11.8.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: MBUX aloitti Mercedeksen vallankumouksen, joka jatkuu pian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A-sarjassa esitelty MBUX-tietoviihdejärjestelmä oli Mercedekselle iso askel auton digitaalisten toimintojen käyttöliittymissä. Pian saapuva S-sarja jatkaa malliston juniorin kehitystyötä. 2018 esitelty W177-polven Mercedes-Benz A-sarja toi tullessaan aikuisemman olemuksen johtotähden pienimpään malliin. Sisällä matkustamossa tunnelma puolestaan muuttui ilmavammaksi ja nuorekkaammaksi. A-sarja jätti jäähyväiset nappiarmeijalle ja Comand-tietoviihdejärjestelmälle, joka muistetaan etuistuinten välissä sijainneesta rullasta ja vanhahtavasta valikkorakenteestaan. Uusi Mercedes-Benz User eXperience -järjestelmä, MBUX, on ollut kahden vuoden ajan eräänlainen vedenjakaja mallistossa. Vaikka kahden näytön ratkaisuja oltiin nähty jo aiemmin Mercedeksen mallistossa, muutti MBUX saapuessaan tapaa, jolla auton kanssa vuorovaikutetaan. Uuteen avainasemaan otettiin kosketus, tapahtuu se sitten ohjauspyörän hipaisualueiden, keskitunnelin kosketuslevyn tai kosketusnäytön avulla. Lopputulos on aina sama. MBUX:n taustalta löytyy näytönohjaimista tunnetun Nvidian toimittamaa teknologiaa, joten ei ihme, että myös animaatiot ja karttanäkymät luonnistuvat näyttävästi. DDR4-keskusmuistia on 8 gigatavua. Prosessointiteho näkyy myös lisätyn todellisuuden (AR) -navigointitoiminnossa, jossa A-sarja näyttää kameranäkymässä leijuvan nuolen oikean risteyksen kohdalla. Mittaristonäkymät ovat kohtuullisen hyvin muokattavia, joten tiedon määrää ja esitystapaa voi muutella vaikkapa lomatunnelmia varten. Uuden ajan järjestelmänä MBUX on suunniteltu toimimaan netissä. Parhaimmat osoitukset järjestelmän verkkokyvyistä ovatkin hiljattain uudistunut Mercedes Me -älypuhelinsovellus sekä "Hey Mercedes" -hihkaisuun vastaava ääniohjaus. Ääniohjauksen kunniaksi on sen kyky ymmärtää jopa hiukan rallinuotilla lausuttua englantia, mutta käytännössä toiminnolle on vaikea keksiä käyttökohteita, mikäli auto ei ole varustettu nettiyhteydellä. Vaikeuksia tuottavat myös suomalaiset kadunnimet ja nimet. Järjestelmä kykenee erottamaan myös kummalta etuistuimelta sitä puhutellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seuraavaa askel näkyvissä Täysin virheetön ei MBUX:kään ole ensimmäisessä muodossaan. Ilmeisesti kukaan Mercedeksellä ei ole koskaan valinnut väärää musiikkikappaletta, sillä seuraavan biisin vaihtamiselle löytyy painike vain muutamasta valikkonäkymästä. Muutamat pikapainikkeet näyttäisivät olevan eräs uudessa S-sarjassa esitellyistä uudistuksista. Myös kolmen kosketustavan järjestelmä lienee havaittu sekin hiukan hankalaksi. Kosketuslevy on usein näppärä ja levy antaa haptisen värinäpalautteen, mutta jos valikoissa poukkoileminen ei heti suju, on vaistomainen reaktio siirtyä kosketusnäytön käyttöön. Nyt uusi S-sarja vaihtaa kojelaudan keskellä olevan pienen vaakasuuntaisen kosketusnäytön suureen pystysuuntaiseen näyttöön. Samalla nykyisen MBUX-version kosketuslevyssä hyödylliseksi havaittu haptinen palaute on siirtynyt suoraan kosketusnäyttöön hiukan Audin järjestelmän tavoin. Varsinainen kosketuslevy on puolestaan poistunut helpommin saavutettavan kosketusnäytön takia. S-sarjalle sopivasti päivitetty MBUX toimii myös takaistuinten tietoviihteen palvelussa ja Mercedes-ääniavustin toimii myös takapenkiltä huudeltuna. Mittaristossa uusi S-sarja panostaa nyt kolmiulotteisuuteen, joka on toteutettu kuljettajan silmiä seuraamalla. Samalla lisätyn todellisuuden toiminnot on tuotu osaksi tuulilasin heijastusnäyttöä, joten navigointinuolet leijuvat jatkossa suoraan kuljettajan näkökentässä. Jäämme odottamaan, miten A-sarjassa aloitettu kehitys jatkuu. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen, Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?