28.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC on konstailematon kaasumalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasukäyttöisen Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC:n valtteja ovat hyvä ajokäytös ja vaihteisto, haasteena moottorin puhdittomuus. Hyvää: vaihteiston toiminta, kulutus, ohjaustunto. Huonoa: puhdittomuus, niukka toimintamatka kaasulla, tavaratila. Kaasu-Scala eli on Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC konstailematon auto, johon kuski pääsee helposti sinuiksi. Jo koeajon alkumetreillä koittaa miellyttävä elämys: onpa mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Scalan kuusilovinen vaihteisto ajaa asiansa mallikkaasti, ja vaihdekepin liikeradat ovat selkeät ja sopivan lyhyet. Kaasu-Scalan saa vain manuaalivaihteistolla, joten kaksoiskytkinvaihteistoon mieltyneet valitsevat toisin.Eteneminen luontuu, jos ennakoi ajamistaan. Haastavan ohitustarpeen tullen saa kiihdytystä varten hakea puhtia vaihtamalla pienempää pesään. Tässä onkin Scalan akilleenkantapää. Kolmisylinterisen voimanlähteen tarjoamat 90 hevosvoimaa tahtovat ehtyä, ja ajosta tulee ajoittain puuskuttamista, etenkin liityttäessä rampista moottoritien liikennevirtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu vs. bensaJos Scala-mallistosta valitsisi samanhintaisen bensiiniverrokin, olisi se 450 euroa kalliimpi mutta 25 hv tehokkaampi TSI 115 Style. Jos taas hakee mahdollisimman samantehoista versiota, löytää hieman niukemmin varustellun TSI 95 Ambitionin: sen hinta on 21 905 euroa eli 2 200 euroa kaasu-Scalaa huokeampi.Toisaalta sen minkä voimassa häviää, voittaa tankattaessa – ja ajokuluja laskettaessa.Kulutus pysyy kurissa, jos tottelee vaihdeavustimen suosituksia. Vaikka kaasun mittayksikkö on kilo, on selkeämpää verrata näiden kahden Scala-mallin kulutusta litroiksi muutettuna.Kaasu-Scalan luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä, bensiiniverrokki TSI 95 Ambitionin 6,3 litraa sadalla. Kulutus on siis liki samoissa, mutta polttoaineen hinnassa on merkittävä ero.Tätä kirjoitettaessa 95E10-bensiini maksoi Polttoaine.net -sivuston mukaan Helsingissä edullisimmillaan 1,216 euroa litralta. Maakaasun litroiksi muunnettu hinta Gasumin tankkausasemilla oli vastaavasti 0,744 €/l. Kaasulla ajettaessa kilometrikustannukset ovat siis varsin huokeita. Puhtaampi omatunto maksaa hieman: kululaskelma muuttuu, jos tuontimaakaasun sijaan tankkaa Gasumin asemalla autoonsa kotimaisesta kierrätysjätteestä valmistettua biokaasua. Sen vertailuhinta on 0,942 euroa litralta.Kaasuautojen tapaan tankkausasemilla saa käydä varsin tiuhaan. Scalan toimintamatka kaasulla on vain noin 410 kilometriä. Matka toki jatkuu kaasun ehdyttyäkin, jos vaatimattoman kokoisessa yhdeksän litran säiliössä vain on bensiiniä.Moni toivoo, että nykyinen käyttövoimavero poistettaisiin kaasuautoilta, ovathan ne päästöjen näkökulmasta järkivalinta: liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin.Tavaratilasta tinkienTavaratilassa kaasu-Scala jää kakkoseksi. Bensiinimallin kontti vetää 467 litraa, mutta kaasusäiliöiden vaatima tila kutistaa määrän vain 339 litraan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kilogrammaa.Matkustamon tilat ovat Scala-mallien välillä yhteneväiset, eikä niissä ole juuri moitittavaa. Sisällä tunnelma on muovinen, mutta yleisilme selvästi nuorekkaampi kuin edeltäjämalli Škoda Rapidissa.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, kiitos istuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen. Etuistuin saisi reisituen suhteen olla hieman tanakampi.Scalan ohjaus on sopivan tunnokas, ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Kookas kosketusvärinäyttö on selkeä, mutta altis häiritseville heijasteluille. Hyväpintaisilla teillä Scala etenee mukavan hiljaisesti, mutta kehnommat pinnat rallattavat renkaita häiritsevästi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC Style Hinta alkaen 24 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 415 € Moottori Kaasu/bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen