23.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo Cross – korkeammalle kurottava Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka harvempi tätä muistaa, Volkswagen Polosta on ollut tarjolla eräänlainen crossover ensimmäistä kertaa jo vuonna 2004. Volkswagen Polo on viihdyttänyt meitä kompaktinkokoisella läsnäolollaan jo vuodesta 1975 asti. Näiden vuosien varrella olemme saaneet nauttia Polosta kuuden sukupolven verran, ja nämä sukupolvet ovat kätkeneet sisäänsä monenlaisia korimalleja. Volkswagen Poloa on saanut historiansa aikana niin kaksi- kuin neliovisena sedanina, kolme- ja viisiovisena viistoperänä, viisiovisena farmarina ja viisiovisena crossoverina. Listauksen viimeinen malli saattaa herättää hieman kysymyksiä ja päälaen raaputusta, mutta näinkin on päässyt käymään pienissä määrin Polon neljännen ja viidennen sukupolven kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Polo Fun – hetken huvista vakavaa liiketoimintaa Crossover-Polon historia alkaa niinkin kaukaa, kuin vuodesta 2004. Tuohon aikaan nykyään melko tavallinen crossover-buumi ei ollut vielä lyönyt itseään läpi, joten Volkswagen Polon maastovaraisempi versio oli varmasti hieman yllättävä veto. Tosin jos mennään historiassa vieläkin kauemmas, niin tämäntapainen malli ei ollut täysin ennenkuulumaton nimenomaan Volkswagenin toimesta tehtynä. Olihan saksalaisvalmistaja tehnyt jo 1990-luvun alussa Volkswagen Golfista ihan oikeasti maastoautomaisen Country-version, joka oli neliveto ja kuusi senttimetriä tavallista Golfia suuremmalla maavaralla varustettu. Country-Golf myi Suomessa varsin hyvin, sillä ysärin alussa maastoajoneuvoja verotettiin henkilöautoja selvästi kevyemmin. Volkswagen oli ounastellut hyvin crossovereiden rynnistystä markkinalle, ja tästä syystä keväällä esiteltiin erikoismalliksi kaavailtu Volkswagen Polo Fun, joka erosi tavallisesta Polosta maastoautomaisilla yksityiskohdilla. Polo Fun oli varustettu 15 millimetriä korkeammalla maavaralla ja puskurien alaosat, helmat sekä pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Autoon kuului lisäksi 17-tuumaiset BBS:n alumiinivanteet. Siinä missä Volkswagen Golf Country oli ollut ihan ilmiselvä maastoauto, Polon kohdalla leikkiä ei viety kuitenkaan aivan niin pitkälle. Polon erikoismalli olisi muiden vertaistensa tapaan etuvetoinen, eli maastokelpoisuus olisi lähinnä kosmeettista illuusiota. Volkswagen Polo Fun oli saatavissa vain viidellä ovella, mutta moottorivaihtoehtoja oli viisi: kolme bensiinimoottoria ja kaksi turbodieseliä. Fun-mallinimellä oli Volkswagen-konsernissa jonkinlainen historian kaiku, sillä 1990-luvun puolivälissä Škoda Feliciasta nähtiin Fun-nimen saanut erikoismalli. Škoda Feliciasta oli tuolloin tarjolla myös lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava, mutta Fun-erikoismallissa ajoneuvon lavan puolelle oli mahdollisuus taittaa kaksi lisäistuinta. Kuten Nimi muutettu -juttusarjassa on kerrottu, autoa markkinoitiinkin hauskana kulkuneuvona rantaelämään. CrossPolo jatkaa siitä mihin Polo Fun jäi Vaikka Polo Funin tarkoitus oli ilmeisesti olla vain hupia uhkuva erikoismalli, se myi kuitenkin odotettua paremmin. Auton kysyntä ylitti alkujaan kaavaillut 5000 yksilöä, joten Volkswagen päätti tehdä siitä uuden ja hieman vakinaisemman painoksen. Neljännen sukupolven Polo koki faceliftin keväällä 2005, joten tähän pohjautuva maastokelpoinen Polo päästiin esittelemään yleisölle saman vuoden marraskuussa. Odotettua suurempi kysyntä oli vakavoittanut Volkswagenin siinä määrin, että Fun-nimi jätettiin nyt pois, ja uusi auto myytiin nimellä CrossPolo. Muuten auto oli tehty hyvin pitkälle samalla ajatuksella kuin edellinen Fun-malli. CrossPolossa maavaraa oli jälleen 15 millimetriä tavallista korkeampi sekä auton puskurit, helmat ja pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Vähän pienemmistä yksityiskohdista mainittakoon etusumuvalot, sekä hopeiset kattokaiteet sekä 17-tuuman kevytmetallivanteet – aivan kuin aiemmassa Polo Fun -mallissa oli ollut. Vuonna 2009 Volkswagen Polo siirtyi viidenteen sukupolveen, ja myös CrossPolo jatkoi tutun pelikirjan voimin mallistossa vuodesta 2010 eteenpäin. Yhä edelleen auto oli saatavissa vain etuvetoisena, mutta maavaraa oli korotettu sekä puskurit, helmat ja pyöräkaaret oli vuorattu tällä kertaa mustaan muoviin. Kenties crossovereiden raju lisääntyminen ja nelivetomallin puute aiheuttivat viidennen sukupolven CrossPolon kohdalla sen, että myynti ei viimeisinä vuosina enää vetänyt alun huuman tapaan. Kun Volkswagen uudisti Polo-mallistoaan vuonna 2017 uuden sukupolven muodossa, kuudennen sukupolven kohdalla Volkswagen Polosta ei enää nähtykään korotettuja versiointeja. Käytetty erikoisuus: Volkswagen Polo Cross Tämän viikon Käytetty erikoisuus vie meidät Raisioon, jossa kaupan olisi viidennen sukupolven Volkswagen Polo Cross. Vuosimallin 2016 ajoneuvon mittarissa on myynti-ilmoituksen mukaan 53 000 kilometriä. Volkswagen Poloa ei tuotu koskaan uutena Suomeen Cross- tai Fun-malleina, eli kaikki kotimaassa tavattavat yksilöt ovat päätyneet maahan pienten mutkien kautta. Myös Raisiossa myytävä yksilö on tullut Suomeen ilmeisesti ulkomaiden kautta, sillä ensirekisteröinti Suomeen on tapahtunut syksyllä 2019. Kyseinen yksilö on varustettu 1.2-litraisella bensiinimoottorilla, josta löytyy 66 kilowattia (90 hevosvoimaa). TSI-moottorin kaverina toimii DSG-automaattivaihteisto. Vetotapa ei tarjoa yllätyksiä, sillä kuten yllä alustettiin, tämäkin yksilö on kaikkien muiden ohella etuvetoinen. Polon varustelistaan kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, navigointijärjestelmä, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä sadetunnistin. Huoltokirjassa viimeinen merkintä on helmikuulta 2022, ja katsastuskin on suoritettu viimeksi syyskuussa 2021. Volkswagen Polo Crossin hintalappuun on kirjattu 16 800 euroa, mikä tekee siitä hieman vastaavia ”perus-Poloja” kalliimman. Toisaalta ostaja saa tässä tapauksessa varmasti parkkipaikalta erottuvan version Volkswagen Polosta. Muista myös aiemmat Volkswagenit Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa: Muumikeula-Passat, Transporter T3 eli "tölkki", Passat W8, Up GTI, Passat Variant 3.2 V6 4motion, Passat CC, Golf mk1 ja Transporter T1. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta