Ajoneuvot | Huutokauppahelmet | 22.2.2020

Huutokauppahelmet – Porsche 959

Porsche 959 asetti uuden riman superautoille. Se oli teknisesti todella edistyksellinen yhdistäen sivistyneen matkanteon mielettömään suorituskykyyn.

Jaa artikkeli

Porsche 959 laittoi superautomarkkinat uusiksi ja oikeastaan määritteli koko luokan hetken ajan. Se jyräsi markkinoilta löytyneet Ferrari 288 GTO:n ja Lamborghini Countachin millä tahansa mittareilla mitattuna. Näin siitä tuli yhden sukupolven seinäjulisteiden kohde.

Porsche 959 Komfort rear high - RM Sotheby's

Vain hieman perästä saapui kuitenkin jo juttusarjassamme esiintynyt Ferrari F40. Ferrarin vastine hylkäsi kaikki mukavuudet ja näin siitä saatiin irti vielä enemmän raakaa suorituskykyä. Tästä johtuen Porsche 959 on jäänyt varjoon, jonka ei saisi antaa haalistaa julisteen kiiltoa tämän teknisen taidonnäytteen osalta.

Auto rakentui samalle pohjalle kuin tavanomaisempi 911, mutta sisätilojen pohjaratkaisun lisäksi yhteneväisyyksiä ei juuri jäänyt. Pintapelleistä löytyi alumiinia, polyuretaania ja lasikuituvahvisteista Kevlaria. Tuulitunnelissa työstämällä onnistuttiin poistamaan käytännössä kaikki noste alhaisesta ilmanvastuskertoimesta (0,31) huolimatta ja jäähdytykselle oli rakennettu monimutkaiset ilmakanavat.

Tästä huolimatta Porsche 959 on moottoriurheilusta periytyvällä 2,85-litraisella kuusisylinterisellä neliventtiilitekniikkaan perustuvalla vastaiskumoottorillaan, jonka sylinterit oli ilmajäähdytetty ja kannet vesijäähdytetty, ennen kaikkea moottorityön taidonnäyte. Sen välijäähdytetyt turboahtimet tarjoilivat voimaa lähes saumattomasti – juuri toisin kuin Ferrari F40. Näistä pienempi ahdin pyöri lähes tyhjäkäynniltä tarjoten vääntöä alakierroksille ja suurempi turboahdin astui peliin koneen käydessä noin 4500 kierrosta minuutissa jatkaen työtään ohi 6500 kierroksen minuutissa, jossa huipputeho 450 hevosvoimaa saavutettiin.

Borg-Warnerin suunnitteleman käsivaihteiston ensimmäinen vaihde oli poikkeuksellisen lyhyt osin tulevaa rallikäyttöä (Porsche Typ 961) silmälläpitäen. Tämän kautta voima välitettiin älykkäälle ja kuljettajan säädettävissä olevalle PSK-nelivetojärjestelmälle, joka mahdollisti jopa 80 prosenttia voimasta taka-akselille. Nelivetojärjestelmän tavoin myös edistyksellinen jousitus oli sähköisesti säädettävissä sekä korkeuden että iskunvaimennuksen osalta. Porsche 959 omasi erään ensimmäisistä rengaspaineenvalvontajärjestelmistä ja siinä oli myös erityisesti sitä varten kehitetyt runflat-renkaat magnesium-vanteille pyöräytettynä.

Porsche 959 myytiin tavallisesti Komfort-varustelulla, joka tarkoitti muun muassa nahkaverhoilua, automaatti-ilmastointi ja tuota edellä jo mainittua säädettävää jousitusjärjestelmää. Kaikesta sivistyneisyydestä ja ylellisyydestä huolimatta suorituskyky oli ennennäkemätön. Porsche 959 saavutti paikaltaan lähtien 200 kilometrin tuntinopeuden 12 sekunnissa – se asetti uuden riman superautoille.

Porsche 959 Komfort side - RM Sotheby's

1987 Porsche 959 Komfort – RM Sotheby’s

Tämä kyseinen Porsche 959 poistui tehtaalta vuonna 1988 saksalaiselle kilpakuljettajalle harmaalla nahkaverhoilulla ja hopeiseksi maalattuna. Lisävarusteista oli rastitettu lämmitettävät ja sähköisesti säätyvät sporttijakkarat molemmille etumatkustajille. Se säilyi pitkään maassa, mutta autolla ajettiin Stuttgartissa tehtyjen huoltomerkintöjen perusteella todella vähän: mittarilukema näytti vuonna 2001 1259 kilometriä.

Auto matkasi lopulta Yhdysvaltoihin ja Kaliforniaan, jossa Canepa Design teki siihen useita muutoksia. Näistä näkyviin lukeutuivat esimerkiksi turvakaari, viisipistevyöt ja yksilöllinen ratti. Samalla sekä moottoria että jousitusta rukattiin uuteen uskoon ja lopulta tämä 959 saatiin lailliseksi Kalifornian tieliikenteeseen, mutta yhteensä nämä kaikki muutokset maksoivat yli puoli miljoonaa dollaria.

Nyt tämä Porsche 959 on huutokaupattavana ja sen mittarilukema on yhä alhainen 5822 mailia. Mukana toimitetaan muun muassa auton ohjekirjat kauniissa nahkaisessa kotelossa sekä täydellinen listaus Canepa Designin suorittamista töistä. Kyseessä on erään aikakauden autoteollisuuden teknisen osaamisen huipentuma, joka sattuu osumaan juuri rallin B-ryhmän tienoille.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Jaa artikkeli

Keskustelu