaat D-segmentin kilpakumppanit, jotka saavat nyt yhden kaverin porukkaansa lisää. Saivat juuri nyt, sillä Citroën C5 X on Suomessa.Citroënilla on ollut jäsen vuosikymmeniä kyseiseen autoluokkaan, mutta muutaman vuoden se on antanut suosiolla saksalais- ja japanilaiskilpailijoilleen tilaa temmeltää olemalla kokonaan poissa D-segmentistä. Edellinen Citroën C5 lanseerattiin vuonna 2008 ja viimeinen auto valmistui tehtaalta vuonna 2017, tämän jälkeen Citroënillä ei ole ollut lainkaan edustusta D-segmentissä. Citroënillä on kuitenkin pitkät perinteet tästä autoluokasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeä ja mukava alustaMutta nyt taas ranskalaisvalmistajalta löytyy D-luokan edustus. Citroënin uutuus C5 X ei todellakaan ole mikään oikea ilma-alus – ainoastaan ”lentävä matto” lainausmerkeissä. Citroën on aina tunnettu pehmeästä ja mukavasta alustastaan ja sama jatkuu uutuuden kohdalla, C5 X menee mukulakivikadulla kuin lentävä matto, todella tasaisesti ja pehmeästi. Pieni koeajo auton lanseeraustilaisuudessa Helsingin kantakaupungin mukulakivikaduilla tämän paljasti. Moottori maisteli jo mallin ajettavuutta maaliskuussa Ranskan vuoristoteillä. Myöhemmin on luvassa luonnollisesti myös pidempi koeajo Suomen maanteillä.Salaisuus on Citroënin pehmeässä ja hyvin iskut vaimentavassa alustassa. C5 X:n hybridimalleissa on vakiona Advanced Comforf Active -jousitus, jossa auton jokaista neljää iskunvaimenninta ohjataan erikseen. Autossa olevat anturit seuraavat auton ja sen korin liikkeitä sekä kuljettajan tekemisiä ja niiltä saatujen tietojen pohjalta ohjataan hydraulisten iskunvaimentimien jäykkyyttä ja toimintaa. Eikä ole muuten pelkästään markkinamiesten puheita, vaan toimii ihan oikeasti, mukulakivikadut ja siinä olevat painaumat ja muut epätasaisuudet eivät tunnu missään, tuntuu kuin auto oikeasti leijailisi lentävän maton tapaan niiden yli.SUV:n ja farmarin yhdistelmäMitä muuta uutuus pitää sisällään. Jo pelkästään C5 X -mallimerkintänsä puolesta auto kertoo, että se on jotain erikoista. C5, kuten edeltäjänsäkin, puhdas D-segmentin edustaja yhdistettynä kirjaimeen X, eli joukkoon on poimittu ominaisuuksia myös SUV-maailmasta.Autossa on siis käytännössä perusfarmarin tilat ja aerodynamiikka, mutta siinä istutaan muita saman kokoluokan autoja korkeammalla, kuitenkin niin, että kysymyksessä ei ole SUV. Myös pyöränkaarien mustat muovit ja korkeampi maavara kertovat SUV-maailmasta.Sisätiloissa on tarkoin valitut materiaalit ja seesteinen tunnelma.Suuret odotuksetMaahantuoja odottaa uutuudelta paljon. Tarkkoja ennakkomyyntilukuja eikä tavoitteita ei tässä vaiheessa kerrota, mutta maahantuojan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle luonnehtii ennakkomyyntiä siten, että ”asiakkaat ovat reagoineet positiivisesti ja tilanneet autoa huomattavassa määrin siihen nähden, että kukaan ei ole vielä nähnyt autoa livenä Suomessa”.– C5 X tulee olemaan Citroën-malliston keulakuva, eikä pelkästään keulakuvana, vaan siitä on ennakkomyynnin perusteella tulossa vahva tuote, Vuolle sanoo.Nyt uutuus on Suomessa ja sitä on nyt saatu jo kymmenittäin Suomeen ja ensimmäiset autot ovat samaan aikaan tavoittaneet myös jälleenmyyjäverkostoa. Saatavuus ensimmäisen saapumiserän jälkeenkin tulee maahantuojan mukaan olemaan hyvä ja autoja pystytään toimittamaan jopa viikkojen toimitusajalla.Muutenkin maahantuoja uskoo Citroën C5 X:n täydentävän hyvin sitä kasvu-uraa, mille maahantuoja tavoitteissaan lähtenyt. Toimitusjohtaja Markus Vuolle vahvistaa, että maahantuoja Auto-Bon Oy on myyntitavoitteissaan, ainoastaan vuoden niistä jäljessä, mutta ottaen huomioon, että korona on kurittanut autoalaa erittäin pahasti, Vuolle ei pidä tätä huonona suorituksena, päinvastoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomiota herättävä muotoiluMyös hintojen puolesta Citroën C5 X:n uskotaan vetoavan kansaan, bensiinimoottoristen vaihtoehtojen hinnat alkavat runsaasta 36000 eurosta päättyen reiluun 47000 euroon. Suurimman myyntivolyymin muodostava ladattava hybridi puolestaan on saanut alkaen hinnakseen reilu 48000 euroa kalleimman version huidellessa vajaassa 54000 eurossa.Kun Citroën yrittää jälleen vallata C5 X -mallilaan markkinaosuutta D-segmentissä, yksi sen vahvimmista puolista on se, että myös tunnistaa aidoksi Citroëniksi. Se ei ole täysin valtavirtaa, vaan sopivasti rohkea, huomiota herättävää designia edustava sulava malli. Citroënillä on Suomessakin aina ollut tietty kannattajajoukkonsa ja C5 X -saattaa sillä kosiskella runsaasti jopa täysin uuttakin asiakaskuntaa.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”