Ajoneuvot | Puolen vuoden koeajo | 11.8.2020

Puolen vuoden koeajo: MBUX aloitti Mercedeksen vallankumouksen, joka jatkuu pian

A-sarjassa esitelty MBUX-tietoviihdejärjestelmä oli Mercedekselle iso askel auton digitaalisten toimintojen käyttöliittymissä. Pian saapuva S-sarja jatkaa malliston juniorin kehitystyötä.

Jaa artikkeli

2018 esitelty W177-polven Mercedes-Benz A-sarja toi tullessaan aikuisemman olemuksen johtotähden pienimpään malliin. Sisällä matkustamossa tunnelma puolestaan muuttui ilmavammaksi ja nuorekkaammaksi. A-sarja jätti jäähyväiset nappiarmeijalle ja Comand-tietoviihdejärjestelmälle, joka muistetaan etuistuinten välissä sijainneesta rullasta ja vanhahtavasta valikkorakenteestaan.

Puolen vuoden koeajo MBUX

Uusi Mercedes-Benz User eXperience -järjestelmä, MBUX, on ollut kahden vuoden ajan eräänlainen vedenjakaja mallistossa. Vaikka kahden näytön ratkaisuja oltiin nähty jo aiemmin Mercedeksen mallistossa, muutti MBUX saapuessaan tapaa, jolla auton kanssa vuorovaikutetaan. Uuteen avainasemaan otettiin kosketus, tapahtuu se sitten ohjauspyörän hipaisualueiden, keskitunnelin kosketuslevyn tai kosketusnäytön avulla. Lopputulos on aina sama.

Puolen vuoden koeajo MBUX

MBUX:n taustalta löytyy näytönohjaimista tunnetun Nvidian toimittamaa teknologiaa, joten ei ihme, että myös animaatiot ja karttanäkymät luonnistuvat näyttävästi. DDR4-keskusmuistia on 8 gigatavua. Prosessointiteho näkyy myös lisätyn todellisuuden (AR) -navigointitoiminnossa, jossa A-sarja näyttää kameranäkymässä leijuvan nuolen oikean risteyksen kohdalla.

 

Mittaristonäkymät ovat kohtuullisen hyvin muokattavia, joten tiedon määrää ja esitystapaa voi muutella vaikkapa lomatunnelmia varten.

Uuden ajan järjestelmänä MBUX on suunniteltu toimimaan netissä. Parhaimmat osoitukset järjestelmän verkkokyvyistä ovatkin hiljattain uudistunut Mercedes Me -älypuhelinsovellus sekä ”Hey Mercedes” -hihkaisuun vastaava ääniohjaus. Ääniohjauksen kunniaksi on sen kyky ymmärtää jopa hiukan rallinuotilla lausuttua englantia, mutta käytännössä toiminnolle on vaikea keksiä käyttökohteita, mikäli auto ei ole varustettu nettiyhteydellä. Vaikeuksia tuottavat myös suomalaiset kadunnimet ja nimet. Järjestelmä kykenee erottamaan myös kummalta etuistuimelta sitä puhutellaan.

Puolen vuoden koeajo MBUX

Seuraavaa askel näkyvissä

Täysin virheetön ei MBUX:kään ole ensimmäisessä muodossaan. Ilmeisesti kukaan Mercedeksellä ei ole koskaan valinnut väärää musiikkikappaletta, sillä seuraavan biisin vaihtamiselle löytyy painike vain muutamasta valikkonäkymästä. Muutamat pikapainikkeet näyttäisivät olevan eräs uudessa S-sarjassa esitellyistä uudistuksista.

Myös kolmen kosketustavan järjestelmä lienee havaittu sekin hiukan hankalaksi. Kosketuslevy on usein näppärä ja levy antaa haptisen värinäpalautteen, mutta jos valikoissa poukkoileminen ei heti suju, on vaistomainen reaktio siirtyä kosketusnäytön käyttöön.

Nyt uusi S-sarja vaihtaa kojelaudan keskellä olevan pienen vaakasuuntaisen kosketusnäytön suureen pystysuuntaiseen näyttöön. Samalla nykyisen MBUX-version kosketuslevyssä hyödylliseksi havaittu haptinen palaute on siirtynyt suoraan kosketusnäyttöön hiukan Audin järjestelmän tavoin. Varsinainen kosketuslevy on puolestaan poistunut helpommin saavutettavan kosketusnäytön takia.

My MBUX map

S-sarjalle sopivasti päivitetty MBUX toimii myös takaistuinten tietoviihteen palvelussa ja Mercedes-ääniavustin toimii myös takapenkiltä huudeltuna.

Mittaristossa uusi S-sarja panostaa nyt kolmiulotteisuuteen, joka on toteutettu kuljettajan silmiä seuraamalla. Samalla lisätyn todellisuuden toiminnot on tuotu osaksi tuulilasin heijastusnäyttöä, joten navigointinuolet leijuvat jatkossa suoraan kuljettajan näkökentässä.

Jäämme odottamaan, miten A-sarjassa aloitettu kehitys jatkuu.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Keskustelu