24.3.2023 Ajoneuvot Lakimies samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan latauspäätöksestä: ”Jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja tehtävä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksen asiassa, missä K-lataus veloitti asiakkaalta roaming-latauksesta perusteettomasti. Lakimies on kuluttajariitalautakunnan kanssa samaa mieltä päätöksestä. Moottori uutisoi viime viikolla tapauksesta, jossa sähköautoilija päätti viedä lataustapahtumasta saadun maksun kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta antoi asiassa ratkaisun. Ratkaisun mukaan kuluttajariitalautakunta katsoo, että koska latausasema ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, latausoperaattori K-Auto Oy on vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Kuluttajariitalautakunta suositti päätöksessään, että K-Latauksen tulisi hyvittää asiakkaalle 18,20 euroa liikasuoritus. Vielä perjantaina sähköautoilija ei ollut saanut hyvitystä K-Lataukselta. Asianajaja, varatuomari sekä Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan päätöksestä. Tuorin mukaan K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta. – Liikennevirta Oy ei vastaa K-Auto Oy:n toiminnasta, Tuori sanoo. Tuori sanoo myös, että lautakunta on perustellusti katsonut, että kuluttaja on sopimussuhteessa sekä K-Lataukseen, jolta asiakas on sähköä ladannut, mutta myös hänellä on myös Liikennevirta Oy:n kanssa sopimussuhde, koska Virta on sähkön myynyt. – Kuluttajalla on myös perusteltua luottaa K-Auton antamiin hintatietoihin. K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta, Tuori sanoo. Myös kuluttajariitalautakunta linjasi päätöksessään, että palvelun hinta pitää olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Lautakunnan mukaan tilanne voi olla ongelmallinen kuluttajan kannalta, koska hän voi yhdellä latausasemalla käyttää eri yhtiöiden toimittamaa sähkövirtaa, mutta lautakunta kuitenkin katsoo, että latausaseman ylläpitäjän vastuulla on ilmoittaa selvästi sekä helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa hän käyttää autoa ladatessaan, jolloin hinnan voi tarkistaa. K-Lataus on muun muassa Volkswagenia, Audia, Cupraa ja Porschea maahantuovan K-Auto Oy:n omistama latauskonsepti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Roamingin poistuminen ei kovin asiakasystävällistä Moottori kysyi asiaa myös K-Lataukselta ja K-Latauksen vastaava johtaja Iiro Määttänen sanoi viime viikolla, että K-Lataus ei vielä tuolloin ottanut kantaa kuluttajariitalautakunnan päätökseen, koska asian sisäinen selvitys yhtiössä oli vielä kesken. Määttäsen mukaan koko alalla on tällä hetkellä odottava kanta siihen, miten latausasemilla toimitaan, koska koko sähköautojen latausala odottaa, että mitä EU linjaa tulevissa päätöksissä vaihtehtoisten polttoaineiden, kuten lataussähkön jakelusta. Määttänen arvioi, että on myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös kuluttajariitalautakunnan antaman päätöksen ylitse. Risto Tuori sen sijaan uskoo, että kuluttajariitalautakunnan antama päätös johtaa jonkunlaisiin toimiin latausasemilla. Millaisiin, siihen Tuori ei osaa antaa selvää vastausta vielä tällä hetkellä. – En pysty arvioimaan, miten ratkaisu vaikuttaa latausasemien toimintaan, mutta se on selvää, että jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja lienee tehtävä, jotta toisen toimittajan sähköä myyvä latausasema voi kuluttajalle ilmoittaa oikean lataushinnan. Jos sellaista ratkaisua ei löydy, niin kukin latausasema myy sitten sähköä vain omille asiakkailleen, mikä ei tietenkään ole kovin asiakasystävällinen vaihtoehto, Tuori sanoo. Myös Iiro Määttänen arvioi Moottorille, että roaming-latauksen kokonaan poistuminen ei olisi hyvä asia. – En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoi viime viikolla Moottorille. Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku