Lasien huurtuminen - huurtuvat ikkunat

Ajoneuvot Autonhoito 17.2.2018

Testi: Gyeon AntiFog – estä lasien huurtuminen sisältä

Lasien huurtuminen sisäpuolelta on talvikauden ongelma, jonka voi estää lasille levitettävällä aineella. Tämä on halpaa, nopeaa ja helppoa.

Moni autoilija kamppailee syksystä kevääseen saman ongelman kanssa. Lasien huurtuminen on turvallisuusriski. Ainakin sateesta märät vaatteet, kenkien mukana kulkeutuva lumi sekä suihkukosteat hiukset lukeutuvat huurruttajiin.

Pienillä asioilla voi vaikuttaa. Jalkojen kopistelu ulkona vähentää lumen määrää sisällä, kumimatot estävät kosteuden imeytymisen lattiamattoihin ja ilmastointi uudella raitisilmasuodattimella kuivattaa ilmaa tehokkaasti. Joskus lisäkeinot ovat tarpeen, sillä kaikissa autoissa ei esimerkiksi ole ilmastointia.

Gyeon AntiFog

Gyeon Q2 AntiFog estää kosteuden huurtumisen lasin pintaan.

Apua tarjoaa lasipinnoille levitettävä eräänlainen pinnoite, joka estää lasin huurtumisen. Gyeon Q2 AntiFog lukeutuu tähän joukkoon ja Moottori selvitti miten aine todella toimii. Edullinen käsittely onnistuu keneltä tahansa alle tunnissa.

Puhdistetaan, levitetään ja pyyhitään

Pakkauksessa toimitetaan itse aineen lisäksi levityssieni, neljä levitysliinaa sekä yksi ainejäämien poistamiseen tarkoitettu hieman suurempi liina. Käsiteltävät lasipinnat tulee puhdistaa ennen aineen käyttöä. Puhdistustarpeita ei toimiteta pakkauksessa.

Gyeon AntiFog -pakkauksen tarpeet

Pakkauksessa toimitetaan myös levityssieni, sen päälle aseteltavia levitysliinoja ja yksi jälkipyyhintään tarkoitettu hieman suurempi liina.

Valmistaja suosittelee puhdistukseen omia aineitaan, mutta yhtä hyvin tehtävästä selviytyy vaikkapa isopropanolialkoholilla. Periaatteessa valmisteluun sopii mikä tahansa aine, kunhan se ei jätä jäämiä jälkeensä. Lasien puhdistus on käsitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa.

Puhdistetun lasin käsittely on äärimmäisen helppoa. Ainetta sumutetaan levitysliinalle, joka kietaistaan levityssienen ympärille. Tällä aine levitetään kauttaaltaan lasille ja levitettävä alue on suositeltavaa käydä sekä pysty- että vaakasuuntaisin vedoin läpi. Näin varmistetaan aineen tarttuminen kaikkialle.

AntiFog

Kirkas neste on kuin vettä levittäisi, mutta vaikutus vastaa valmistajan lupauksia.

Kuivumisajaksi ilmoitetaan muutama minuutti, mutta kokeilujen perusteella aineen on parempi antaa olla rauhassa ennemmin liian pitkään kuin liian lyhyen aikaa. Vähintään viisi minuuttia tuottaa hyvän lopputuloksen. Pinnat pyyhitään pakkauksen mukana tulleella suuremmalla liinalla mahdollisista ainejäämistä täysin kirkkaaksi.

Lasien huurtuminen loppuu

Ainetta kuluu todella vähän, joten pieneltä näyttävä pakkauskoko riittää arviolta kymmeneen käsittelykertaan. Näin ollen yhden käsittelykerran hinta on noin euron luokkaa. Tämä on pieni hinta muutaman kuukauden ajan huurteettomina säilyvistä ikkunoista.

AntiFog: Vertailu

Vasemmalla puolella käsitelty pinta ja oikealla käsittelemätön. Ero ei jätä selittelyille varaa.

Kesto todellakin on valmistajan ilmoittaman kahden kuukauden luokkaa, joten siltäkin osin tuote lunastaa lupaukset. Lasi ei huurru pinnalle läheltä hönkimälläkään. Lopulta kertyvä kosteus pisaroituu, mutta huurtumista ei saa aikaan millään.

Lasien ulkopinnoilla AntiFog voisi estää näiden huurtumisen parkkihalleihin pakkasesta ajettaessa. Tätä ei kuitenkaan testattu. Tuulilasin saa ulkopuolelta pyyhkäistyä pyyhkijöilläkin, eikä aine varmaankaan kestäisi mekaanista rasitusta. Sivulaseissa se saattaisi toimia.

Kirkas autonlasi

Kirkkaasta lasista näkee hyvin läpi ja tämä on liikenneturvallisuuden kannalta äärimmäisen tärkeää.

Gyeon AntiFog on oikea ratkaisu huurtumiseen. Siitä kannattaa aloittaa ja pyrkiä sen jälkeen vähentämään sisälle kerääntyvää kosteutta. Liika kosteus kun saattaa pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa homehtumista.

 

Gyeon Q2 AntiFog

Ostopaikka: Autonhoitokauppa.fi
Hinta: 13,90 e
Arvioitu käyttökustannus: n. 1,39 e/kerta
Pakkauksen sisältö:
– Q2 AntiFog (120 ml)
– levitinsieni
– 4 levitinliinaa
– pyyhintäliina

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

 

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat