21.2.2021

Lähipäästötöntä elintilaa: Peugeot e-Rifter myös Suomeen

Peugeot e-Rifter

Leijonalogoinen ranskalaisvalmistaja on luvannut, että vuonna 2023 sen koko mallisto on tarjolla sähköisenä. Seuraava sähköistettävä malli on Peugeot e-Rifter.

Ranskalaisvalmistaja on ehtinyt jo esittelemään täyssähkömallit viistoperäisestä 208:sta, pienestä 2008-crossoverista ja e-Expert-pakettiautosta, joten nyt on aika tuoda sähköä uuteen segmenttiin Peugeot e-Rifter -tila-auton muodossa.

Auto pohjautuu EMP2-perusrakenteelle ja sen voimanlähteenä on sadan kilowatin (136 hevosvoiman) tehoinen sähkömoottori. Lattian alapuolelle sijoitettu ajoakku on 50 kilowattituntinen, jonka voimin yhdistetty WLTP-toimintamatka on 280 kilometriä. Auto on saatavilla kahdella eri koripituudella.

Peugeot e-Rifter

Type 2 -lataus osaa hyödyntää kolmea vaihetta, eli sen latausteho on parhaillaan 11 kW (3 x 16 A). Kolmivaiheisesta kotilatausasemasta akku latautuu siis täyteen noin viidessä tunnissa. Pikalatauksen maksimitehoksi kerrotaan 100 kW – tällä teholla akun kerrotaan pystyvän latautumaan tyhjästä 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa. Auton sisätilat lämpiävät 5 kW -tehoisella vastuksella.

Peugeot e-Rifterin huippunopeus on rajoitettu 135 kilometriin tunnissa ja nollasta sataan tilaihmeen kerrotaan kiihtyvän 11,2 sekunnissa. 80–120 km/h -kiihdytys sujuu alta yhdeksän sekunnin. Arvot odottavat tosin vielä lopullista vahvistusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilat ennallaan

Tila-autolle oleellisemmat mitat – eli ne tilat – ovat ennallaan. Lyhyemmässä mallissa hattuhyllyn alapuolelle tavaraa sopii 775 litran edestä ja pidemmässä L2-mallissa tilaa onkin jo 1 050 l. Pidemmän mallin tavaratilan voi laajentaa aina neljään kuutiometriin saakka. Jos hattuhylly tarvitsee irroittaa, löytyy sille säilytyspaikka toisen istuinrivin takaa.

Peugeot e-Rifter

Pienroinalle autossa on lokeroita ja syvennyksiä 186 l edestä.

Lisäksi autoon on saatavilla vetokoukku. Korin pituudesta riippumatta autolla saa vetää kärryä aina 750 kilogrammaan saakka.

Auton vakiovarusteisiin kuuluu ilmastointi, safety pack -turvavarustepaketti, bluetooth-radio ja taittuvat toisen rivin istuimet. Allure-varustelu tuo mukanaan jo digitaalisen i-Cockpit -mittariston, kuusitoistatuumaiset alumiinivanteet, kattokaiteet, 8-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön peilausmahdollisuudella, peruutuskameran ja avautuvan takalasin.

Urheilulook-varustelu GT kasvattaa vanteiden kokoa vielä tuumalla Alluresta ja autoon lisätään GT-tyylittelyelementtejä. Oleellisempia varusteita lienee kuitenkin kaksialueinen automaatti-ilmastointi, erilliset takaistuimet ja avaimeton käynnistys ja lukitus.

Uusi Peugeot e-Rifter on myynnissä Suomessakin vuoden 2021 toisella puoliskolla.

Muokattu 22.2. klo 9.58: Peugeot e-Rifter saapuu Suomeen vuoden 2021 toisella puoliskolla, ei ensimmäisellä.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Luetuimmat