19.5.2014

Koeajo: Nissan Qashqai

Kuva Petri Munukka

Qashqai on petrannut ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltäänkin. Hyvää: sisätilat, mukavuus, varustelu. Huonoa: matala tavaratila, hento alavääntö, pitkät välitykset.

Myyntitilastojemme kärkiryhmässä on jo useita vuosia keikkunut Nissan Qashqain etuvetoinen bensiiniversio. Kestääkö suosio moottorin pienentämisen?

Nissanin koko malliston aikanaan mullistanut ja katumaasturiaallon harjalla menestykseen ratsastanut Qashqai on uusiutunut.

Dieselmoottorinen Tekna-varusteinen nelivetomalli teki vaikutuksen, kun vertailimme kaupunkimaastureita Moottorissa 4/2014.

Aikaisempia myyntilukuja tarkastellessa useimpia kiinnostanee kuitenkin etuvetoinen ja maltillisemmin varusteltu bensiinimalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vääntävä pikkuturbo

Qashqain myydyin moottori on tähän asti ollut 1,6-litrainen bensiininelonen. Nyt Nissan lähtee mukaan downsizing-trendiin. Moottori vaihtuu turboahdetuksi nelisylinteriseksi 1,2-litraiseksi.

Se ei siis ole sama moottori kuin Micraan ja Noteen esitelty 1.2 DIG-S, joka on kolmisylinterinen ja mekaanisesti ahdettu. Qashqain uusi moottori on näitä tehokkaampi ja vääntävämpi.

Vanhan Nissan Qashqain 1,6:een verrattuna tehoa on saman verran, mutta vääntöä reilusti enemmän. Mikä parasta, molemmat huippuarvot löytyvät aikaisempaa alhaisemmilta kierroksilta.

Odotettavissa on siis suoritusarvojen paraneminen, kun painoakin on saatu pudotettua ulkomittojen kasvusta huolimatta.

Luvatusti kiihdytys nollasta sataan käy sekunnin nopeammin ja kulutuksesta on karistettu puoli litraa.

Pitkät välitykset

Etukäteen odottaisi kasvaneen väännön tekevän kiihdytyksistä vaivattomampia moottoria huudattamatta. Väännön kasvu on kuitenkin ulosmitattu pidentämällä vaihteiston välityksiä merkittävästi.

Kuutosella on satasen vauhdissa kierroksia vain 2 000 ja kadun kulmissakin joutuu hakemaan yhtä pykälää totuttua pienempää vaihdetta.

Pitkien välitysten takia moottori tuntuu hengettömältä alle 2 000 kierroksella, vaikkakin auto nöyrästi puurtaen säilyttää nopeuden ja punnertaa mäet ylös. Kiihtyvyys on kuitenkin olematonta ja ohituksiin on vaihdettava kaksi pykälää pienemmälle.

Välitysten pidentämisellä on haettu alhaisempaa kulutusta ja kulutusmittarin mukaan keskikulutus asettuu helposti kuuden litran tietämille.

Lopputankkaus paljastaa mittarin kuitenkin optimistiseksi ja todellinen kulutus karkaa vääjäämättä yli seitsemän litran.

Mukava matkakumppani

Uuden Qashqain perusmalli on miellyttävä tuttavuus. Kalliimpia malleja korkeampiprofiiliset renkaat ovat mukavammat käytössä pehmeydellään ja hiljaisuudellaan.

Myös ohjaustuntuma on miellyttävämpi ja rauhattomuus jää pois. Koska alusta ei ole erityisen urheilullinen, matalaprofiilirenkaille jäisi vain ulkonäöllinen hyöty.

Jo perusvarustetaso Visia on varsin riittävä ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen.

Kaksituhatta euroa kalliimpi Acenta tuo mukanaan paljon pikkumukavuuksia, mutta saman tien kannattaa satsata toinen mokoma 360-tasoon.

Siihen kuuluvat kaikki elektroniset turvajärjestelmät, kuten kamerat ja tutkat ympäriinsä, automaattijarrutus, kaistavahti ja kuskin vireydenvalvonta.

Qashqai on houkuttelevasti hinnoiteltu perheauto maasturihenkisellä ulkonäöllä. Autoilijoiden sieluista ovat crossover-mallien lisäksi taistelemassa aikki C-segmentin viistoperät ja pienemmät tila-autotkin.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Nissan Qashqai DIG-T Acenta

Hinta alkaen

24 690 €

Ajoneuvovero

111 €/ v

Moottori

1 197 cm³, bensiinirivimoottori, turboahdin, suorasuihkutus, sammutusautomatiikka, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (116 hv), 4500 r/min

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Vääntö

190 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

185 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,9 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4377 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm
Tavaratila: 430-1598 l
Omamassa: 1245 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Ecotest

4 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat