6.3.2023

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Passat B3, eli muumikeula-Passat

Lempinimet näyttävät inspiroivan Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjaa. Nyt vuorossa on muumikeulalla varustettu Volkswagen Passat.

Kuluvana vuotena viisikymppisiään juhliva Volkswagen Passat on ollut melko yleinen näky Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Aiemmin juttusarjamme on nostanut framille autoja kuten Volkswagen Passat W8, Volkswagen Passat CCVolkswagen Passat Variant VR6 sekä tietenkin Passatiin hyvin vahvasti perustuva Škoda Superb.

Tänään keskiössä on kuitenkin Volkswagen Passatin kolmas sukupolvi, joka esiteltiin keväällä 1988. Virallisesti sukupolvesta käytetään nimeä B3, mutta Suomessa tämä sukupolvi tunnetaan parhaiten lisänimestään muumikeula-Passat. Tämän lempinimen taustaan palaamme hieman myöhemmin.

Kolmannen sukupolven Volkswagen Passat erosi edeltäjistään monellakin tavalla. Vaikka edelliset sukupolvet olivat jääneet historiaan viistoperäisen hatchback-korimallin pioneereina, kolmas sukupolvi luotti ensi kertaa pelkkään sedaniin farmarimallin ohella. Tällä valitsemallaan tiellä Passat kulkee yhä tänäkin päivänä.

Toinen merkittävä ero löytyi konehuoneesta, jossa Volkswagen luotti ensimmäistä kertaa Passatin kohdalla poikittain aseteltuun moottoriin. Uusi asettelu pakotti Volkswagenin käyttämään aluksi vain nelisylinterisiä moottoreita, mutta vuonna 1991 malliston huipulle saatiin 128 kilowatin (174 hevosvoimaa) VR6-moottori.

B3-Passatia valmistettiin aina vuoteen 1993 asti, jolloin sen korvasi B4-sukupolvi. Vaikka B4:stä puhutaan omana sukupolvenaan, se oli kuitenkin käytännössä kasvojenkohotusmalli edellisestä B3-sukupolvesta. Autot perustuivat samalle pohjalevylle, vaikka ulkoinen olemus olikin muuttunut monella tavalla.

Tästä ulkoisesta olemuksesta päästäänkin muumikeulan ihmeelliseen maailmaan. Muumikeulalla viitataan B3-Passatin tasaiseen ja sileäpintaiseen keulaan, jossa oli umpinainen maski. Uuden B4-Passatin kohdalla Volkswagen halusi kuitenkin yhtenäistää autojensa ulkoasua, joten myös Passat sai keulalleen perinteisen etusäleikön, jollaiset löytyivät jo mm. Golfista ja Jetasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Passat 1.8

Tämän viikon Käytettynä erikoisuutena toimii muumikeula-Passat, eli Volkswagen Passat B3. Tämä vuosimallin 1990 ajoneuvo on nyt myynnissä Hollolassa.

Näiden 33 vuoden aikana Passatin mittariin on kertynyt 295 500 kilometriä. Myynti-ilmoituksen mukaan ajoneuvo oli seissyt tallissa 10 vuotta, ennen kuin nykyinen omistaja korjasi sen talteen.

Kyseinen Passat on saanut myyjän mukaan paljon huomiota viime aikoina, sillä siihen on tehty huoltoa mm. jarruihin ja jakopäähän, sekä vaihdeltu erilaisia suodattimia ja hihnoja. Auton myyjä on rekisteröinyt Passatin myös museoajoneuvoksi, jonka ansiosta autolla on ajoaikaa peräti elokuuhun 2026 saakka. Autoa ei ole kuitenkaan entisöity, eli se on pitkälti alkuperäisessä asussaan.

Passatia liikuttaa 1.8-litrainen 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) bensiinimoottori, jonka kaverina on manuaalivaihteisto. Vetotapa on etuveto.

Varustelista Passatissa on varsin ytimekäs. Autosta löytyy kuitenkin keskuslukitus, vetokoukku, CD-soitin, penkinlämmittimet, lohkolämmitin ja sisätilanpistoke.

Muumikeula-Passatin hintalappuun on kirjoitettu lukema 3200 euroa, jolla auto vaihtaa omistajaa.

Volkswageneista ja niiden lempinimistä kiinnostuneille lukijoille juttusarja on esitellyt aiemmin myös parit pakettiautoaiheiset julkaisut, joissa keskiössä on ollut "Tölkki" ja "Junakeula".

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat