23.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo Cross – korkeammalle kurottava Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka harvempi tätä muistaa, Volkswagen Polosta on ollut tarjolla eräänlainen crossover ensimmäistä kertaa jo vuonna 2004. Volkswagen Polo on viihdyttänyt meitä kompaktinkokoisella läsnäolollaan jo vuodesta 1975 asti. Näiden vuosien varrella olemme saaneet nauttia Polosta kuuden sukupolven verran, ja nämä sukupolvet ovat kätkeneet sisäänsä monenlaisia korimalleja. Volkswagen Poloa on saanut historiansa aikana niin kaksi- kuin neliovisena sedanina, kolme- ja viisiovisena viistoperänä, viisiovisena farmarina ja viisiovisena crossoverina.Listauksen viimeinen malli saattaa herättää hieman kysymyksiä ja päälaen raaputusta, mutta näinkin on päässyt käymään pienissä määrin Polon neljännen ja viidennen sukupolven kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Polo Fun – hetken huvista vakavaa liiketoimintaaCrossover-Polon historia alkaa niinkin kaukaa, kuin vuodesta 2004. Tuohon aikaan nykyään melko tavallinen crossover-buumi ei ollut vielä lyönyt itseään läpi, joten Volkswagen Polon maastovaraisempi versio oli varmasti hieman yllättävä veto.Tosin jos mennään historiassa vieläkin kauemmas, niin tämäntapainen malli ei ollut täysin ennenkuulumaton nimenomaan Volkswagenin toimesta tehtynä. Olihan saksalaisvalmistaja tehnyt jo 1990-luvun alussa Volkswagen Golfista ihan oikeasti maastoautomaisen Country-version, joka oli neliveto ja kuusi senttimetriä tavallista Golfia suuremmalla maavaralla varustettu. Country-Golf myi Suomessa varsin hyvin, sillä ysärin alussa maastoajoneuvoja verotettiin henkilöautoja selvästi kevyemmin.Volkswagen oli ounastellut hyvin crossovereiden rynnistystä markkinalle, ja tästä syystä keväällä esiteltiin erikoismalliksi kaavailtu Volkswagen Polo Fun, joka erosi tavallisesta Polosta maastoautomaisilla yksityiskohdilla. Polo Fun oli varustettu 15 millimetriä korkeammalla maavaralla ja puskurien alaosat, helmat sekä pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Autoon kuului lisäksi 17-tuumaiset BBS:n alumiinivanteet.Siinä missä Volkswagen Golf Country oli ollut ihan ilmiselvä maastoauto, Polon kohdalla leikkiä ei viety kuitenkaan aivan niin pitkälle. Polon erikoismalli olisi muiden vertaistensa tapaan etuvetoinen, eli maastokelpoisuus olisi lähinnä kosmeettista illuusiota. Volkswagen Polo Fun oli saatavissa vain viidellä ovella, mutta moottorivaihtoehtoja oli viisi: kolme bensiinimoottoria ja kaksi turbodieseliä.Fun-mallinimellä oli Volkswagen-konsernissa jonkinlainen historian kaiku, sillä 1990-luvun puolivälissä Škoda Feliciasta nähtiin Fun-nimen saanut erikoismalli. Škoda Feliciasta oli tuolloin tarjolla myös lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava, mutta Fun-erikoismallissa ajoneuvon lavan puolelle oli mahdollisuus taittaa kaksi lisäistuinta. Kuten Nimi muutettu -juttusarjassa on kerrottu, autoa markkinoitiinkin hauskana kulkuneuvona rantaelämään.CrossPolo jatkaa siitä mihin Polo Fun jäiVaikka Polo Funin tarkoitus oli ilmeisesti olla vain hupia uhkuva erikoismalli, se myi kuitenkin odotettua paremmin. Auton kysyntä ylitti alkujaan kaavaillut 5000 yksilöä, joten Volkswagen päätti tehdä siitä uuden ja hieman vakinaisemman painoksen. Neljännen sukupolven Polo koki faceliftin keväällä 2005, joten tähän pohjautuva maastokelpoinen Polo päästiin esittelemään yleisölle saman vuoden marraskuussa.Odotettua suurempi kysyntä oli vakavoittanut Volkswagenin siinä määrin, että Fun-nimi jätettiin nyt pois, ja uusi auto myytiin nimellä CrossPolo. Muuten auto oli tehty hyvin pitkälle samalla ajatuksella kuin edellinen Fun-malli. CrossPolossa maavaraa oli jälleen 15 millimetriä tavallista korkeampi sekä auton puskurit, helmat ja pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Vähän pienemmistä yksityiskohdista mainittakoon etusumuvalot, sekä hopeiset kattokaiteet sekä 17-tuuman kevytmetallivanteet – aivan kuin aiemmassa Polo Fun -mallissa oli ollut.Vuonna 2009 Volkswagen Polo siirtyi viidenteen sukupolveen, ja myös CrossPolo jatkoi tutun pelikirjan voimin mallistossa vuodesta 2010 eteenpäin. Yhä edelleen auto oli saatavissa vain etuvetoisena, mutta maavaraa oli korotettu sekä puskurit, helmat ja pyöräkaaret oli vuorattu tällä kertaa mustaan muoviin.Kenties crossovereiden raju lisääntyminen ja nelivetomallin puute aiheuttivat viidennen sukupolven CrossPolon kohdalla sen, että myynti ei viimeisinä vuosina enää vetänyt alun huuman tapaan. Kun Volkswagen uudisti Polo-mallistoaan vuonna 2017 uuden sukupolven muodossa, kuudennen sukupolven kohdalla Volkswagen Polosta ei enää nähtykään korotettuja versiointeja.Käytetty erikoisuus: Volkswagen Polo CrossTämän viikon Käytetty erikoisuus vie meidät Raisioon, jossa kaupan olisi viidennen sukupolven Volkswagen Polo Cross. Vuosimallin 2016 ajoneuvon mittarissa on myynti-ilmoituksen mukaan 53 000 kilometriä.Volkswagen Poloa ei tuotu koskaan uutena Suomeen Cross- tai Fun-malleina, eli kaikki kotimaassa tavattavat yksilöt ovat päätyneet maahan pienten mutkien kautta. Myös Raisiossa myytävä yksilö on tullut Suomeen ilmeisesti ulkomaiden kautta, sillä ensirekisteröinti Suomeen on tapahtunut syksyllä 2019.Kyseinen yksilö on varustettu 1.2-litraisella bensiinimoottorilla, josta löytyy 66 kilowattia (90 hevosvoimaa). TSI-moottorin kaverina toimii DSG-automaattivaihteisto. Vetotapa ei tarjoa yllätyksiä, sillä kuten yllä alustettiin, tämäkin yksilö on kaikkien muiden ohella etuvetoinen.Polon varustelistaan kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, navigointijärjestelmä, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä sadetunnistin. Huoltokirjassa viimeinen merkintä on helmikuulta 2022, ja katsastuskin on suoritettu viimeksi syyskuussa 2021.Volkswagen Polo Crossin hintalappuun on kirjattu 16 800 euroa, mikä tekee siitä hieman vastaavia ”perus-Poloja” kalliimman. Toisaalta ostaja saa tässä tapauksessa varmasti parkkipaikalta erottuvan version Volkswagen Polosta.Muista myös aiemmat Volkswagenit Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa: Muumikeula-Passat, Transporter T3 eli "tölkki", Passat W8, Up GTI, Passat Variant 3.2 V6 4motion, Passat CC, Golf mk1 ja Transporter T1.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous