12.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Speed Triple RS – sivistynyt rähisijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 180 hevosvoimaa ja 198 kiloa on yhdistelmä, jolla Triumph Speed Triple RS nousee nakupyörien terävimpään kärkeen. Hyvää: moottori, ajo-ominaisuudet, ergonomia, äänet. Huonoa: ei suojaa ajoviimalta, pieni tankki, vapaan tahmea kytkeytyminen. Speed Triplellä on takanaan lähes 30 vuoden historia streetfighter-genren luojana. Pyörä on viime vuosina jäänyt 1 050-kuutioisella moottorillaan kilpailijoista, mutta nyt voimanlähde on kasvatettu 1 160-kuutioiseksi. Tämän myötä Triumph Speed Triple palaa markkinoiden suorituskykyisimpien pyörien joukkoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyempi isku Lyhytiskuisempi ja kierrosherkempi moottori vääntää edelleen rivikolmoselle tyypillisen vahvasti heti tyhjäkäynniltä lähtien. Ääni on raakaa murinaa, ja laulua jatkuu 11 000 kierroksen punarajalle asti. Jo 6 000 kierroksesta alkaen voimaa on käytössä riittävästi vaihteella kuin vaihteella. Keulimisenesto on perustellumpi varuste kuin kenties missään muussa pyörässä. Radalla kiihtyvyys on repivää, eikä tunnu laantuvan vielä 200 km/h -nopeuden yläpuolellakaan. Voimantunnetta lisäävät suhteellisen lyhyiksi välitetyt vaihteet. Pykäliä vaihdetaan ilman kytkintä, sillä vakiovarustukseen kuuluu molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Silti Speed Triplen moottori on – raa’asta tehostaan huolimatta – helppokäyttöinen ja joustava myös kaupunki- ja matka-ajossa. Rata-ajo sujuu kevyesti: tämä on paitsi alle 200 kilogramman massan, ennen kaikkea 12 prosenttia edellismallia pienempien inertiavoimien ansiota. Metzeler Racetec RR -renkaiden loistava pito ja hyvä tuntuma synnyttävät nopeasti luottamuksen pyörän ja kuljettajan välille. Käyttäjäystävälliset avustimet ABS-jarrujen ja luistoneston asetukset ovat säädettävissä, ja keulimiseneston herkkyys säätyy luiston-eston asetuksen mukaan. Säädettävät tehoasetukset kuuluvat tietysti asiaan. Järjestelmiä ohjataan ohjaustangossa olevalla joystickillä. Käytön opettelu käy intuitiivisen toiminnan ansiosta vaikka ajon aikana. Mittaristossa on hyvä kontrasti, ja tärkeimmät tiedot erottuvat nopealla vilkaisulla. Vaikka moottori, ajo-ominaisuudet ja ergonomia tarjoavat monipuolisuutta, suoja ajoviimaa vastaan puuttuu ja tankkikin on pieni, joten matkakäyttöön Speed Tripleä ei ole suunniteltu. Syynä pieneen polttonestesäiliöön on se, että yhdessä kevyen litium-akun kanssa Triumph on alittanut kilpailijoiden painolukemat ja voi mainostaa olevansa luokan kevyin pyörä. Suorituskykyinen räyhääjä on kaikesta huolimatta sivistynyt. Siitä puuttuu negatiivisessa mielessä kaikki äärimmäiset piirteet. Hintakin on varustetaso huomioiden kohtuullisen edullinen, joten esteitä myyntimenestykselle ei ole. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Triumph Speed Triple RS Hinta alkaen 23 500 € Moottori Bensiinimoottori 1160 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 132 kW (180 hv), 10750 r/min Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Vääntö 125 Nm (9000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 198 kg, akseliväli 1 445 mm, tankin tilavuus 15,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan