27.5.2015

Koeajo: urheilullinen Mercedes-Benz GLA

Urheilullista näyttävyyttä ja tehoa tuhdilla eurotukolla. Hyvää: moottori, ajettavuus, muotoilu. Huonoa: tavaratila, näyttö, hinta.

Urheilullisen voimakkain yksityiskohdin räätälöity GLA AMG on räyhäkkä ilmestys, jonka ulkomuodoissa ja sisäratkaisuissa ei ole menty hyvän maun tuolle puolen. Auto on kuin musta pantteri, joka vain odottaa, koska saa päästää voimansa valloilleen.

Erittäin muhkea, ulospäin pullistunut keularatkaisu sopii voimaversion luonteeseen.

Auto kääntää päät ja keventää kukkaron. AMG-versio maksaa vähintään 80 285 euroa.

Koeajoyksilössä on tukku lisäherkkuja, jotka nostavat auton hintaa. Autossa on muun muassa AMG performance -urheiluistuimet ( 2 370 e), muhkea äänentoistojärjestelmä (900 e), aktiivinen pysäköintiavustin (890 e), perutuuskamera (420 euroa), panoraamakattoluukku (1 570 e), erikoistummennetut lasit takana (330 e) ja sporttinen pakoputkisto (590 e).

Näillä vermein hintaa kertyy 98 509 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nautittavaa ajettavuutta

Voimakkaasti muotoillut etuistuimet pitävät tanakasti otteessaan. Istuinten sivuttaistuki on erinomainen. Recaro-istuinten sivutukea voi säätä tanakammaksi erikseen kylkien ja reisien osalta.

Ajoasento on helppoa asetella hyväksi istuimen ja ratin liikkumavarojen yhteistyönä.

Auto on erinomainen ajettava: ohjaustuntuma on tarkka ja luonteva, muttei kuitenkaan rasittavan herkkä kaupunkiajossa. Jousitus ja alustaratkaisu tukevat vauhdikkaampaa ajamista, mutta kokonaisvaikutelma ei ole kuitenkaan nypyttävän pintakova.

Näyttävä ilmestys

Heti bensiinimoottorin lämmettyä sammutustoiminto alkaa työnsä ja laskee osaltaan kulutusta, joka koeajossa kipuaa reilusti yli 10 litran.

Kaksilitraisesta voimanlähteestä on irrotettu tehoa kunnioitettavat 360 hevosvoimaa, joten maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti.

Urheilullisuudestaan huolimatta auto käy erinomaisesti arkikäyttöön, jos kohta ominaisuuksien ulosmittaus vaatisi kokenutta ratinvääntäjää, sopivaa ajosäätä ja rataolosuhteita.

Seitsenportainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto toimii eleettömästi ja ripeästi myös voimakkaissa kiihdytyksissä. Kaupunkiajossa vaihteen vaihtumista tuskin havaitsee.

Viimeistelty sisäilme

Näyttö ylhäällä keskellä kojelautaa näyttää jotenkin kömpelöltä. Se ei istu muutoin tyylikkäästi viimeisteltyyn sisäilmeeseen, näyttö on kuin telineeseensä unohtunut irtonavigaattori. Tyylikästä olisi kojelaudan sisään lipuva näyttö Audin tyyliin.

Tavaratila ei ole koolla pilattu. Lastausaukko on varsin ahdas, eikä tavaroille ole tilaa kuin 421 litran verran. No, toisaalta tästä autosta ei ole suurperheen käyttöautoksi.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Mercedes-Benz GLA 45 AMG

Hinta alkaen

80 286 €

Moottori

1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

265 kW (360 hv), 6000 r/min

Vääntö

450 Nm (2200–5000 r/min)

Vääntö

450 Nm (2200–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

175 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat