22.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 959 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 959 asetti uuden riman superautoille. Se oli teknisesti todella edistyksellinen yhdistäen sivistyneen matkanteon mielettömään suorituskykyyn. Porsche 959 laittoi superautomarkkinat uusiksi ja oikeastaan määritteli koko luokan hetken ajan. Se jyräsi markkinoilta löytyneet Ferrari 288 GTO:n ja Lamborghini Countachin millä tahansa mittareilla mitattuna. Näin siitä tuli yhden sukupolven seinäjulisteiden kohde. Vain hieman perästä saapui kuitenkin jo juttusarjassamme esiintynyt Ferrari F40. Ferrarin vastine hylkäsi kaikki mukavuudet ja näin siitä saatiin irti vielä enemmän raakaa suorituskykyä. Tästä johtuen Porsche 959 on jäänyt varjoon, jonka ei saisi antaa haalistaa julisteen kiiltoa tämän teknisen taidonnäytteen osalta. Auto rakentui samalle pohjalle kuin tavanomaisempi 911, mutta sisätilojen pohjaratkaisun lisäksi yhteneväisyyksiä ei juuri jäänyt. Pintapelleistä löytyi alumiinia, polyuretaania ja lasikuituvahvisteista Kevlaria. Tuulitunnelissa työstämällä onnistuttiin poistamaan käytännössä kaikki noste alhaisesta ilmanvastuskertoimesta (0,31) huolimatta ja jäähdytykselle oli rakennettu monimutkaiset ilmakanavat. Tästä huolimatta Porsche 959 on moottoriurheilusta periytyvällä 2,85-litraisella kuusisylinterisellä neliventtiilitekniikkaan perustuvalla vastaiskumoottorillaan, jonka sylinterit oli ilmajäähdytetty ja kannet vesijäähdytetty, ennen kaikkea moottorityön taidonnäyte. Sen välijäähdytetyt turboahtimet tarjoilivat voimaa lähes saumattomasti – juuri toisin kuin Ferrari F40. Näistä pienempi ahdin pyöri lähes tyhjäkäynniltä tarjoten vääntöä alakierroksille ja suurempi turboahdin astui peliin koneen käydessä noin 4500 kierrosta minuutissa jatkaen työtään ohi 6500 kierroksen minuutissa, jossa huipputeho 450 hevosvoimaa saavutettiin. Borg-Warnerin suunnitteleman käsivaihteiston ensimmäinen vaihde oli poikkeuksellisen lyhyt osin tulevaa rallikäyttöä (Porsche Typ 961) silmälläpitäen. Tämän kautta voima välitettiin älykkäälle ja kuljettajan säädettävissä olevalle PSK-nelivetojärjestelmälle, joka mahdollisti jopa 80 prosenttia voimasta taka-akselille. Nelivetojärjestelmän tavoin myös edistyksellinen jousitus oli sähköisesti säädettävissä sekä korkeuden että iskunvaimennuksen osalta. Porsche 959 omasi erään ensimmäisistä rengaspaineenvalvontajärjestelmistä ja siinä oli myös erityisesti sitä varten kehitetyt runflat-renkaat magnesium-vanteille pyöräytettynä. Porsche 959 myytiin tavallisesti Komfort-varustelulla, joka tarkoitti muun muassa nahkaverhoilua, automaatti-ilmastointi ja tuota edellä jo mainittua säädettävää jousitusjärjestelmää. Kaikesta sivistyneisyydestä ja ylellisyydestä huolimatta suorituskyky oli ennennäkemätön. Porsche 959 saavutti paikaltaan lähtien 200 kilometrin tuntinopeuden 12 sekunnissa – se asetti uuden riman superautoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1987 Porsche 959 Komfort – RM Sotheby’s Tämä kyseinen Porsche 959 poistui tehtaalta vuonna 1988 saksalaiselle kilpakuljettajalle harmaalla nahkaverhoilulla ja hopeiseksi maalattuna. Lisävarusteista oli rastitettu lämmitettävät ja sähköisesti säätyvät sporttijakkarat molemmille etumatkustajille. Se säilyi pitkään maassa, mutta autolla ajettiin Stuttgartissa tehtyjen huoltomerkintöjen perusteella todella vähän: mittarilukema näytti vuonna 2001 1259 kilometriä. Auto matkasi lopulta Yhdysvaltoihin ja Kaliforniaan, jossa Canepa Design teki siihen useita muutoksia. Näistä näkyviin lukeutuivat esimerkiksi turvakaari, viisipistevyöt ja yksilöllinen ratti. Samalla sekä moottoria että jousitusta rukattiin uuteen uskoon ja lopulta tämä 959 saatiin lailliseksi Kalifornian tieliikenteeseen, mutta yhteensä nämä kaikki muutokset maksoivat yli puoli miljoonaa dollaria. Nyt tämä Porsche 959 on huutokaupattavana ja sen mittarilukema on yhä alhainen 5822 mailia. Mukana toimitetaan muun muassa auton ohjekirjat kauniissa nahkaisessa kotelossa sekä täydellinen listaus Canepa Designin suorittamista töistä. Kyseessä on erään aikakauden autoteollisuuden teknisen osaamisen huipentuma, joka sattuu osumaan juuri rallin B-ryhmän tienoille. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 13.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – toista et löydä: Maserati Sciàdipersia on ainutlaatuinen 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?