29.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on ääritilanteessa uutta turvallisempi – mutta tilanne muuttuu jos ajonvakautuksen kytkee pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussa viidennen ja kahdeksannen sukupolven Golfien välillä moni asia yllätti testiin osallistuneet tyystin. Ehkä suurin yllätys koettiin väistökokeessa, jossa vertailtiin autojen ääritilannekäytöstä. Moottorin parivertailu kahden Volkswagen Golfin välillä julkaistiin keskiviikkona 26.5 – kerroimme jo aiemmin tuloksista sen verran, että vanha oli useimmissa tilanteissa uutta mukavampi ajaa. Ennen sitä vertailimme myös autojen varusteita ja totesimme kehityksen tällä saralla olleen hurjaa.Autojen testiohjelmaan kuului myös väistökoe, jossa testataan auton ääritilannekäyttäytymistä. Suljetulla lentokentän kiitoradalla tehtävässä kokeessa vaihdetaan äkisti kaistaa puolelta toisella keiloista rakennetussa ’’kujassa’’. Koe suoritetaan niin nopeilla kuin rauhallisillakin ohjausliikkeillä – sekä täyteen kuormatulla autolla että kahden hengen kuormalla. Ennen koetta oli lähes oletus, että uusi Golf pärjäisi siinä paremmin, sillä ajonvakautusjärjestelmät ovat kehittyneet vuosien varrella huomattavasti sivistyneemmiksi ja tarkemmiksi. Siksi olikin yllätys, kun käytetty Golfimme suoritti keilaradan kuormattuna 96 km/h -nopeudella: 4 km/h nopeammin kuin uusi Golf. Ilman kuormaa tulokset tulokset olivat samansuuntaiset, mutta ero venyi jo varsin suureksi. Vanha vei tämän osan kokeesta luvuin 104 km/h vastaan 96 km/h.Testaajat kertoivat, että autoissa tuntee selvästi, että uusi auto on rakennettu toimimaan ääritilanteessa ajonvakautusjärjestelmän varassa. Vanhassa puolestaan turvallisuus on rakennettu alustan toiminnan varaan ja ajonvakautusjärjestelmä toimii sitä tukevana järjestelmänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjonvakautusta tarvitaanBonuksena päätimme testata vanhan Golfin käyttäytymistä ilman ajonvakautusta, uudesta toimintoa ei voi enää edes kytkeä pois päältä. Tuloksena oli ilman kuormaa 92 km/h -rajanopeus, mutta tämä luku ei kerro kaikkea. Kun ajonvakautuksen kanssa ajolinja leveni keilojen päälle hallitusti, niin ilman ajonvakautusta peräluisto laajeni rajusti – ilman kuljettajan riittävän rajua vastaohjausta ja kiihdytystä auton karkaisi varmasti vastaantulijan kaistalle, tai jopa sen yli. Ajonvakautus kannattaa siis tosiaan pitää päällä.Lisäksi testipaikalla muisteltiin vanhoja: testaajat olivat varmoja, ettei viidennen sukupolven Golf Variant tuntunut väistökokeessa niin hyvältä uutena, kuin se nyt tuntui. Tämä tuskin kuitenkaan on auton kulumisen ansiota, vaan pisteet satavat tässä rengaskehityksen piikkiin, vaikka autoon hankkimamme renkaat eivät ole sieltä hinnaston kalliimmasta päästä.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaParivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen