24.3.2023

Lakimies samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan latauspäätöksestä: ”Jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja tehtävä”

Kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksen asiassa, missä K-lataus veloitti asiakkaalta roaming-latauksesta perusteettomasti. Lakimies on kuluttajariitalautakunnan kanssa samaa mieltä päätöksestä.

Moottori uutisoi viime viikolla tapauksesta, jossa sähköautoilija päätti viedä lataustapahtumasta saadun maksun kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta antoi asiassa ratkaisun. Ratkaisun mukaan kuluttajariitalautakunta katsoo, että koska latausasema ei ole täyttänyt tiedonantovelvollisuuttaan latauksen hinnasta, latausoperaattori K-Auto Oy on vastuussa virheestä aiheutuneesta vahingosta. Kuluttajariitalautakunta suositti päätöksessään, että K-Latauksen tulisi hyvittää asiakkaalle 18,20 euroa liikasuoritus. Vielä perjantaina sähköautoilija ei ollut saanut hyvitystä K-Lataukselta.

Asianajaja, varatuomari sekä Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja Risto Tuori on samaa mieltä kuluttajariitalautakunnan päätöksestä. Tuorin mukaan K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta.

– Liikennevirta Oy ei vastaa K-Auto Oy:n toiminnasta, Tuori sanoo.

Tuori sanoo myös, että lautakunta on perustellusti katsonut, että kuluttaja on sopimussuhteessa sekä K-Lataukseen, jolta asiakas on sähköä ladannut, mutta myös hänellä on myös Liikennevirta Oy:n kanssa sopimussuhde, koska Virta on sähkön myynyt.

– Kuluttajalla on myös perusteltua luottaa K-Auton antamiin hintatietoihin. K-Auto vastaa siitä, että se antaa latausasemallaan oikeat tiedot latauksen hinnasta, Tuori sanoo.

Myös kuluttajariitalautakunta linjasi päätöksessään, että palvelun hinta pitää olla kuluttajan saatavilla ennen latauksen aloittamista. Lautakunnan mukaan tilanne voi olla ongelmallinen kuluttajan kannalta, koska hän voi yhdellä latausasemalla käyttää eri yhtiöiden toimittamaa sähkövirtaa, mutta lautakunta kuitenkin katsoo, että latausaseman ylläpitäjän vastuulla on ilmoittaa selvästi sekä helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa hän käyttää autoa ladatessaan, jolloin hinnan voi tarkistaa.

K-Lataus on muun muassa Volkswagenia, Audia, Cupraa ja Porschea maahantuovan K-Auto Oy:n omistama latauskonsepti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Roamingin poistuminen ei kovin asiakasystävällistä

Moottori kysyi asiaa myös K-Lataukselta ja K-Latauksen vastaava johtaja Iiro Määttänen sanoi viime viikolla, että K-Lataus ei vielä tuolloin ottanut kantaa kuluttajariitalautakunnan päätökseen, koska asian sisäinen selvitys yhtiössä oli vielä kesken. Määttäsen mukaan koko alalla on tällä hetkellä odottava kanta siihen, miten latausasemilla toimitaan, koska koko sähköautojen latausala odottaa, että mitä EU linjaa tulevissa päätöksissä vaihtehtoisten polttoaineiden, kuten lataussähkön jakelusta. Määttänen arvioi, että on myös mahdollista, että EU:n tekemä päivitys menee myös kuluttajariitalautakunnan antaman päätöksen ylitse.

Risto Tuori sen sijaan uskoo, että kuluttajariitalautakunnan antama päätös johtaa jonkunlaisiin toimiin latausasemilla. Millaisiin, siihen Tuori ei osaa antaa selvää vastausta vielä tällä hetkellä.

– En pysty arvioimaan, miten ratkaisu vaikuttaa latausasemien toimintaan, mutta se on selvää, että jonkinlaisia järjestelmäratkaisuja lienee tehtävä, jotta toisen toimittajan sähköä myyvä latausasema voi kuluttajalle ilmoittaa oikean lataushinnan. Jos sellaista ratkaisua ei löydy, niin kukin latausasema myy sitten sähköä vain omille asiakkailleen, mikä ei tietenkään ole kovin asiakasystävällinen vaihtoehto, Tuori sanoo.

Myös Iiro Määttänen arvioi Moottorille, että roaming-latauksen kokonaan poistuminen ei olisi hyvä asia.

– En ehkä kokonaan lähtisi roaming-puolta poistamaan, mutta tietysti, jos se menee kuluttajasuojalain kannalta mahdottomaksi, sitä se voi äärimmillään tarkoittaa, Määttänen sanoi viime viikolla Moottorille.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto

Luetuimmat