29.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laadukas japanilainen hybrid-katumaasturi. Hyvää: viimeistely, muotoilu, kulutus. Huonoa: äänieristys, sekava keskikonsoli, lisävarusteiden hinta. Maailman teillä on 800 000 Lexusta, joissa on bensiinipolttomoottori ja sähkömoottori. Viime vuonna Lexus selätti tsunamin aiheuttaman tuotantohäiriön ja valmisti 523 000 autoa, joka oli ennätys kautta aikain. NX:stä tulee Lexukselle kolmas päämalli CT 200h:n ja IS 300h:n rinnalle Suomessa. Valmistaja asemoi kilpailijoiksi premiumkatraan, johon kuuluvat Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja Mercedes-Benz GLK. Eväät suosiolle ovat olemassa ainakin laatuvaikutelman ja viimeistelyn puolesta. Lisävarusteiden runsaus ja turvavarusteiden kattavuus tyydyttävät vaativampaakin autoilijaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Etu- ja nelivetona Lexus NX:n matala kattolinja, matalat sivuikkunat ja korkealla oleva hartialinja sekä kyljen terävät pokkaukset luovat autolle muskelimaisen ilmeen. NX näyttää kokoistaan jyhkeämmältä katsoopa sitä sivusta, takaa tai edestä. Keulan ilme on erityisen ärhäkkä: iso grilli on ajovalojen muotoiluun yhdistettynä kuin hyökkäävän hain kita. NX tuli Suomessa tarjolle lokakuun lopulla. NX:n saa sekä etu- että nelivetoisena. Ennakkoarvioissa neliveto vie vaihtoehdoista voiton suhteella 90–10 prosenttia. Nelivedon lisähinta on 4 178 euroa. Viiden varustetason NX:n hinnat alkaen malli maksaa 53 766 euroa (etuveto). Toista äärtä on nelivetoinen luksusvarusteltu NX, jonka hinta kipuaa 77 821 euroon. Rahalla saa Osa turvavarusteista on paketoitu järkevästi hinnaltaankin. Mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäyksenestoavustin maksavat 873–880 euroa. Aktiivisten turvallisuusvarusteiden valikoimaan kuuluvat myös panoraamanäyttö, kaistavahti, kuolleenkulmanvaroitin ja peruutusvahti. Mäkilähtöavustin on vakiona. Auton ympäri näkevä 360 asteen panoraamakamera on pysäköijän ystävä, mutta sen saa vain tyyreimmällä Premier-varustetasolla, ja silloin kuvetta on kaivettava peräti 77 821 euron verran. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii pehmeästi, mutta päättäväisesti. Auto ei ryntäile, vaikka edelläajava poistuisi edestä ja oman auton asetettu nopeus olisi korkeampi. Toisaalta auto hidastaa ennakoivasti ja tasaisesti jos esimerkiksi rekan takalisto lähestyy moottoritiellä liian likelle. Etäisyys edellä ajavaan säätyy kolmiportaisesti. Mikä mukavaa avustin toimii aina pysähdyksiin saakka ja nytkähtelevässä ruuhkassa. Auto siis lähtee automaattisesti liikkeelle seisovilta renkailta, jos auto ei ole pysähdyksissä yli neljää sekuntia. Hyvät istumatilat Akut on mahdutettu takaistuinten alle, joka säästää tilaa matkustamossa. Istuma-asento takana on mukava: asento on ryhdikäs, joskaan sivutuki ei ole mainittava. Polvet saa aseteltua kyllä, mutta jalkaterillä on ahdasta etuistuimen alla. Lattia on käytännössä tasainen. Takaa näkee hyvin eteenpäin, sillä istuimet ovat etuistuimia korkeammalla. Sen hinta on niukahko pääntila. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kierrosten huudatusta Akut nostavat painoa, mutta toisaalta vakauttavat menoa, sillä ne laskevat korkean auton painopistettä. Konepellin alla on 2,5-litrainen polttomoottori. Yhdessä sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 197 hevosvoimaa. Hybridijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi auton huippuvauhti on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Lexuksen voimalinja antaa älykkäästi ohjaten eli tarpeen ja vaihtelevien ajotilanteiden mukaan voimaa eri akseleille. Nelivetoisen NX:n etupyörät saavat voimansa sähkömoottorilta, takapyörät voimansa joko bensiinin tai sähkön avulla. Nelivetoinen autosta tulee silloin, kun etupyörät menettävät pitoaan, muutoin auto etenee mahdollisimman vähäkulutuksisesti eli etuvetoisena. Kuusilovinen portaaton vaihteisto ei nikottele, mutta kiihdytysten ja ylämäkien tullen kulku on ajoittain kuminauhamaista kierrosten huudatusta. Korvakuulolta Lexus ei ole yhtä taiten äänieristetty kuin muutamat kilpailijansa: rengasmelu kantaa ikävästi sisälle. Tuntoa kiitos! Ohjaus saisi olla tunnokkaampi, etenkin keskialueella on väljyyttä. Ohjauksen tarkkuutta kaipaa myös maantieajossa. Näkyvyys ulos on korkeassa autossa kunnossa. Etuviistoon ei ole katveita, mutta takakulmat ovat umpinaiset, joten peruuttajan on pakko luottaa peuutuskameraan ja kunnollisen kokoisiin sivupeileihin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lexus NX 300h AWD Hinta alkaen 53 766 € Ajoneuvovero 105 €/ v Moottori 2 494 cm³, bensiinimoottori, sähkömoottorit edessä ja takana, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho (197 hv), 5700 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Teho , 210 r/min Vääntö (4200–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,4 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 555 l Omamassa: 1785 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan