30.5.2020 Ajoneuvot Autonhoidon perusteet: näillä vinkeillä auto puhdistuu helposti, turvallisesti ja edullisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oikein tehty autonhoito on vaivatonta ja varsin edullista. Moottorin autonhoitosarjan ohjeilla pääset alkuun pesemisessä, ja innostuksen kasvaessa oppaita löytyy aina kiillotukseen ja kestopinnoittamiseen saakka. Kevät saa usein talvihorroksessa maanneen autonhoitokuumeen heräämään. Päivän pidetessä pesuaineet, vahat ja muut tuotteet alkavat käydä houkutteleviksi, ja talven jäljiltä autokin on usein perusteellista putsausta vailla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusteet kannattaa kerrata Moottorin kattava autonhoitoarkisto tarjoaa vinkit moottoritilasta kangasverhoiluun, mutta alkuun pääsee kertaamalla perusteet. Hurjan suurta varustemäärää ei tarvitse – alkuun pääsee muutamalla kympillä. Minimivarusteisiin laskettakoon kaksi ämpäriä, edullinen paineruisku, pesushampoo ja mikrokuituinen pesukinnas. Tarkemmin varusteita kannattaa kerrata autonhoidon aloituspakettia käsittelevästä jutusta. Pesumenetelmät on myös hyvä kerrata – mielipiteitä ja tapoja on monia, mutta näillä vinkeillä auto puhdistuu ilman lisänaarmujen riskiä. Esipesu tärkein Kaiken perustana on oikeaoppinen esipesu, jonka tehtävänä on poistaa valtaosa liasta ennen kuin maalipintaan kosketaan pesuvälineellä – maalipinnan ja pesuvälineen välissä pyörivä hiekka kun jättää ikävät jäljet lopputulokseen. Operaatioon riiittää painepullosta sumutettava esipesuaine ja painepesuri. Esipesun periaatteet voit kerrata täältä. Esipesun jälkeen vuorossa on käsinpesu. Koska varmuus on paras, kannattaa pesussa hyödyntää kahta ämpäriä: toisessa pidetään vesi-pesuaine -liuosta, toisessa vain vettä. Perinteinen pesusieni kannattaa siirtää historiaan, nykyaikaiset pesukintaat tekevät kaiken paremmin. Pesukinnas on hyvä huuhdella vedessä puhtaaksi ennen pesuaineeseen kastamista, jotta mahdollinen naarmuttava lika jää matkasta. Pesu on hyvä suorittaa ylhäältä alas ja puhtaammalta alueelta likaista kohti siirtyen – naarmujen välttäminen on usein vain työtavoista ja menetelmistä kiinni. Pesuaine ei saa kuivua auton pintaan, joten tarvittaessa auto kannattaa huuhdella vedellä kesken pesun. Erityisen tärkeää tämä on tietysti aurinkoisella kelillä. Tuuhea pesukinnas on vanhanaikaista pesusientä miellyttävämpi ja maalipinnan kannalta turvallisempi pesuväline. Kuivaukseen suosittelemme vain ja ainoastaan mikrokuituliinaa: huokoisuuden ansiosta mahdolliset likapartikkelit, kuten ilmasta laskeutunut hiekkapöly, uppoavat liinan rakenteeseen eivätkä jää hankaamaan maalipintaa vasten. Kattavammat pesuohjeet kannattaa kerrata täältä. Pesemisen perusteet ovat siis varsin yksinkertaiset, eikä turhaa tuotehifismiä kannata pelätä. Rahoistaan tarkan kannattaa kuitenkin hieman miettiä mitä ostaa, sillä usein tuotteiden käyttökuluissa on suuria eroja: halpa ostohinta voi hämätä, jos tuotteen laimennussuhde on huono. Perusteellisempaa puhdistusta Pelkkä peruspesu ei kuitenkaan riittäne, jos kyse on ympäri vuoden käytössä olevasta arkiautosta. Arkistosta löytyy täsmäohjeita maantiesuolan karhentamiin kylkiin, auringon haalistamiin muoveihin ja tietysti ikkunoiden puhdistamiseen. Vanteiden puhdistus vaatii omat aineensa, jotta pintaan tarttuneet jarrupölyjen jäämät irtoavat. Laiska puhdistaa auton kerralla huolella ja helpottaa ylläpitoa suojaamalla maalipinnan. Maalipinnan puhdistaminen vahaa tai muuta suojatuotetta varten on hieman peruspesua syvällisempi operaatio, ja siihen löydät ohjeet täältä. Perusteellisesti puhdistettuun pintaan suojatuote tarttuu parhaiten ja siten myös suoja on paras mahdollinen. Puhdistetun maalipinnan voi suojata monella tapaa, vaikka usein puhekielessä puhutaankin vain vahauksesta. Vaihtoehtoja ovat perinteinen luonnonvaha, synteettisiä ja luonnonmateriaaleja yhdistävä hybridivaha, täysin synteettisesti valmistettu sealant sekä pitkäkestoisimman suojan antavat kestopinnoitteet. Valitsee vaihtoehdoista minkä tahansa, kannattaa ennen töihin ryhtymistä kerrata levityksen periaatteet: oikeat työtavat tekevät operaatiosta helppoa, ja usein myös aineita säästyy. Kuka nyt haluaisi hikoilla turhaan auton ääressä – ja vielä maksaa siitä? Syvällisempää kiillotusta haaveilevien kannattaa lukea kymmenosainen juttusarja kiillotuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutakin kuin maalipinta Maalipinta on vain pieni osa autonhoitoa: täydellisesti peilaava pinta ehkä näkyy naapureille, mutta kuljettaja ja matkustajat nauttivat eniten puhtaista sisätiloista. Imurointi on kaiken perusta, mutta myös pölyt kannattaa pyyhkiä pois. Etenkin enemmän elämää nähneen auton kangaspenkit saattavat sisältää melkoisen biologisen seikkailun, joten joskus kannattaa harkita myös tekstiilipesurin käyttöä. Likaveden värin uskoo vasta kun näkee. Ero puhtaan ja likaisen puolen välillä on hurja. Istuimien peseminen tekstiilipesurilla kannattaa tehdä käytettyyn autoon aina. Moottorin autonhoitoarkistosta löytyy myös tarkkoja oppaita työvälineistä tai oppaista esimerkiksi butumin puhdistuksesta. Nämä löydät alla olevasta listasta. Kaikki autonhoitojutut pääset lukemaan ilmaiseksi täältä. Lue lisää: Autonhoidon sanasto Autonhoidon yleisvastaus: mikrokuitua mihin vaan Autonhoito vaatii ämpäriä Brush – monikäyttöinen apuväline autonhoitoon Kumihanska suojaa kätesi autonhoidolta Autoshampoon valinnan vaikeus Auton pesu sateella on hyvä idea Linnunkakka syövyttää maalipinnan: pikainen poisto pelastaa Uusi tapa pestä auto – vaahtoa vaahdon perään Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt maantiesuola irti auton kyljistä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Konehuone putipuhtaaksi – moottorinpesu helpottaa huoltoja Muovinhoito – valtava vaikutus auton ulkonäköön Open end hose: Kuivaa auto vedellä Vanteiden pesu ennen tai jälkeen säilönnän Vanteiden ylläpitopesu on yllättävän helppoa Lasipinnoite auttaa sadetta ja likaa vastaan Viimeinen ja tärkein pesu ennen kesälomareissua Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: Moottorin arkisto, Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku