5.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Luokkansa kärkeä – Kawasaki Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900 tarjoaa luokassaan eniten sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Silti se on yksi keskikokoisten nakupyörien luokan edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: moottori, mittariston luettavuus, parempi jousituksen tasapaino. Huonoa: värinät korkeilla -kierroksilla, häiritsevä eco-valo, kulmikas luistonesto. Keskikokoisten nakupyörien luokassa Z 900:n kovia -kilpailijoita ovat muun muassa Yamaha MT-09, KTM 790 Duke ja Triumph Street Triple. Kawasaki tarjoaa kilpailijoitaan enemmän sylintereitä, iskutilavuutta ja tehoa. Siitä huolimatta uudistunut Z 900 on yksi luokkansa edullisimmista vaihtoehdoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joustavuutta ja suorituskykyä Moottori on muokattu täyttämään Euro 5 -vaatimukset. Teho- ja vääntölukemat ovat ennallaan, ja moottorin joustava toimintakin on tallella. Liikkeellelähtö onnistuu vaikka tyhjäkäynnillä, ja tarvittaessa moottori vetää siitä lähtien -kuutosvaihteella nykimättä. Yläkierroksilla suorituskykyä on urheilullisuuteen asti. Valitettavasti myös värinät häiritsevät silloin melkoisesti. Osittain kostealla asvaltilla ajetussa koeajossa Kawasaki yllätti käsittelyn keveydellä – siitä huolimatta, ettei pyörä ole luokkansa kevyimpiä. Pehmeä kaasunvaste, luistokytkin ja tehokkaat mutta riittävän pehmeästi toimivat jarrut saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi jo muutaman ajokilometrin jälkeen. Etujousitusta on tukevoitettu ja takapäätä pehmennetty, ja lopputulos on aiempaa tasapainoisempi. Pieniä puutteita Ajoasento on luonteva, lievästi eteen nojaava. Polvikulma on jyrkähkö, mutta muuten tilaa riittää mainiosti pidemmällekin kuljettajalle. Hallintalaitteet osuvat hyvin sormiin, ja uusi väri-TFT-mittaristo on luettavuudeltaan selkeä. Ainoa turhake on mittariston eco-valo, joka epäloogisesti syttymällä ja sammumalla häiritsee kuljettajaa. Kuljettaja voi nyt valita täyden tehon ohella matalan tehoasetuksen, jolloin voimaa on käytössä vain 55 prosenttia ilmoitetusta maksimitehosta. Hyvä vaihtoehto kokemattomalle kuljettajalle ja ehkäpä sadekelille. Kolmiasentoinen luistonestokin on uusi varuste. Se toimii muuten loogisesti, mutta järjestelmän ohjaus on liian harvataajuinen, jolloin toiminta jää kulmikkaaksi. Uusi Z 900 tarjoaa paljon ominaisuuksia kilpailijoihin nähden edulliseen hintaan. A2-kortillisille on tarjolla 70-kilowattinen versio, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kW:n maksimitehoon. Jos Z 900 tuntuu liian arvokkaalta vaihtoehdolta A2-luokkaan, kannattaa silmäillä kaksisylinterisiä, edullisempia Z 400- ja Z 650 -malleja. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Kawasaki Z900 Moottori Bensiinimoottori 948 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92,2 kW (125 hv), 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Vääntö 98,6 Nm (7700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?