Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 7.8.2019

Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI ääritilannekokeissa

Miten Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona käyttäytyy, kun eteen tulee äkkinäinen väistötilanne? Selvitimme asian suljetun alueen väistökokeella.

Jaa artikkeli

Seat Aronan ääritilannekäytös nousi otsikoihin viime vuoden keväällä, kun Seat ja Volkswagen ilmoittivat Seat Ibizan ja Aronan sekä Volkswagen Polon takaisinkutsukampanjasta autoissa havaittuun takaturvavyöongelmaan liittyen.

Taustalla oli Tekniikan Maailma -lehden väistökoe, joka kiinnitti huomiota turvavarusteiden puutteelliseen toimintaan kuormatulla autolla väistettäessä. Kokeessa Aronan vasemman takamatkustajan turvavyö avautui, ja mutkikkaiden vaiheiden jälkeen tehdas valmisteli korjauksen, eikä ongelmaa enää uusintatesteissä ilmaantunut.

Matkalla Malmille

Niinpä mekin kannoimme kortemme kekoon, kun Kesä kaasulla -juttusarjamme auto edustaa juuri tuota samaa mallia. Vaikka päivän varsinainen testiohjelma ei suoraan Aronaa koskettanutkaan, kiikutimme myös Kesä kaasulla -automme Malmin lentokentän keilakujaan.

Väistökoe, jonka yksityiskohdat valotimme aiemmassa jutussamme, on erehtymätön mittari auton ääritilannekäytöksen selvittämiseen. Kuten muillakin kokeeseen päätyvillä autoilla, myös Aronalla keilojen väliin tähdättiin sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Viimeksi mainittu oli erityisen mielenkiintoinen siksi, että takapenkillä istuu väistön aikana kolme henkeä, eli se turvavyön kiinnipysyminenkin tuli samalla testattua.

ääritilannekokeissa Kesä kaasulla Seat Arona TGI

Kympin käytöstä

Miten kaasuautomme sitten suoriutui? Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistuna erittäin hyvin – kokeneiden testaajiemme mukaan Arona oli väistökokeessa yksi parhaita koskaan testattuja autoja. Suoritus on hatunnoston arvoinen erityisesti siksi, että auto edustaa pienten katumaasturien luokkaa. Tavallista henkilöautoa korkeampi kori ei siis haittaa hätätilanteissa pätkän vertaa.

Jos mennään kokeeseen yksityiskohtaisemmin, niin Arona todellakin menee keilakujan läpi ilman mitään ongelmia myös kuormattuna. Vastaantulijoiden kaistalla ajonvakautus puuttuu liiallisen vauhtiin, mutta tekee sen erittäin sivistynein ottein. Ohjautuvuuskin säilyy koko väistön ajan erinomaisena.

Tärkeintä kokeessa on nimenomaan käytös rajanopeuden ylityksen jälkeen eli kun renkaat menettävät otteensa tienpinnasta. Nuo rajanopeudet olivat niin ikään huomattavan kovat – kuormattuna 95 km/h ja ilman kuormaa lähemmäs 100 km/h.

ääritilannekokeissa Kesä kaasulla Seat Arona TGI

Niin – ja se turvavyö pysyi kokeiden aikana visusti kiinni, kuten Aronan muutkin vyöt. Kaikki siis kaasumaailmassa toistaiseksi kuten pitääkin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kokeen toteutus: Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen/Test Finland Oy

Jaa artikkeli

Keskustelu