Citroën C5 X

Ajoneuvot Uutinen 17.5.2022

Citroën C5 X liikkuu kuin ”lentävä matto” – ja on nyt myynnissä Suomessa

Maahantuoja odottaa ennakkomyynnin perusteella uudelle Citroën C5 X -mallilleen hyvää myyntiä tulevaisuudessakin.

Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, Mazda 6 ja Volkswagen Passat – perinteiset ja kiivaat D-segmentin kilpakumppanit, jotka saavat nyt yhden kaverin porukkaansa lisää. Saivat juuri nyt, sillä Citroën C5 X on Suomessa.

Citroën C5 X

Citroënilla on ollut jäsen vuosikymmeniä kyseiseen autoluokkaan, mutta muutaman vuoden se on antanut suosiolla saksalais- ja japanilaiskilpailijoilleen tilaa temmeltää olemalla kokonaan poissa D-segmentistä. Edellinen Citroën C5 lanseerattiin vuonna 2008 ja viimeinen auto valmistui tehtaalta vuonna 2017, tämän jälkeen Citroënillä ei ole ollut lainkaan edustusta D-segmentissä. Citroënillä on kuitenkin pitkät perinteet tästä autoluokasta.

Pehmeä ja mukava alusta

Mutta nyt taas ranskalaisvalmistajalta löytyy D-luokan edustus. Citroënin uutuus C5 X ei todellakaan ole mikään oikea ilma-alus – ainoastaan ”lentävä matto” lainausmerkeissä. Citroën on aina tunnettu pehmeästä ja mukavasta alustastaan ja sama jatkuu uutuuden kohdalla, C5 X menee mukulakivikadulla kuin lentävä matto, todella tasaisesti ja pehmeästi. Pieni koeajo auton lanseeraustilaisuudessa Helsingin kantakaupungin mukulakivikaduilla tämän paljasti. Moottori maisteli jo mallin ajettavuutta maaliskuussa Ranskan vuoristoteillä. Myöhemmin on luvassa luonnollisesti myös pidempi koeajo Suomen maanteillä.

Citroën C5 X

Salaisuus on Citroënin pehmeässä ja hyvin iskut vaimentavassa alustassa. C5 X:n hybridimalleissa on vakiona Advanced Comforf Active -jousitus, jossa auton jokaista neljää iskunvaimenninta ohjataan erikseen. Autossa olevat anturit seuraavat auton ja sen korin liikkeitä sekä kuljettajan tekemisiä ja niiltä saatujen tietojen pohjalta ohjataan hydraulisten iskunvaimentimien jäykkyyttä ja toimintaa. Eikä ole muuten pelkästään markkinamiesten puheita, vaan toimii ihan oikeasti, mukulakivikadut ja siinä olevat painaumat ja muut epätasaisuudet eivät tunnu missään, tuntuu kuin auto oikeasti leijailisi lentävän maton tapaan niiden yli.

SUV:n ja farmarin yhdistelmä

Mitä muuta uutuus pitää sisällään. Jo pelkästään C5 X -mallimerkintänsä puolesta auto kertoo, että se on jotain erikoista. C5, kuten edeltäjänsäkin, puhdas D-segmentin edustaja yhdistettynä kirjaimeen X, eli joukkoon on poimittu ominaisuuksia myös SUV-maailmasta.

Autossa on siis käytännössä perusfarmarin tilat ja aerodynamiikka, mutta siinä istutaan muita saman kokoluokan autoja korkeammalla, kuitenkin niin, että kysymyksessä ei ole SUV. Myös pyöränkaarien mustat muovit ja korkeampi maavara kertovat SUV-maailmasta.

Sisätiloissa on tarkoin valitut materiaalit ja seesteinen tunnelma.

Suuret odotukset

Maahantuoja odottaa uutuudelta paljon. Tarkkoja ennakkomyyntilukuja eikä tavoitteita ei tässä vaiheessa kerrota, mutta maahantuojan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle luonnehtii ennakkomyyntiä siten, että ”asiakkaat ovat reagoineet positiivisesti ja tilanneet autoa huomattavassa määrin siihen nähden, että kukaan ei ole vielä nähnyt autoa livenä Suomessa”.

– C5 X tulee olemaan Citroën-malliston keulakuva, eikä pelkästään keulakuvana, vaan siitä on ennakkomyynnin perusteella tulossa vahva tuote, Vuolle sanoo.

Citroën C5 X

Nyt uutuus on Suomessa ja sitä on nyt saatu jo kymmenittäin Suomeen ja ensimmäiset autot ovat samaan aikaan tavoittaneet myös jälleenmyyjäverkostoa. Saatavuus ensimmäisen saapumiserän jälkeenkin tulee maahantuojan mukaan olemaan hyvä ja autoja pystytään toimittamaan jopa viikkojen toimitusajalla.

Muutenkin maahantuoja uskoo Citroën C5 X:n täydentävän hyvin sitä kasvu-uraa, mille maahantuoja tavoitteissaan lähtenyt. Toimitusjohtaja Markus Vuolle vahvistaa, että maahantuoja Auto-Bon Oy on myyntitavoitteissaan, ainoastaan vuoden niistä jäljessä, mutta ottaen huomioon, että korona on kurittanut autoalaa erittäin pahasti, Vuolle ei pidä tätä huonona suorituksena, päinvastoin.

Citroën C5 X

Huomiota herättävä muotoilu

Myös hintojen puolesta Citroën C5 X:n uskotaan vetoavan kansaan, bensiinimoottoristen vaihtoehtojen hinnat alkavat runsaasta 36000 eurosta päättyen reiluun 47000 euroon. Suurimman myyntivolyymin muodostava ladattava hybridi puolestaan on saanut alkaen hinnakseen reilu 48000 euroa kalleimman version huidellessa vajaassa 54000 eurossa.

Kun Citroën yrittää jälleen vallata C5 X -mallilaan markkinaosuutta D-segmentissä, yksi sen vahvimmista puolista on se, että myös tunnistaa aidoksi Citroëniksi. Se ei ole täysin valtavirtaa, vaan sopivasti rohkea, huomiota herättävää designia edustava sulava malli. Citroënillä on Suomessakin aina ollut tietty kannattajajoukkonsa ja C5 X -saattaa sillä kosiskella runsaasti jopa täysin uuttakin asiakaskuntaa.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat