Formula 1

Ajoneuvot Moottoriurheilu Uutinen 24.4.2020

Ferrarin F1-pomo jyrähti: liian tiukka budjettikatto voi saada Ferrarin harkitsemaan muita sarjoja

Vuoden 2020 Formula 1 -kausi ei ole koronaviruksen vuoksi käynnistynyt vielä huhtikuussakaan, mutta tunteet kulisseissa kuumenevat kuitenkin. Ferrari ilmoitti, että suunniteltua tiukempi budjettikatto voisi ajaa valmistajan harkitsemaan muitakin kilpasarjoja.

Moottoriurheilu ei ole edullista. Rallin MM-sarjan lisäksi tallien kuluja halutaan karsia rata-autoilun kuninkuusluokka Formula 1:ssä. Häntä- ja kärkipäiden suuret budjettierot ovat pitäneet suuret tallit lähes täydellisesti pienempien toimijoiden ulottumattomissa.

Askeleena kohti tasaväkisempää kilpailua on päätetty ottaa käyttöön budjettikatto. Alun perin katoksi suunniteltiin 175 miljoonaa dollaria per kausi, mutta koronakriisin myötä rajaa ollaan kiristämässä entisestään 150 miljoonaan dollariin. Lisäksi ensi kaudelle suunnitellut seuraavan sukupolven F1-autot lykkääntyvät vuodella.

Keskusteluissa on Autosportin mukaan väläytelty myös vieläkin pienempää maksimibudjettia. Etenkään suuret tallit eivät ole olleet tähän myöntyväisiä, koska tämä pakottaisi suuriin irtisanomisiin.

Binotto tiukkana budjettikatosta

Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotton mukaan 145 miljoonan vuosibudjetti on alin johon Ferrari voisi suostua. Tiukemman budjettikaton myötä Ferrari voisi harkita Binotton mukaan muita kilpa-autoiluvaihtoehtoja, koska se ei halua enää nipistää kilpailutoiminnastaan lainkaan.

– Sitä (tiukempaa budjettikattoa) ei voida saavuttaa ilman merkittäviä uhrauksia, etenkään henkilöresurssien osalta. Jos budjettikatto laskee entisestään, joutuisimme ei-toivottavaan asemaan pohtimaan muita vaihtoehtoja kilpa-DNA:mme perustaksi, Binotto totesi Guardianille.

Myöhemmin Ferrari kuitenkin Drivertriben mukaan selvensi lausuntojaan. Tiukemmankaan budjettikaton iskiessä Ferrarin ei ole tarkoituksena lähteä F1:stä, vaan etsiä jotain muuta varteenotettavaa kilpasarjaa muun muassa työpaikkojen säilyttämiseksi.

Autosportin mukaan Ferrari suosii kaksitasoista budjettiratkaisua. Tämän ratkaisun mukaan tehdastallit ja muille kilpatalleille osia toimittavat valmistajat saisivat käyttää rahaa muita enemmän.

Vaihtoehtoisia ratkaisuja useita

Kaksitasoinen budjettikattoratkaisu ei kuitenkaan ole saanut tallien keskuudessa suurta suosiota. Esimerkiksi McLaren suosisi tällä hetkellä niinkin pientä, kuin 100 miljoonan dollarin budjettikattoa, koska pelkää muuten pienten tallien olemassaolon riskeeraantuvan.

Ferrarin suosima ratkaisu saa ymmärrystä, muttei hyväksyntää McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidliltä.

– On tärkeää kunnioittaa niiden tallien kehityskustannuksia, jotka myyvät osia muille talleille. Mielestäni se on kuitenkin asia, joka on huomioitu taloussäännöksissä niin sanotulla osien nimellishinnalla. Joten en näe mitään syytä, miksi tarvitsemme erilaisia rajoja, Seidl kommentoi.

Binotto kuitenkin uskoo, että pienten tallien auttamiseksi on olemassa muitakin vaihtoehtoja, kuin suorat budjettirajoitukset. Yhtenä vaihtoehtona hän näkee suurten tallien tarjoamat asiakasautot ja huomauttaa ettei tämä olisi ennennäkemätön ratkaisu.

– Asiakasautoja on käytetty ennenkin F1:ssä ja tänä päivänäkin vastaavanlaisia ratkaisuja on käytössä esimerkiksi MotoGP:ssä, Binotto muistuttaa.

Ferrari on ainoa aivan Formula 1 -sarjan alkamisesta, vuodesta 1950 lähtien ilman välivuosia mukana ollut valmistaja, joten oletettavasti F1 ei halua päästää maranellolaisvalmistajaa hyppysistään pienessä tingassa.

Lähteet: Autosport, Drivertribe Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ferrari

Kaikki koeajot

Uusimmat