10.2.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lancia Beta Montecarlo ralliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä FIA-passilla varustettu historic-luokan Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorinen ralliauto menestyksekkäältä valmistajalta. Voisiko sellaisen saada perheauton hinnalla? Lancia Beta Montecarlo on keskimoottorilla varustettu urheiluauto, jonka suunnittelusta vastasi maineikas Pininfarina. Se julkaistiin aikana, jolloin Lancia hallitsi rallimaailmaa Stratoksen avulla ja myöhemmin julkistettu upea Lancia 037 pohjautuikin löyhästi Montecarloon. Beta Montecarlo oli tuotannossa välillä 1975 – 1981, joista kahtena viimeisenä vuonna tuotetut toisen sukupolven autot tunnettiin lyhyemmin nimellä Lancia Montecarlo. Molemmista sukupolvista tarjottiin kahta koriversiota: kovakattoinen coupé ja käsikäyttöisellä targakatolla varustettu spider. Yhteensä valmistettiin 7798 Montecarloa, joista lähes puolet edusti ensimmäisen sukupolven avattavalla katolla varustettuja versioita. Ensimmäisen sukupolven coupéa myytiin hieman yli 2000 kappaletta. Toisessa sukupolvessa suosio kääntyi päälaelleen, kun tehtaalta valmistui 817 targaa ja 1123 kovakattoista. Sukupolvien tekniset ominaisuudet ovat lähes yhtenevät. Ainoastaan moottori sai muutaman yksikön lisää tehoa ja vääntöä, mutta tätäkään ei tarvinne pitää merkittävänä. Parhaiten toisen malliversion erottaa kaksiosaisesta keulamaskista ja takakulmien paneeleiden muuttamisesta läpinäkyviksi. Lancia havaitsi Beta Montecarlon toimivan herkullisena lähtökohtana kilpa-autolle, vaikka Abarth SE030 ja ennen kaikkea sekä Montecarlo Turbo että Rally 037 olivatkin pitkälle vietyjä toteutuksia. Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on takuulla Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan huomion arvoinen. Saman juttusarjan edellinen ralliauto oli muuten Peugeot 306 S16. FIA-passilla varustettu Lancia Beta Montecarlo on myynnissä Suomessa valmiina historic-kilpailuja varten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 Myynnistä löytämämme Lancia Beta Montecarlo Rally 2.0 on varustettu FIA-passilla historic-luokkaa varten. Myynti-ilmoituksen mukaan sillä on ajettu vain kaksi kilpailua ja se lienee jopa maamme ainoa rallikäyttöön hyväksytty Beta Montecarlo. Auton mukana luvataan toimittaa myös jonkin verran varaosia. Moottorina on kaksilitrainen nelisylinterinen rivimoottori kahdella sylinterinkannen yläpuolella sijaitsevalla nokka-akselilla. Sen tuottama huipputeho tavallisessa katuversiossa on noin 120 hevosvoimaa kierrosluvulla 6000 kierrosta minuutissa. Tehtaalta tarjoiltu huippuvääntö 165 newtonmetriä on tarjolla moottorin pyöriessä 3500 kierrosta minuutissa, mutta moottorin lukuarvot saattavat toki olla tässä tapauksessa jotain muuta. Moottori sijaitsee auton keskellä vaihteiston välittömässä läheisyydessä. Vaihteenvalinnasta vastaa kuljettaja kepin kautta, joka käskyttää viisilovista vaihteistoa. Lähtökohtana toimivan Lancia Beta Montecarlon omamassa oli 1040 kilogrammaa, mutta tälle ralliautolle on ilmoitettu vastaavaksi luvuksi 900 kilogrammaa. Mustat pyöreät Pirellit on merkitty Lancia Beta Montecarlon Yhdysvaltojen myyntinimellä: Scorpion. Ulkokuoren punainen väri on nykyään lähes ikoninen, josta Lancia 037 kantaa kaiken kunnian. Valkoiset vanteet toistavat Sparcon, ja mustat pyöreät renkaat Pirellin, näkyviä logoja. Hauskana yksityiskohtana renkaiden kyljestä löytyvä ”Scorpion” oli Lancia Beta Montecarlon myyntinimi Yhdysvaltojen markkinoilla. Sisätilat ovat raakaa rallimaailmaa. Apukuljettaja ylettää Sparcon kuppipenkistä helposti vyöleikkuriin, palosammuttimeen, sulakkeisiin ja releisiin. Kuljettajan paikalta tärkeimpänä erottuvat Sabeltin ratin takaa, neliskulmaiseen kojelautaan sijoitetut, valkotaustaiset mittarit. Ylimääräisiä verhoiluja tai somisteita on turha etsiä. Ralliauton sisätilat näyttävät juuri siltä miltä niiden pitääkin. Ylimääräisistä verhoiluista on turha haaveilla. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku