29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laadukas japanilainen hybrid-katumaasturi. Hyvää: viimeistely, muotoilu, kulutus. Huonoa: äänieristys, sekava keskikonsoli, lisävarusteiden hinta. Maailman teillä on 800 000 Lexusta, joissa on bensiinipolttomoottori ja sähkömoottori. Viime vuonna Lexus selätti tsunamin aiheuttaman tuotantohäiriön ja valmisti 523 000 autoa, joka oli ennätys kautta aikain. NX:stä tulee Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle Suomessa. Valmistaja asemoi kilpailijoiksi premiumkatraan, johon kuuluvat Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja Mercedes-Benz GLK. Eväät suosiolle ovat olemassa ainakin laatuvaikutelman ja viimeistelyn puolesta. Lisävarusteiden runsaus ja turvavarusteiden kattavuus tyydyttävät vaativampaakin autoilijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- ja nelivetona Lexus NX:n matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset luovat autolle muskelimaisen ilmeen. NX näyttää kokoistaan jyhkeämmältä katsoopa sitä sivusta, takaa tai edestä. Keulan ilme on erityisen ärhäkkä: iso grilli on ajovalojen muotoiluun yhdistettynä kuin hyökkäävän hain kita. NX tuli Suomessa tarjolle lokakuun lopulla. NX:n saa sekä etu- että nelivetoisena. Ennakkoarvioissa neliveto vie vaihtoehdoista voiton suhteella 90–10 prosenttia. Nelivedon lisähinta on 4 178 euroa. Viiden varustetason NX:n hinnat alkaen malli maksaa 53 766 euroa (etuveto). Toista äärtä on nelivetoinen luksusvarusteltu NX, jonka hinta kipuaa 77 821 euroon. Rahalla saa Osa turvavarusteista on paketoitu järkevästi hinnaltaankin. Mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin maksavat 873–880 euroa. Aktiivisten turvallisuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat myös panoraamanäyttö, kaistavahti, kuolleenkulmanvaroitin ja peruutusvahti. Mäkilähtöavustin on vakiona. Auton ympäri näkevä 360 asteen panoraamakamera on pysäköijän ystävä, mutta sen saa vain tyyreimmällä Premier-varustetasolla, ja silloin kuvetta on kaivettava peräti 77 821 euron verran. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta päättäväisesti. Auto ei ryntäile, vaikka edelläajava poistuisi edestä ja oman auton asetettu nopeus olisi korkeampi. Toisaalta auto hidastaa ennakoivasti ja tasaisesti jos esimerkiksi rekan takalisto lähestyy moottoritiellä liian likelle. Etäisyys edellä ajavaan säätyy kolmiportaisesti. Mikä mukavaa avustin toimii aina pysähdyksiin saakka ja nytkähtelevässä ruuhkassa. Auto siis lähtee automaattisesti liikkeelle seisovilta renkailta, jos auto ei ole pysähdyksissä yli neljää sekuntia. Hyvät istumatilat Akut on mahdutettu takaistuinten alle, joka säästää tilaa matkustamossa. Istuma-asento takana on mukava: asento on ryhdikäs, joskaan sivutuki ei ole mainittava. Polvet saa aseteltua kyllä, mutta jalkaterillä on ahdasta etuistuimen alla. Lattia on käytännössä tasainen. Takaa näkee hyvin eteenpäin, sillä istuimet ovat etuistuimia korkeammalla. Sen hinta on niukahko pääntila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kierrosten huudatusta Akut nostavat painoa, mutta toisaalta vakauttavat menoa, sillä ne laskevat korkean auton painopistettä. Konepellin alla on 2,5-litrainen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 197 hevosvoimaa. Hybridijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi auton huippuvauhti on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Lexuksen voimalinja antaa älykkäästi ohjaten eli tarpeen ja vaihtelevien ajotilanteiden mukaan voimaa eri akseleille. Nelivetoisen NX:n etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät voimansa joko bensiinin tai sähkön avulla. Nelivetoinen autosta tulee silloin, kun etupyörät menettävät pitoaan, muutoin auto etenee mahdollisimman vähäkulutuksisesti eli etuvetoisena. Kuusilovinen portaaton vaihteisto ei nikottele, mutta kiihdytysten ja ylämäkien tullen kulku on ajoittain kuminauhamaista kierrosten huudatusta. Korvakuulolta Lexus ei ole yhtä taiten äänieristetty kuin muutamat kilpailijansa: rengasmelu kantaa ikävästi sisälle. Tuntoa kiitos! Ohjaus saisi olla tunnokkaampi, etenkin keskialueella on väljyyttä. Ohjauksen tarkkuutta kaipaa myös maantieajossa. Näkyvyys ulos on korkeassa autossa kunnossa. Etuviistoon ei ole katveita, mutta takakulmat ovat umpinaiset, joten peruuttajan on pakko luottaa peuutuskameraan ja kunnollisen kokoisiin sivupeileihin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lexus NX 300h AWD Hinta alkaen 53 766 € Ajoneuvovero 105 €/ v Moottori 2 494 cm³, bensiinimoottori, sähkömoottorit edessä ja takana, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho (197 hv), 5700 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Teho , 210 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1785 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta