5.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa kärkeä – Kawasaki Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900 tarjoaa luokassaan eniten sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Silti se on yksi keskikokoisten nakupyörien luokan edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: moottori, mittariston luettavuus, parempi jousituksen tasapaino. Huonoa: värinät korkeilla -kierroksilla, häiritsevä eco-valo, kulmikas luistonesto. Keskikokoisten nakupyörien luokassa Z 900:n kovia -kilpailijoita ovat muun muassa Yamaha MT-09, KTM 790 Duke ja Triumph Street Triple. Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Siitä huolimatta uudistunut Z 900 on yksi luokkansa edullisimmista vaihtoehdoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoustavuutta ja suorituskykyäMoottori on muokattu täyttämään Euro 5 -vaatimukset. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, ja moottorin joustava toimintakin on tallella. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä, ja tarvittaessa moottori vetää siitä lähtien -kuutosvaihteella nykimättä. Yläkierroksilla suorituskykyä on urheilullisuuteen asti. Valitettavasti myös värinät häiritsevät silloin melkoisesti.Osittain kostealla asvaltilla ajetussa koeajossa Kawasaki yllätti käsittelyn keveydellä – siitä huolimatta, ettei pyörä ole luokkansa kevyimpiä. Pehmeä kaasunvaste, luistokytkin ja tehokkaat mutta riittävän pehmeästi toimivat jarrut saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi jo muutaman ajokilometrin jälkeen. Etujousitusta on tukevoitettu ja takapäätä pehmennetty, ja lopputulos on aiempaa tasapainoisempi.Pieniä puutteitaAjoasento on luonteva, lievästi eteen nojaava. Polvikulma on jyrkähkö, mutta muuten tilaa riittää mainiosti pidemmällekin kuljettajalle. Hallintalaitteet osuvat hyvin sormiin, ja uusi väri-TFT-mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Ainoa turhake on mittariston eco-valo, joka epäloogisesti syttymällä ja sammumalla häiritsee kuljettajaa. Kuljettaja voi nyt valita täyden tehon ohella matalan tehoasetuksen, jolloin voimaa on käytössä vain 55 prosenttia ilmoitetusta maksimitehosta. Hyvä vaihtoehto kokemattomalle kuljettajalle ja ehkäpä sadekelille. Kolmiasentoinen luistonestokin on uusi varuste. Se toimii muuten loogisesti, mutta järjestelmän ohjaus on liian harvataajuinen, jolloin toiminta jää kulmikkaaksi.Uusi Z 900 tarjoaa paljon ominaisuuksia kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. A2-kortillisille on tarjolla 70-kilowattinen versio, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kW:n maksimitehoon. Jos Z 900 tuntuu liian arvokkaalta vaihtoehdolta A2-luokkaan, kannattaa silmäillä kaksisylinterisiä, edullisempia Z 400- ja Z 650 -malleja.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Z900 Moottori Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92,2 kW (125 hv), 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen