4.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 PSE on leijonaperheen uusi päällikkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 PSE tarjoaa 360 sähköistettyä hevosvoimaa ja nelivedon. Hyvää: suorituskyky, alustan toiminta, varustelu. Huonoa: yksivaiheinen lataus, turhan tiukka ajonvakautus, rengasmelu. Peugeotin historiasta löytyy useita urheilulliseen makuun istuvia automalleja. Viime vuosina tällä sektorilla on ollut hieman hiljaista, mutta nyt asiaan saadaan korjaus Peugeot 508 PSE:n muodossa. Nuo kolme kirjainta tulevat sanoista Peugeot Sport Engineered, eli valmistajan sporttiosastolla on ollut näppinsä pelissä mallin hiomisessa.Kyseessä ei ole mikä tahansa tehomalli, vaan Peugeotin historian tehokkain sarjatuotantoauto. 508 PSE on nykyajan hengessä ladattava hybridi. Sähköistetty voimalinja tarjoilee yhteistehoa 360 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Nämä lukemat saavutetaan kolmen moottorin yhteistyöllä. Keulalla työskentelee 1,6-litrainen bensaturbo, joka saa tukea sähkömoottorilta. Näiden voima välitetään etupyörille perinteisen automaattivaihteiston kautta. Myös taka-akselilta löytyy sähkömoottori, joka tekee PSE:stä myös 508-malliston ensimmäisen nelivetoisen version. Samaa rakennetta käytetään muun muassa sisarmalli 3008:ssa, mutta PSE tarjoilee 60 heppaa enemmän yhteistehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroa yksityiskohdillaPSE erottautuu muusta mallistosta selkeästi yksityiskohtiensa ansiosta. Etusäleikössä on oma tyylinsä, puskurit ovat saaneet aggressiivisemman ilmeen, ja helmoista löytyvät ilmanohjaimet. Iso merkitys kokonaisilmeeseen on myös madalletulla alustalla, 20-tuumaisilla vanteilla ja kasvaneella raideleveydellä. Näiden ansiosta 508 PSE näyttää istuvan tiukasti tiessä.Sisätiloissa erot muuhun mallistoon rajoittuvat yksityiskohtiin. Sekä verhoilussa että näyttöjen värimaailmassa toistuu ulkoasun yksityiskohdista löytyvä kryptoniitin sävy, joka toimii PSE:n tehostevärinä. Auton varustelu sisältää vakiona lähes kaiken, ja lisävarustelistalta löytyy vain panoraamakatto. Alustalle kumarrus, voimalinjassa hiomistaLadattavien hybridien tyyliin auto liikkuu lähtökohtaisesti sähköllä. Yhdellä latauksella sähköistä toimintamatkaa on käytännössä noin 40 kilometriä. Normaalissa ajossa auto on takavetoinen. Kiinteä välityssuhde tarjoaa paitsi paremman hyötysuhteen myös mukavampaa menoa, kun vaihteiden vaihdot loistavat poissaolollaan. Polttomoottorin käynnistymistä ei helposti kuule, mutta silti sen valitettavasti huomaa hitaissa nopeuksissa. Ensimmäiset metrit liikutaan monissa tilanteissa takamoottorilla, mutta polttomoottorin liittyminen menoon aiheuttaa usein pienen nykäyksen. Vauhdin noustessa moottorien yhteispeli sujuu paremmin. Ja kuten teholukemista sopii olettaa, 508 PSE liikkuu tarvittaessa erittäin vaivattomaan tahtiin.Alusta suoriutuu tehtävästään hienosti. Mukautuva iskunvaimennus tarjoaa matalaprofiilisista renkaista huolimatta mukavaa kyytiä kaikilla ajoasetuksilla, eikä ajossa ole epämiellyttävää pintakovuutta.Mutkaisemmilla teillä auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti, ja ajaminen maistuu. Valitettavasti ajonvakautus on varsin holhoava, ja järjestelmä jarruttelee menoa turhilta tuntuvissa tilanteissa – oletettavasti kitkarenkaiden elämisestä johtuen.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Peugeot 508 PSE Hybrid4 Hinta alkaen 62 480 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 480 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 81 kW (110 hv), takana 83 kW (113 hv). Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,8 / 9,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1260 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen