23.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo Cross – korkeammalle kurottava Polo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka harvempi tätä muistaa, Volkswagen Polosta on ollut tarjolla eräänlainen crossover ensimmäistä kertaa jo vuonna 2004. Volkswagen Polo on viihdyttänyt meitä kompaktinkokoisella läsnäolollaan jo vuodesta 1975 asti. Näiden vuosien varrella olemme saaneet nauttia Polosta kuuden sukupolven verran, ja nämä sukupolvet ovat kätkeneet sisäänsä monenlaisia korimalleja. Volkswagen Poloa on saanut historiansa aikana niin kaksi- kuin neliovisena sedanina, kolme- ja viisiovisena viistoperänä, viisiovisena farmarina ja viisiovisena crossoverina.Listauksen viimeinen malli saattaa herättää hieman kysymyksiä ja päälaen raaputusta, mutta näinkin on päässyt käymään pienissä määrin Polon neljännen ja viidennen sukupolven kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Polo Fun – hetken huvista vakavaa liiketoimintaaCrossover-Polon historia alkaa niinkin kaukaa, kuin vuodesta 2004. Tuohon aikaan nykyään melko tavallinen crossover-buumi ei ollut vielä lyönyt itseään läpi, joten Volkswagen Polon maastovaraisempi versio oli varmasti hieman yllättävä veto.Tosin jos mennään historiassa vieläkin kauemmas, niin tämäntapainen malli ei ollut täysin ennenkuulumaton nimenomaan Volkswagenin toimesta tehtynä. Olihan saksalaisvalmistaja tehnyt jo 1990-luvun alussa Volkswagen Golfista ihan oikeasti maastoautomaisen Country-version, joka oli neliveto ja kuusi senttimetriä tavallista Golfia suuremmalla maavaralla varustettu. Country-Golf myi Suomessa varsin hyvin, sillä ysärin alussa maastoajoneuvoja verotettiin henkilöautoja selvästi kevyemmin.Volkswagen oli ounastellut hyvin crossovereiden rynnistystä markkinalle, ja tästä syystä keväällä esiteltiin erikoismalliksi kaavailtu Volkswagen Polo Fun, joka erosi tavallisesta Polosta maastoautomaisilla yksityiskohdilla. Polo Fun oli varustettu 15 millimetriä korkeammalla maavaralla ja puskurien alaosat, helmat sekä pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Autoon kuului lisäksi 17-tuumaiset BBS:n alumiinivanteet.Siinä missä Volkswagen Golf Country oli ollut ihan ilmiselvä maastoauto, Polon kohdalla leikkiä ei viety kuitenkaan aivan niin pitkälle. Polon erikoismalli olisi muiden vertaistensa tapaan etuvetoinen, eli maastokelpoisuus olisi lähinnä kosmeettista illuusiota. Volkswagen Polo Fun oli saatavissa vain viidellä ovella, mutta moottorivaihtoehtoja oli viisi: kolme bensiinimoottoria ja kaksi turbodieseliä.Fun-mallinimellä oli Volkswagen-konsernissa jonkinlainen historian kaiku, sillä 1990-luvun puolivälissä Škoda Feliciasta nähtiin Fun-nimen saanut erikoismalli. Škoda Feliciasta oli tuolloin tarjolla myös lyhyellä ohjaamolla varustettu avolava, mutta Fun-erikoismallissa ajoneuvon lavan puolelle oli mahdollisuus taittaa kaksi lisäistuinta. Kuten Nimi muutettu -juttusarjassa on kerrottu, autoa markkinoitiinkin hauskana kulkuneuvona rantaelämään.CrossPolo jatkaa siitä mihin Polo Fun jäiVaikka Polo Funin tarkoitus oli ilmeisesti olla vain hupia uhkuva erikoismalli, se myi kuitenkin odotettua paremmin. Auton kysyntä ylitti alkujaan kaavaillut 5000 yksilöä, joten Volkswagen päätti tehdä siitä uuden ja hieman vakinaisemman painoksen. Neljännen sukupolven Polo koki faceliftin keväällä 2005, joten tähän pohjautuva maastokelpoinen Polo päästiin esittelemään yleisölle saman vuoden marraskuussa.Odotettua suurempi kysyntä oli vakavoittanut Volkswagenin siinä määrin, että Fun-nimi jätettiin nyt pois, ja uusi auto myytiin nimellä CrossPolo. Muuten auto oli tehty hyvin pitkälle samalla ajatuksella kuin edellinen Fun-malli. CrossPolossa maavaraa oli jälleen 15 millimetriä tavallista korkeampi sekä auton puskurit, helmat ja pyöräkaaret olivat harmaata muovia. Vähän pienemmistä yksityiskohdista mainittakoon etusumuvalot, sekä hopeiset kattokaiteet sekä 17-tuuman kevytmetallivanteet – aivan kuin aiemmassa Polo Fun -mallissa oli ollut.Vuonna 2009 Volkswagen Polo siirtyi viidenteen sukupolveen, ja myös CrossPolo jatkoi tutun pelikirjan voimin mallistossa vuodesta 2010 eteenpäin. Yhä edelleen auto oli saatavissa vain etuvetoisena, mutta maavaraa oli korotettu sekä puskurit, helmat ja pyöräkaaret oli vuorattu tällä kertaa mustaan muoviin.Kenties crossovereiden raju lisääntyminen ja nelivetomallin puute aiheuttivat viidennen sukupolven CrossPolon kohdalla sen, että myynti ei viimeisinä vuosina enää vetänyt alun huuman tapaan. Kun Volkswagen uudisti Polo-mallistoaan vuonna 2017 uuden sukupolven muodossa, kuudennen sukupolven kohdalla Volkswagen Polosta ei enää nähtykään korotettuja versiointeja.Käytetty erikoisuus: Volkswagen Polo CrossTämän viikon Käytetty erikoisuus vie meidät Raisioon, jossa kaupan olisi viidennen sukupolven Volkswagen Polo Cross. Vuosimallin 2016 ajoneuvon mittarissa on myynti-ilmoituksen mukaan 53 000 kilometriä.Volkswagen Poloa ei tuotu koskaan uutena Suomeen Cross- tai Fun-malleina, eli kaikki kotimaassa tavattavat yksilöt ovat päätyneet maahan pienten mutkien kautta. Myös Raisiossa myytävä yksilö on tullut Suomeen ilmeisesti ulkomaiden kautta, sillä ensirekisteröinti Suomeen on tapahtunut syksyllä 2019.Kyseinen yksilö on varustettu 1.2-litraisella bensiinimoottorilla, josta löytyy 66 kilowattia (90 hevosvoimaa). TSI-moottorin kaverina toimii DSG-automaattivaihteisto. Vetotapa ei tarjoa yllätyksiä, sillä kuten yllä alustettiin, tämäkin yksilö on kaikkien muiden ohella etuvetoinen.Polon varustelistaan kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, navigointijärjestelmä, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä sadetunnistin. Huoltokirjassa viimeinen merkintä on helmikuulta 2022, ja katsastuskin on suoritettu viimeksi syyskuussa 2021.Volkswagen Polo Crossin hintalappuun on kirjattu 16 800 euroa, mikä tekee siitä hieman vastaavia ”perus-Poloja” kalliimman. Toisaalta ostaja saa tässä tapauksessa varmasti parkkipaikalta erottuvan version Volkswagen Polosta.Muista myös aiemmat Volkswagenit Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa: Muumikeula-Passat, Transporter T3 eli "tölkki", Passat W8, Up GTI, Passat Variant 3.2 V6 4motion, Passat CC, Golf mk1 ja Transporter T1.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG – 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja