12.12.2021

Koeajo: Triumph Speed Triple RS – sivistynyt rähisijä

Triumph Speed Triple 1200 RS

180 hevosvoimaa ja 198 kiloa on yhdistelmä, jolla Triumph Speed Triple RS nousee nakupyörien terävimpään kärkeen. Hyvää: moottori, ajo-ominaisuudet, ergonomia, äänet. Huonoa: ei suojaa ajoviimalta, pieni tankki, vapaan tahmea kytkeytyminen.

Speed Triplellä on takanaan lähes 30 vuoden historia streetfighter-genren luojana. Pyörä on viime vuosina jäänyt 1 050-kuutioisella moottorillaan kilpailijoista, mutta nyt voimanlähde on kasvatettu 1 160-kuutioiseksi. Tämän myötä Triumph Speed Triple palaa markkinoiden suorituskykyisimpien pyörien joukkoon.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyempi isku

Lyhytiskuisempi ja kierrosherkempi moottori vääntää edelleen rivikolmoselle tyypillisen vahvasti heti tyhjäkäynniltä lähtien. Ääni on raakaa murinaa, ja laulua jatkuu 11 000 kierroksen punarajalle asti. Jo 6 000 kierroksesta alkaen voimaa on käytössä riittävästi vaihteella kuin vaihteella. Keulimisenesto on perustellumpi varuste kuin kenties missään muussa pyörässä.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Radalla kiihtyvyys on repivää, eikä tunnu laantuvan vielä 200 km/h -nopeuden yläpuolellakaan. Voimantunnetta lisäävät suhteellisen lyhyiksi välitetyt vaihteet. Pykäliä vaihdetaan ilman kytkintä, sillä vakiovarustukseen kuuluu molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin. Silti Speed Triplen moottori on – raa’asta tehostaan huolimatta – helppokäyttöinen ja joustava myös kaupunki- ja matka-ajossa.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Rata-ajo sujuu kevyesti: tämä on paitsi alle 200 kilogramman massan, ennen kaikkea 12 prosenttia edellismallia pienempien inertiavoimien ansiota. Metzeler Racetec RR -renkaiden loistava pito ja hyvä tuntuma synnyttävät nopeasti luottamuksen pyörän ja kuljettajan välille.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Käyttäjäystävälliset avustimet

ABS-jarrujen ja luistoneston asetukset ovat säädettävissä, ja keulimiseneston herkkyys säätyy luiston-eston asetuksen mukaan. Säädettävät tehoasetukset kuuluvat tietysti asiaan. Järjestelmiä ohjataan ohjaustangossa olevalla joystickillä. Käytön opettelu käy intuitiivisen toiminnan ansiosta vaikka ajon aikana. Mittaristossa on hyvä kontrasti, ja tärkeimmät tiedot erottuvat nopealla vilkaisulla.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Vaikka moottori, ajo-ominaisuudet ja ergonomia tarjoavat monipuolisuutta, suoja ajoviimaa vastaan puuttuu ja tankkikin on pieni, joten matkakäyttöön Speed Tripleä ei ole suunniteltu. Syynä pieneen polttonestesäiliöön on se, että yhdessä kevyen litium-akun kanssa Triumph on alittanut kilpailijoiden painolukemat ja voi mainostaa olevansa luokan kevyin pyörä.

Triumph Speed Triple 1200 RS

Suorituskykyinen räyhääjä on kaikesta huolimatta sivistynyt. Siitä puuttuu negatiivisessa mielessä kaikki äärimmäiset piirteet. Hintakin on varustetaso huomioiden kohtuullisen edullinen, joten esteitä myyntimenestykselle ei ole.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Triumph Speed Triple RS

Hinta alkaen

23 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 1160 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

132 kW (180 hv), 10750 r/min

Vääntö

125 Nm (9000 r/min)

Vääntö

125 Nm (9000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 198 kg, akseliväli 1 445 mm, tankin tilavuus 15,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat