27.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Mercedes-Benz GLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullista näyttävyyttä ja tehoa tuhdilla eurotukolla. Hyvää: moottori, ajettavuus, muotoilu. Huonoa: tavaratila, näyttö, hinta. Urheilullisen voimakkain yksityiskohdin räätälöity GLA AMG on räyhäkkä ilmestys, jonka ulkomuodoissa ja sisäratkaisuissa ei ole menty hyvän maun tuolle puolen. Auto on kuin musta pantteri, joka vain odottaa, koska saa päästää voimansa valloilleen.Erittäin muhkea, ulospäin pullistunut keularatkaisu sopii voimaversion luonteeseen.Auto kääntää päät ja keventää kukkaron. AMG-versio maksaa vähintään 80 285 euroa.Koeajoyksilössä on tukku lisäherkkuja, jotka nostavat auton hintaa. Autossa on muun muassa AMG performance -urheiluistuimet ( 2 370 e), muhkea äänentoistojärjestelmä (900 e), aktiivinen pysäköintiavustin (890 e), perutuuskamera (420 euroa), panoraamakattoluukku (1 570 e), erikoistummennetut lasit takana (330 e) ja sporttinen pakoputkisto (590 e).Näillä vermein hintaa kertyy 98 509 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNautittavaa ajettavuuttaVoimakkaasti muotoillut etuistuimet pitävät tanakasti otteessaan. Istuinten sivuttaistuki on erinomainen. Recaro-istuinten sivutukea voi säätä tanakammaksi erikseen kylkien ja reisien osalta.Ajoasento on helppoa asetella hyväksi istuimen ja ratin liikkumavarojen yhteistyönä.Auto on erinomainen ajettava: ohjaustuntuma on tarkka ja luonteva, muttei kuitenkaan rasittavan herkkä kaupunkiajossa. Jousitus ja alustaratkaisu tukevat vauhdikkaampaa ajamista, mutta kokonaisvaikutelma ei ole kuitenkaan nypyttävän pintakova.Näyttävä ilmestysHeti bensiinimoottorin lämmettyä sammutustoiminto alkaa työnsä ja laskee osaltaan kulutusta, joka koeajossa kipuaa reilusti yli 10 litran.Kaksilitraisesta voimanlähteestä on irrotettu tehoa kunnioitettavat 360 hevosvoimaa, joten maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti.Urheilullisuudestaan huolimatta auto käy erinomaisesti arkikäyttöön, jos kohta ominaisuuksien ulosmittaus vaatisi kokenutta ratinvääntäjää, sopivaa ajosäätä ja rataolosuhteita.Seitsenportainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto toimii eleettömästi ja ripeästi myös voimakkaissa kiihdytyksissä. Kaupunkiajossa vaihteen vaihtumista tuskin havaitsee.Viimeistelty sisäilmeNäyttö ylhäällä keskellä kojelautaa näyttää jotenkin kömpelöltä. Se ei istu muutoin tyylikkäästi viimeisteltyyn sisäilmeeseen, näyttö on kuin telineeseensä unohtunut irtonavigaattori. Tyylikästä olisi kojelaudan sisään lipuva näyttö Audin tyyliin.Tavaratila ei ole koolla pilattu. Lastausaukko on varsin ahdas, eikä tavaroille ole tilaa kuin 421 litran verran. No, toisaalta tästä autosta ei ole suurperheen käyttöautoksi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz GLA 45 AMG Hinta alkaen 80 286 € Moottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 265 kW (360 hv), 6000 r/min Vääntö 450 Nm (2200–5000 r/min) Vääntö 450 Nm (2200–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”