17.2.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon AntiFog – estä lasien huurtuminen sisältä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lasien huurtuminen sisäpuolelta on talvikauden ongelma, jonka voi estää lasille levitettävällä aineella. Tämä on halpaa, nopeaa ja helppoa. Moni autoilija kamppailee syksystä kevääseen saman ongelman kanssa. Lasien huurtuminen on turvallisuusriski. Ainakin sateesta märät vaatteet, kenkien mukana kulkeutuva lumi sekä suihkukosteat hiukset lukeutuvat huurruttajiin. Pienillä asioilla voi vaikuttaa. Jalkojen kopistelu ulkona vähentää lumen määrää sisällä, kumimatot estävät kosteuden imeytymisen lattiamattoihin ja ilmastointi uudella raitisilmasuodattimella kuivattaa ilmaa tehokkaasti. Joskus lisäkeinot ovat tarpeen, sillä kaikissa autoissa ei esimerkiksi ole ilmastointia. Gyeon Q2 AntiFog estää kosteuden huurtumisen lasin pintaan. Apua tarjoaa lasipinnoille levitettävä eräänlainen pinnoite, joka estää lasin huurtumisen. Gyeon Q2 AntiFog lukeutuu tähän joukkoon ja Moottori selvitti miten aine todella toimii. Edullinen käsittely onnistuu keneltä tahansa alle tunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhdistetaan, levitetään ja pyyhitään Pakkauksessa toimitetaan itse aineen lisäksi levityssieni, neljä levitysliinaa sekä yksi ainejäämien poistamiseen tarkoitettu hieman suurempi liina. Käsiteltävät lasipinnat tulee puhdistaa ennen aineen käyttöä. Puhdistustarpeita ei toimiteta pakkauksessa. Pakkauksessa toimitetaan myös levityssieni, sen päälle aseteltavia levitysliinoja ja yksi jälkipyyhintään tarkoitettu hieman suurempi liina. Valmistaja suosittelee puhdistukseen omia aineitaan, mutta yhtä hyvin tehtävästä selviytyy vaikkapa isopropanolialkoholilla. Periaatteessa valmisteluun sopii mikä tahansa aine, kunhan se ei jätä jäämiä jälkeensä. Lasien puhdistus on käsitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Puhdistetun lasin käsittely on äärimmäisen helppoa. Ainetta sumutetaan levitysliinalle, joka kietaistaan levityssienen ympärille. Tällä aine levitetään kauttaaltaan lasille ja levitettävä alue on suositeltavaa käydä sekä pysty- että vaakasuuntaisin vedoin läpi. Näin varmistetaan aineen tarttuminen kaikkialle. Kirkas neste on kuin vettä levittäisi, mutta vaikutus vastaa valmistajan lupauksia. Kuivumisajaksi ilmoitetaan muutama minuutti, mutta kokeilujen perusteella aineen on parempi antaa olla rauhassa ennemmin liian pitkään kuin liian lyhyen aikaa. Vähintään viisi minuuttia tuottaa hyvän lopputuloksen. Pinnat pyyhitään pakkauksen mukana tulleella suuremmalla liinalla mahdollisista ainejäämistä täysin kirkkaaksi. Lasien huurtuminen loppuu Ainetta kuluu todella vähän, joten pieneltä näyttävä pakkauskoko riittää arviolta kymmeneen käsittelykertaan. Näin ollen yhden käsittelykerran hinta on noin euron luokkaa. Tämä on pieni hinta muutaman kuukauden ajan huurteettomina säilyvistä ikkunoista. Vasemmalla puolella käsitelty pinta ja oikealla käsittelemätön. Ero ei jätä selittelyille varaa. Kesto todellakin on valmistajan ilmoittaman kahden kuukauden luokkaa, joten siltäkin osin tuote lunastaa lupaukset. Lasi ei huurru pinnalle läheltä hönkimälläkään. Lopulta kertyvä kosteus pisaroituu, mutta huurtumista ei saa aikaan millään. Lasien ulkopinnoilla AntiFog voisi estää näiden huurtumisen parkkihalleihin pakkasesta ajettaessa. Tätä ei kuitenkaan testattu. Tuulilasin saa ulkopuolelta pyyhkäistyä pyyhkijöilläkin, eikä aine varmaankaan kestäisi mekaanista rasitusta. Sivulaseissa se saattaisi toimia. Kirkkaasta lasista näkee hyvin läpi ja tämä on liikenneturvallisuuden kannalta äärimmäisen tärkeää. Gyeon AntiFog on oikea ratkaisu huurtumiseen. Siitä kannattaa aloittaa ja pyrkiä sen jälkeen vähentämään sisälle kerääntyvää kosteutta. Liika kosteus kun saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa homehtumista. Gyeon Q2 AntiFog Ostopaikka: Autonhoitokauppa.fi Hinta: 13,90 e Arvioitu käyttökustannus: n. 1,39 e/kerta Pakkauksen sisältö: - Q2 AntiFog (120 ml) - levitinsieni - 4 levitinliinaa - pyyhintäliina Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?