29.5.2021 Ajoneuvot Parivertailu: vanha Golf on ääritilanteessa uutta turvallisempi – mutta tilanne muuttuu jos ajonvakautuksen kytkee pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parivertailussa viidennen ja kahdeksannen sukupolven Golfien välillä moni asia yllätti testiin osallistuneet tyystin. Ehkä suurin yllätys koettiin väistökokeessa, jossa vertailtiin autojen ääritilannekäytöstä. Moottorin parivertailu kahden Volkswagen Golfin välillä julkaistiin keskiviikkona 26.5 – kerroimme jo aiemmin tuloksista sen verran, että vanha oli useimmissa tilanteissa uutta mukavampi ajaa. Ennen sitä vertailimme myös autojen varusteita ja totesimme kehityksen tällä saralla olleen hurjaa. Autojen testiohjelmaan kuului myös väistökoe, jossa testataan auton ääritilannekäyttäytymistä. Suljetulla lentokentän kiitoradalla tehtävässä kokeessa vaihdetaan äkisti kaistaa puolelta toisella keiloista rakennetussa ’’kujassa’’. Koe suoritetaan niin nopeilla kuin rauhallisillakin ohjausliikkeillä – sekä täyteen kuormatulla autolla että kahden hengen kuormalla. Ennen koetta oli lähes oletus, että uusi Golf pärjäisi siinä paremmin, sillä ajonvakautusjärjestelmät ovat kehittyneet vuosien varrella huomattavasti sivistyneemmiksi ja tarkemmiksi. Siksi olikin yllätys, kun käytetty Golfimme suoritti keilaradan kuormattuna 96 km/h -nopeudella: 4 km/h nopeammin kuin uusi Golf. Ilman kuormaa tulokset tulokset olivat samansuuntaiset, mutta ero venyi jo varsin suureksi. Vanha vei tämän osan kokeesta luvuin 104 km/h vastaan 96 km/h. Testaajat kertoivat, että autoissa tuntee selvästi, että uusi auto on rakennettu toimimaan ääritilanteessa ajonvakautusjärjestelmän varassa. Vanhassa puolestaan turvallisuus on rakennettu alustan toiminnan varaan ja ajonvakautusjärjestelmä toimii sitä tukevana järjestelmänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajonvakautusta tarvitaan Bonuksena päätimme testata vanhan Golfin käyttäytymistä ilman ajonvakautusta, uudesta toimintoa ei voi enää edes kytkeä pois päältä. Tuloksena oli ilman kuormaa 92 km/h -rajanopeus, mutta tämä luku ei kerro kaikkea. Kun ajonvakautuksen kanssa ajolinja leveni keilojen päälle hallitusti, niin ilman ajonvakautusta peräluisto laajeni rajusti – ilman kuljettajan riittävän rajua vastaohjausta ja kiihdytystä auton karkaisi varmasti vastaantulijan kaistalle, tai jopa sen yli. Ajonvakautus kannattaa siis tosiaan pitää päällä. Lisäksi testipaikalla muisteltiin vanhoja: testaajat olivat varmoja, ettei viidennen sukupolven Golf Variant tuntunut väistökokeessa niin hyvältä uutena, kuin se nyt tuntui. Tämä tuskin kuitenkaan on auton kulumisen ansiota, vaan pisteet satavat tässä rengaskehityksen piikkiin, vaikka autoon hankkimamme renkaat eivät ole sieltä hinnaston kalliimmasta päästä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Parivertailu: nykyajan Golfissa on kymmeniä varusteita enemmän kuin vanhassa, mutta ovatko ne kaikki tarpeellisia? Käyttötesti käytetyllä: miten valmistelimme Golfia parivertailuun uutta vastaan? Vanha Volkswagen Golf haastaa uuden parivertailussa – oliko ennen kaikki paremmin? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku