26.10.2018 Ajoneuvot Kuminasta – tässäkö uusi ratkaisu nastarenkaiden haittoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continentalin uutuus tuo vaihtoehdon perinteisen nastarenkaan ja kitkarenkaan välille. Nastat vai kitkat? Klassikkokysymys jakaa kannattajat – usein tiukastikin omiin poteroihinsa. Kummallakin rengastyypillä on omat valttinsa. Trafin kyselytutkimuksen (Talvirenkaiden valintakriteerit 5/2018) perusteella kahdeksan kymmenestä suomalaisautoilijasta valitsee autonsa alle nastarenkaat, kaksi kymmenestä kitkarenkaat.Liikenneturvan mukaan luottamus nastarenkaisiin on vahvaa: peräti kolme viidestä tuoreeseen kyselyyn vastanneesta autoilevasta oli sitä mieltä, että kitkarenkaat eivät ole riittävän turvalliset Suomen talviolosuhteissa.– Nastarenkaat tasaavat kelinvaihteluja mainiosti erityisesti silloin, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Jos ollaan kireästi pakkasen puolella, toimivat kitkatkin erinomaisesti. Myös lähinnä kaupunkialueilla ajava pärjää useimmiten koko talven mainiosti kitkoilla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara arvioi.Mutta entä jos tarjolla olisi rengas, jonka vahvuudet olisivat kahden eri talvirengastyypin välissä?Continentalin uusi innovaatio kantaa nimeä kuminasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto mutta koeteltuKuminasta kuulostaa oudolta. Ratkaisulla on haettu kuitenkin useita etuja alumiinirunkoiseen nastarakenteeseen verrattuna.– Kyllä se vaan toimii, on tätä niin kauan, vuosikausia, suunniteltu, kehitelty ja testattu, Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen vakuuttaa.Kun kuminastan joustava olka-alue osu tien pintaan, ei siitä aiheudu ääntä samalla lailla kuin alumiinirunkoisen nastan osuessa tiehen. Valmistajansa mukaan ContiFlexStud-kuminasta takaa siis enemmän ajomukavuutta, vähemmän rengasmelua ja nastojen irtoamista.Kuminastan runko kuluu samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa. Kuminastojen irtoamattomuus perustuu siihen, että kuminastan runko paistetaan tiiviisti kiinni renkaan runkoon.– Nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 prosenttia suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, Pursiainen taustoittaa.Parempaa pitoaMutta voiko kuminen nasta olla myös pitävä? Continental lupaa, ettei kuminasta aiheuta tässä suhteessa pettymystä perinteiseen nastaan verrattuna. Valmistajan mukaan joustavan materiaalin ansiosta kuminasta mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän.– Tämä mahdollistaa jopa seitsemän prosenttia paremman jääpidon. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että renkaiden nastamäärää voidaan mahdollisesti pienentää ilman, että renkaan keskeiset talviajo-ominaisuudet kärsisivät, Pursiainen kertoo.Kuminasta on hellävaraisempi myös teille, joiden kunto on Suomessa ollut kesto-ongelma. Kumisen nastarungon ansiosta tien pintaan osuu perusnastaan verrattuna vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi.Uutuusrengasta on aluksi yhtä kokoa 235/45 R 18, lisää vaihtoehtoja tulee tarjolle alkuvuodesta 2019.– Mullistava nastateknologia nojaa mukavaa kyllä suomalaiseen osaamiseen. Kumirunkonastat valmistaa Continentalin omistama suomalainen Tikka Spikes Oy.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela, Jonne Luomala ja valmistaja Lähteet: Continental, Trafi, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?