4.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 PSE on leijonaperheen uusi päällikkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 PSE tarjoaa 360 sähköistettyä hevosvoimaa ja nelivedon. Hyvää: suorituskyky, alustan toiminta, varustelu. Huonoa: yksivaiheinen lataus, turhan tiukka ajonvakautus, rengasmelu. Peugeotin historiasta löytyy useita urheilulliseen makuun istuvia automalleja. Viime vuosina tällä sektorilla on ollut hieman hiljaista, mutta nyt asiaan saadaan korjaus Peugeot 508 PSE:n muodossa. Nuo kolme kirjainta tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered, eli valmistajan sporttiosastolla on ollut näppinsä pelissä mallin hiomisessa. Kyseessä ei ole mikä tahansa tehomalli, vaan Peugeotin historian tehokkain sarjatuotantoauto. 508 PSE on nykyajan hengessä ladattava hybridi. Sähköistetty voimalinja tarjoilee yhteistehoa 360 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Nämä lukemat saavutetaan kolmen moottorin yhteistyöllä. Keulalla työskentelee 1,6-litrainen bensaturbo, joka saa tukea sähkömoottorilta. Näiden voima välitetään etupyörille perinteisen automaattivaihteiston kautta. Myös taka-akselilta löytyy sähkömoottori, joka tekee PSE:stä myös 508-malliston ensimmäisen nelivetoisen version. Samaa rakennetta käytetään muun muassa sisarmalli 3008:ssa, mutta PSE tarjoilee 60 heppaa enemmän yhteistehoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eroa yksityiskohdilla PSE erottautuu muusta mallistosta selkeästi yksityiskohtiensa ansiosta. Etusäleikössä on oma tyylinsä, puskurit ovat saaneet aggressiivisemman ilmeen, ja helmoista löytyvät ilmanohjaimet. Iso merkitys kokonaisilmeeseen on myös madalletulla alustalla, 20-tuumaisilla vanteilla ja kasvaneella raideleveydellä. Näiden ansiosta 508 PSE näyttää istuvan tiukasti tiessä. Sisätiloissa erot muuhun mallistoon rajoittuvat yksityiskohtiin. Sekä verhoilussa että näyttöjen värimaailmassa toistuu ulkoasun yksityiskohdista löytyvä kryptoniitin sävy, joka toimii PSE:n tehostevärinä. Auton varustelu sisältää vakiona lähes kaiken, ja lisävarustelistalta löytyy vain panoraamakatto. Alustalle kumarrus, voimalinjassa hiomista Ladattavien hybridien tyyliin auto liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Yhdellä latauksella sähköistä toimintamatkaa on käytännössä noin 40 kilometriä. Normaalissa ajossa auto on takavetoinen. Kiinteä välityssuhde tarjoaa paitsi paremman hyötysuhteen myös mukavampaa menoa, kun vaihteiden vaihdot loistavat poissaolollaan. Polttomoottorin käynnistymistä ei helposti kuule, mutta silti sen valitettavasti huomaa hitaissa nopeuksissa. Ensimmäiset metrit liikutaan monissa tilanteissa takamoottorilla, mutta polttomoottorin liittyminen menoon aiheuttaa usein pienen nykäyksen. Vauhdin noustessa moottorien yhteispeli sujuu paremmin. Ja kuten teholukemista sopii olettaa, 508 PSE liikkuu tarvittaessa erittäin vaivattomaan tahtiin. Alusta suoriutuu tehtävästään hienosti. Mukautuva iskunvaimennus tarjoaa matalaprofiilisista renkaista huolimatta mukavaa kyytiä kaikilla ajoasetuksilla, eikä ajossa ole epämiellyttävää pintakovuutta. Mutkaisemmilla teillä auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti, ja ajaminen maistuu. Valitettavasti ajonvakautus on varsin holhoava, ja järjestelmä jarruttelee menoa turhilta tuntuvissa tilanteissa – oletettavasti kitkarenkaiden elämisestä johtuen. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Peugeot 508 PSE Hybrid4 Hinta alkaen 62 480 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 480 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 81 kW (110 hv), takana 83 kW (113 hv). Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,8 / 9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1260 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?