Koeajo: Peugeot 508 PSE on leijonaperheen uusi päällikkö
Peugeot 508 PSE tarjoaa 360 sähköistettyä hevosvoimaa ja nelivedon. Hyvää: suorituskyky, alustan toiminta, varustelu. Huonoa: yksivaiheinen lataus, turhan tiukka ajonvakautus, rengasmelu.
Peugeotin historiasta löytyy useita urheilulliseen makuun istuvia automalleja. Viime vuosina tällä sektorilla on ollut hieman hiljaista, mutta nyt asiaan saadaan korjaus Peugeot 508 PSE:n muodossa. Nuo kolme kirjainta tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered, eli valmistajan sporttiosastolla on ollut näppinsä pelissä mallin hiomisessa.
Kyseessä ei ole mikä tahansa tehomalli, vaan Peugeotin historian tehokkain sarjatuotantoauto. 508 PSE on nykyajan hengessä ladattava hybridi. Sähköistetty voimalinja tarjoilee yhteistehoa 360 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Nämä lukemat saavutetaan kolmen moottorin yhteistyöllä.
Keulalla työskentelee 1,6-litrainen bensaturbo, joka saa tukea sähkömoottorilta. Näiden voima välitetään etupyörille perinteisen automaattivaihteiston kautta. Myös taka-akselilta löytyy sähkömoottori, joka tekee PSE:stä myös 508-malliston ensimmäisen nelivetoisen version. Samaa rakennetta käytetään muun muassa sisarmalli 3008:ssa, mutta PSE tarjoilee 60 heppaa enemmän yhteistehoa.
Eroa yksityiskohdilla
PSE erottautuu muusta mallistosta selkeästi yksityiskohtiensa ansiosta. Etusäleikössä on oma tyylinsä, puskurit ovat saaneet aggressiivisemman ilmeen, ja helmoista löytyvät ilmanohjaimet. Iso merkitys kokonaisilmeeseen on myös madalletulla alustalla, 20-tuumaisilla vanteilla ja kasvaneella raideleveydellä. Näiden ansiosta 508 PSE näyttää istuvan tiukasti tiessä.
Sisätiloissa erot muuhun mallistoon rajoittuvat yksityiskohtiin. Sekä verhoilussa että näyttöjen värimaailmassa toistuu ulkoasun yksityiskohdista löytyvä kryptoniitin sävy, joka toimii PSE:n tehostevärinä. Auton varustelu sisältää vakiona lähes kaiken, ja lisävarustelistalta löytyy vain panoraamakatto.
Alustalle kumarrus, voimalinjassa hiomista
Ladattavien hybridien tyyliin auto liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Yhdellä latauksella sähköistä toimintamatkaa on käytännössä noin 40 kilometriä. Normaalissa ajossa auto on takavetoinen. Kiinteä välityssuhde tarjoaa paitsi paremman hyötysuhteen myös mukavampaa menoa, kun vaihteiden vaihdot loistavat poissaolollaan.
Polttomoottorin käynnistymistä ei helposti kuule, mutta silti sen valitettavasti huomaa hitaissa nopeuksissa. Ensimmäiset metrit liikutaan monissa tilanteissa takamoottorilla, mutta polttomoottorin liittyminen menoon aiheuttaa usein pienen nykäyksen. Vauhdin noustessa moottorien yhteispeli sujuu paremmin. Ja kuten teholukemista sopii olettaa, 508 PSE liikkuu tarvittaessa erittäin vaivattomaan tahtiin.
Alusta suoriutuu tehtävästään hienosti. Mukautuva iskunvaimennus tarjoaa matalaprofiilisista renkaista huolimatta mukavaa kyytiä kaikilla ajoasetuksilla, eikä ajossa ole epämiellyttävää pintakovuutta.
Mutkaisemmilla teillä auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti, ja ajaminen maistuu. Valitettavasti ajonvakautus on varsin holhoava, ja järjestelmä jarruttelee menoa turhilta tuntuvissa tilanteissa – oletettavasti kitkarenkaiden elämisestä johtuen.