19.7.2020 Ajoneuvot Maserati korvaa Ghiblin dieselmoottorin kevythybridillä, jonka päästöt ovat suunnilleen samat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöjen vähentämiseksi Maserati parittaa kolmelitraisen V6-moottorinsa kanssa 48 voltin kevythybriditekniikkaa. Kaikkien aikojen ensimmäinen hybridi-Maserati syrjäyttää mallistossa diesel-mallin, jonka päästöt olivat valmiiksi samaa luokkaa uutuusmallin kanssa. Maserati Ghiblin kasvojenkohotuksessa suurimpaan rooliin nousi uusi kaksilitrainen nelisylinterinen 48 voltin kevythybridisoitu voimalinja, joka korvaa mallistossa V6-dieselin. Voimalinja tuottaa 330 hevosvoiman huipputehon. Vääntöä on parhaillaan 450 newtonmetriä, ja sen kerrotaan olevan käytettävissä jo 1 500 r/min pyörimisnopeudella. Kevythybridimallin kerrotaan olevan 80 kilogrammaa diesel-edeltäjää kevyempi. Parhaillaan uudistettu Ghibli kiihtyy 0–100 km/h -nopeuteen 5,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 255 km/h. Vaihteistona tomii ZF:n kahdeksannopeuksinen automaatti. WLTP-syklin mukaiset päästöt asettuvat välille 193–216 grammaa kilometrille, eli noin neljänneksen pienemmäksi hybridisoimattomaan bensiini-V6:een verrattuna. Mutta jos verrataan dieseliin jonka kevythybridi korvaa, ovat päästöt samalla tasolla. Aiempaa vihreämmin ensimmäisellä hybridi-Maseratilla ei siis pääse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattava hybridi ei sovi Maseratiin Valmistaja toteaa kevythybridiratkaisun olevan tällä hetkellä sille paras vaihtoehto. – Tutkimme myös mahdollisuuksia Ghiblin lataushybridiversion tekemiseen, mutta lisäarvon tuomiseksi auto tarvitsisi 50 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Mutta tämä tarkoittaisi isompaa akkua tavaratilassa ja painojakaumaongelmaa. Ulkoisesti Ghibli hybridiä on muokattu hieman sähköistämättömistä versioista eroavaiseksi muun muassa sinisillä yksityiskohdilla jarrusatuloissa ja ilmanottoaukoissa. Eroavaisuuksia ulkoasuun on tehty myös uudistetun etumaskin ja takavalojen muodossa. Liitettävyyttä ja suurempi näyttö Hybridiuutuuden yhteydessä valmistaja esittelee myös uuden Maserati Connect -ohjelman, joka mahdollistaa jatkuvan yhteyden autoon. Tällä kerrotaan parannettavan kuljettajalle tarjottavia palveluita. Tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Android Automotive -järjestelmään, ja se on Maseratin mukaan edeltäjäänsä nopeampi. Tietoviihdejärjestelmän näytön kokoa on kasvatettu 8,4 tuumasta 10,2 tuumaan. Auton valmistus alkaa syyskuussa ja kevythybridijärjestelmän uskotaan tulevan lähiaikoina myös Quattroporte ja Levante -malleihin. Täysin sähköiset GranTurismo ja GranCabrio -mallit on tarkoitus esitellä vuonna 2021. Lähde ja kuvat: Maserati Lue lisää: Eroon Ferrarin voimanlähteistä: Maserati kehittää V6-tuplaturboa Koeajo: Maserati Ghibli Koeajo: Maserati Levante 3.0 V6 Diesel on Italian ensimmäinen luksusmaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku