29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laadukas japanilainen hybrid-katumaasturi. Hyvää: viimeistely, muotoilu, kulutus. Huonoa: äänieristys, sekava keskikonsoli, lisävarusteiden hinta. Maailman teillä on 800 000 Lexusta, joissa on bensiinipolttomoottori ja sähkömoottori. Viime vuonna Lexus selätti tsunamin aiheuttaman tuotantohäiriön ja valmisti 523 000 autoa, joka oli ennätys kautta aikain.NX:stä tulee Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle Suomessa. Valmistaja asemoi kilpailijoiksi premiumkatraan, johon kuuluvat Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja Mercedes-Benz GLK.Eväät suosiolle ovat olemassa ainakin laatuvaikutelman ja viimeistelyn puolesta. Lisävarusteiden runsaus ja turvavarusteiden kattavuus tyydyttävät vaativampaakin autoilijaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu- ja nelivetonaLexus NX:n matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset luovat autolle muskelimaisen ilmeen. NX näyttää kokoistaan jyhkeämmältä katsoopa sitä sivusta, takaa tai edestä.Keulan ilme on erityisen ärhäkkä: iso grilli on ajovalojen muotoiluun yhdistettynä kuin hyökkäävän hain kita.NX tuli Suomessa tarjolle lokakuun lopulla. NX:n saa sekä etu- että nelivetoisena. Ennakkoarvioissa neliveto vie vaihtoehdoista voiton suhteella 90–10 prosenttia. Nelivedon lisähinta on 4 178 euroa.Viiden varustetason NX:n hinnat alkaen malli maksaa 53 766 euroa (etuveto). Toista äärtä on nelivetoinen luksusvarusteltu NX, jonka hinta kipuaa 77 821 euroon.Rahalla saaOsa turvavarusteista on paketoitu järkevästi hinnaltaankin. Mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin maksavat 873–880 euroa.Aktiivisten turvallisuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat myös panoraamanäyttö,kaistavahti, kuolleenkulmanvaroitin ja peruutusvahti. Mäkilähtöavustin on vakiona. Auton ympäri näkevä 360 asteen panoraamakamera on pysäköijän ystävä, mutta sen saa vain tyyreimmällä Premier-varustetasolla, ja silloin kuvetta on kaivettava peräti 77 821 euron verran.Mukautuva vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta päättäväisesti. Auto ei ryntäile, vaikka edelläajava poistuisi edestä ja oman auton asetettu nopeus olisi korkeampi. Toisaalta auto hidastaa ennakoivasti ja tasaisesti jos esimerkiksi rekan takalisto lähestyy moottoritiellä liian likelle. Etäisyys edellä ajavaan säätyy kolmiportaisesti.Mikä mukavaa avustin toimii aina pysähdyksiin saakka ja nytkähtelevässä ruuhkassa. Auto siis lähtee automaattisesti liikkeelle seisovilta renkailta, jos auto ei ole pysähdyksissä yli neljää sekuntia.Hyvät istumatilatAkut on mahdutettu takaistuinten alle, joka säästää tilaa matkustamossa.Istuma-asento takana on mukava: asento on ryhdikäs, joskaan sivutuki ei ole mainittava. Polvet saa aseteltua kyllä, mutta jalkaterillä on ahdasta etuistuimen alla. Lattia on käytännössä tasainen. Takaa näkee hyvin eteenpäin, sillä istuimet ovat etuistuimia korkeammalla. Sen hinta on niukahko pääntila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKierrosten huudatustaAkut nostavat painoa, mutta toisaalta vakauttavat menoa, sillä ne laskevat korkean auton painopistettä. Konepellin alla on 2,5-litrainen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 197 hevosvoimaa.Hybridijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi auton huippuvauhti on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.Lexuksen voimalinja antaa älykkäästi ohjaten eli tarpeen ja vaihtelevien ajotilanteiden mukaan voimaa eri akseleille. Nelivetoisen NX:n etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät voimansa joko bensiinin tai sähkön avulla.Nelivetoinen autosta tulee silloin, kun etupyörät menettävät pitoaan, muutoin auto etenee mahdollisimman vähäkulutuksisesti eli etuvetoisena.Kuusilovinen portaaton vaihteisto ei nikottele, mutta kiihdytysten ja ylämäkien tullen kulku on ajoittain kuminauhamaista kierrosten huudatusta.Korvakuulolta Lexus ei ole yhtä taiten äänieristetty kuin muutamat kilpailijansa: rengasmelu kantaa ikävästi sisälle.Tuntoa kiitos!Ohjaus saisi olla tunnokkaampi, etenkin keskialueella on väljyyttä. Ohjauksen tarkkuutta kaipaa myös maantieajossa.Näkyvyys ulos on korkeassa autossa kunnossa. Etuviistoon ei ole katveita, mutta takakulmat ovat umpinaiset, joten peruuttajan on pakko luottaa peuutuskameraan ja kunnollisen kokoisiin sivupeileihin.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lexus NX 300h AWD Hinta alkaen 53 766 € Ajoneuvovero 105 €/ v Moottori 2 494 cm³, bensiinimoottori, sähkömoottorit edessä ja takana, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho (197 hv), 5700 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Teho , 210 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1785 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?